Subaru vyvíja nové 'oči'. Ponúknuť majú viac bezpečia ako autopilot

Nová generácia systému Subaru EyeSight so stereokamerou a s umelou inteligenciou má znížiť nehodovosť rýchlejšie ako utopické autonómne riadenie.

07.09.2022 14:00
debata (1)
Systém EyeSight  na báze streokamier... Foto: Subaru
Subaru EyeSight Systém EyeSight na báze streokamier namontovalo Subaru už do piatich miliónov áut.

Subaru je konzervatívnou automobilkou. Platí to nielen o jej „hardvéri“, ale aj o jej prístupe v oblasti elektrifikácie a bezpečnosti. Na trhu má jediný elektromobil, aj ten vyvinutý v spolupráci s Toyotou, a nezapája sa ani do pretekov o to, ktorý výrobca príde prvý na trh s plne autonómnym riadením. So svojím odlišným prístupom však slávi úspechy. Tak napríklad jej súbor asistenčných systémov Subaru EyeSight, založených na stereokamere, je roky hodnotený ako jeden z najlepších vôbec. Pritom na rozdiel od konkurencie nevyužíva žiadne radary ani laserové lidary. Predstavila ho v roku 2008 a dodnes ním vybavila neuveriteľných päť miliónov áut. V súčasnosti má EyeSight až 91 % všetkých jej predaných vozidiel.

Subaru Solterra - 2022 Čítajte viac Subaru Solterra: ‘Plejády‘ štartujú elektrickú ofenzívu

Na tomto prístupe sa nemá nič zmeniť ani v blízkej budúcnosti. „Konkurencia používa prístup založený na viacerých technológiách. Do áut montujú monokulárne kamery a lidary. Naše streokamery však dokážu to isté ako tieto technológie samostatne,“ povedal pre Auto News Toru Saito, z centra pre umelú inteligenciu Subaru Lab. A teraz pripravuje Subaru novú generáciu EyeSight s prívlastkom X, ktorá by mala spojiť stereokamery s umelou inteligenciou a radarmi. „Zameriavame sa skôr na to, ako čo najrýchlejšie znížiť smrteľné dopravné nehody na nulu, ako na technológiu plne autonómnych áut. Subaru sa teda riadi porekadlom „lepší vrabec v hrsti ako holub na streche“.

Nová generácia systému EyeSight má využívať... Foto: Subaru
Subaru EyeSight - nový generácia 2025 Nová generácia systému EyeSight má využívať umelú inteligenciu. A hoci pribudnú aj radary, stereokamera bude naďalej zákaldom.

Viacerí experti totiž tvrdia, že bezpečné robotické autá sú stále vzdialenou hudbou budúcnosti. Súčasná technológia autopilotov nedokáže reagovať správne na neštandardné situácie v premávke, o ktoré nie je núdza. Spomeňme nehody prototypov Uberu či Tesiel s aktivovaným systémom Full Self Driving (FSD). Subaru dá teda radšej prednosť evolúcii súčasného systému EyeSight, ktorý dokáže vytvárať trojrozmerné obrazy okolia a v spojení so štyrmi novými radarmi, ponúkne nové rozšírené funkcie. Napríklad aj „bezdotykovú“ jazdu v zápche a nový parkovací asistent. Podľa Subaru súvisí až tretina všetkých kolízií práve s parkovaním. Nová generácia EyeSight by sa mala objaviť na trhu v roku 2025. Už tá dnešná, v novom Outbacku, bola ale konzorciom Euro NCAP hodnotená na úrovni 95 %, čo je historicky najlepší výsledok v hodnotení asistenčných systémov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #bezpečnosť áut #Subaru EyeSight #bezpečosť
Články podľa značiek