
Batérie sú naďalej neuralgickým bodom elektromobilov. Od nich závisí, či sa elektrické autá masovo presadia a či bude individuálna mobilita stále samozrejmosťou, či len výsadou. Tie súčasné sú totiž stále drahé, ťažké, zabezpečujú len priemerný dojazd a ťažba materiálov na ich výrobu enormne zaťažuje životné prostredie. To sa musí zmeniť. Automobilky preto čakajú na akýsi bod zlomu – na revolúciu v oblasti batérií.
Tú má predstavovať nová generácia batérií s tuhým elektrolytom. Lenže tá je stále hudbou budúcnosti. Nehovoriac o ich vysokej cene, ktorá by urobila z elektromobilov prakticky luxusný tovar. Aj preto ich použije ako prvá Toyota zatiaľ len v hybridoch. No ani li-ion batérie ešte nepovedali posledné slovo. Dokazuje to niekoľko nedávnych správ aj o vývoji silikónových batérií. A teraz prichádza ďalšia od čínskej spoločnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited).

Táto firma je doslova batériovým obrom. S jej produktmi sa stretnete v BMW, Volkswagenoch, Fordoch, MG, Teslách a ďalších značkách áut. Celkovo pokrýva totiž až jednu tretinu trhu batérií pre elektrické autá. Teraz sa CATL pochválil informáciou, že vyvíja nový typ batérie s novou materiálovou technológiou. Označuje ich ako M3P. Tieto akumulátory majú mať o 10 až 20 % vyššiu energetickú hustotu, z 10 na 80 % sa majú nabiť za 10 minút, a najmä majú byť lacnejšie ako batérie na báze niklu a kobaltu.

Výrobca sľubuje, že vďaka nim by mali elektromobily reálny dojazd až 700 km. Bohužiaľ, materiálové zloženie ani žiadne ďalšie informácie CATL neprezradil. Možno pôjde tiež o silikónové batérie, teda batérie s kremíkovými anódami, ktoré nahrádzajú tradičné grafitové. Zároveň CATL pracuje na kompaktnejšej konštrukcii akumulátorov, teda riešení, ktoré by zmenšilo rozmery pri zachovaní kapacity. Čo by bola v kombinácii s novou „chémiou“ ďalšia obrovská výhoda.
Už vlani CATL predstavil batérie Qilin s kompaktnejšou konštrukciou CTP 3.0 a zlepšeným systémom chladenia. V praxi by to znamenalo rýchlejší nástup prevádzkovej teploty, a teda aj rýchlejšie nabíjanie. Zároveň majú tieto batérie o 13 % vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s najnovšími batériami Tesly. Novinku bude CATL dodávať pre automobilky Zeekr či Geely. Na trhu by sa nové autá s batériami Qilin mali objaviť v roku 2023. Kedy prídu na rad batérie M3P, zatiaľ nevieme. Predpokladáme však, že by to mohlo byť do dvoch-troch rokov.