CATL: Číňania vyvíjajú lacné batérie. Zaručiť majú dojazd až 700 km

Čínska spoločnosť CATL je gigantom vo výrobe batérií. Nájdete ich až v jednej tretine elektromobilov. Teraz sa pochválila vývojom akumulátorov, ktoré by mohli zmeniť „pravidlá hry“.

05.09.2022 12:00
debata (3)
Nové batérie M3P majú mať energetickú hustotu... Foto: CATL
CATL - batérie M3P Nové batérie M3P majú mať energetickú hustotu vyššiu až o 20 %. Okrem toho majú byť menšie aj vďaka kompaktnejšej konštrukcii.

Batérie sú naďalej neuralgickým bodom elektromobilov. Od nich závisí, či sa elektrické autá masovo presadia a či bude individuálna mobilita stále samozrejmosťou, či len výsadou. Tie súčasné sú totiž stále drahé, ťažké, zabezpečujú len priemerný dojazd a ťažba materiálov na ich výrobu enormne zaťažuje životné prostredie. To sa musí zmeniť. Automobilky preto čakajú na akýsi bod zlomu – na revolúciu v oblasti batérií.

Tú má predstavovať nová generácia batérií s tuhým elektrolytom. Lenže tá je stále hudbou budúcnosti. Nehovoriac o ich vysokej cene, ktorá by urobila z elektromobilov prakticky luxusný tovar. Aj preto ich použije ako prvá Toyota zatiaľ len v hybridoch. No ani li-ion batérie ešte nepovedali posledné slovo. Dokazuje to niekoľko nedávnych správ aj o vývoji silikónových batérií. A teraz prichádza ďalšia od čínskej spoločnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited).

Porsche - silikónové batérie Čítajte viac Aj Porsche investuje do revolučných silikónových batérií

Táto firma je doslova batériovým obrom. S jej produktmi sa stretnete v BMW, Volkswagenoch, Fordoch, MG, Teslách a ďalších značkách áut. Celkovo pokrýva totiž až jednu tretinu trhu batérií pre elektrické autá. Teraz sa CATL pochválil informáciou, že vyvíja nový typ batérie s novou materiálovou technológiou. Označuje ich ako M3P. Tieto akumulátory majú mať o 10 až 20 % vyššiu energetickú hustotu, z 10 na 80 % sa majú nabiť za 10 minút, a najmä majú byť lacnejšie ako batérie na báze niklu a kobaltu.

Mercedes-Benz EQG Concept - 2021 Čítajte viac Mercedes je na dosah k revolučným batériám. Od bývalého inžiniera Tesly!

Výrobca sľubuje, že vďaka nim by mali elektromobily reálny dojazd až 700 km. Bohužiaľ, materiálové zloženie ani žiadne ďalšie informácie CATL neprezradil. Možno pôjde tiež o silikónové batérie, teda batérie s kremíkovými anódami, ktoré nahrádzajú tradičné grafitové. Zároveň CATL pracuje na kompaktnejšej konštrukcii akumulátorov, teda riešení, ktoré by zmenšilo rozmery pri zachovaní kapacity. Čo by bola v kombinácii s novou „chémiou“ ďalšia obrovská výhoda.

Už vlani CATL predstavil batérie Qilin s kompaktnejšou konštrukciou CTP 3.0 a zlepšeným systémom chladenia. V praxi by to znamenalo rýchlejší nástup prevádzkovej teploty, a teda aj rýchlejšie nabíjanie. Zároveň majú tieto batérie o 13 % vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s najnovšími batériami Tesly. Novinku bude CATL dodávať pre automobilky Zeekr či Geely. Na trhu by sa nové autá s batériami Qilin mali objaviť v roku 2023. Kedy prídu na rad batérie M3P, zatiaľ nevieme. Predpokladáme však, že by to mohlo byť do dvoch-troch rokov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #CATL #akomulátory
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek