Vyzerá to tak, že sen o lacnom jazdení elektromobilmi v porovnaní s autami so spaľovacími motormi sa v Nemecku aspoň dočasne rozplýva. A môže za to extrémne zvýšenie cien elektriny, ktoré nabíjanie predražuje, nehovoriac už o výrazne vyšších nadobúdacích nákladoch pri kúpe elektromobilu v porovnaní s podobným autom so spaľovacím motorom.
Tarify rastú
Štúdia nemeckého portálu na porovnávanie cien Verifox naznačuje, že tarify za elektrinu sa v najbližších mesiacoch pre nemecké domácnosti zvýšia v priemere o 25 percent. Pre trojčlennú domácnosť so spotrebou 4 000 kilowatthodín to znamená priemerný ročný nárast o 311 eur. A situácia sa bude v najbližších mesiacoch skôr zhoršovať.
Veľkoobchodné ceny na lipskej energetickej burze totiž na konci minulého týždňa vyskočili na rekordných 319 eur za jednu MWh s dodávkou v roku 2023. Znamená to, že prichádza k enormnému zdraženiu, v dôsledku ktorého jedna kilowatthodina vychádza na viac ako 31 eurocentov. Ešte v júni pritom stála 22 centov – od začiatku roku vzrástli ceny energie o o 310 percent. A tieto ceny sa, rovnako ako predošlé zvýšenie veľkoobchodných cien elektriny premietne aj do maloobchodných cien.
Čítajte viac Toto je reálna spotreba 72 elektromobilov. Zmapoval ju HolanďanZvýšenie cien pre domácnosti tak výrazne zasiahne aj majiteľov elektromobilov, ktorí ich nabíjajú doma pomocou wall-boxov a samozrejme sa už premieta aj do sadzieb na verejných nabíjacích miestach. Vyzerá to tak, že v Nemecku (aspoň dočasne) skončil sen o lacnom jazdení elektromobilmi.
Priemerná spotreba desiatich modelov elektromobilov, ktoré boli v roku 2020 najčastejšie registrované, bola 19 kilowatthodín (kWh) na 100 km. Pri priemernej cene elektriny 45 centov/kWh (taká by v Nemecku najbližších mesiacoch mala byť podľa Thorstena Storcka, experta na energie z portálu Verivox) sú to aktuálne náklady 8,55 eura na sto kilometrov. Treba povedať, že v tomto prípade je reč o najlacnejšej forme nabíjania – teda doma z wall-boxov.
Nafta stála v Nemecku v auguste v priemere 1,97 eura za liter. Ak by sme rátali s priemernou spotrebou 5 litrov, tak sto kilometrov vyjde Nemca s naftovým autom približne 9,85 eura. Pri priemernej spotrebe benzínu 6,5 litra na sto kilometrov a augustovej priemernej cene 95-oktánového benzínu 1,80 eura vyjde sto kilometrov 11,7 eura.
Nikto sa k cenám nechce vyjadrovať
Prevádzkovatelia verejných nabíjacích sietí v Nemecku zatiaľ nejaké zdraženie neplánujú, no všetci bez výnimky odpovedajú vyhýbavo s odvolaním sa na vyššie spomínaný turbulentný vývoj na trhu s elektrickou energiou a rast taríf v najbližších mesiacoch nevylučujú.
Čítajte viac Diaľnica je pre elektromobily stále 'smrť'. Takto klame 36 z nich!Ceny pri rýchlonabíjaní sa v Nemecku aktuálne pohybujú okolo 55 až 60 centov za kWH, v najdrahších sieťach je to 70 až 80 centov za kWH. Pri cene 60 centov vás s priemernou spotrebou 19 kWh vyjde 100 elektrických kilometrov 11,4 eura a pri cene 80 centov by to teoreticky bolo až 15,2 eura. A to sú „čísla“ plne porovnateľné s nákladmi na palivá aj pri súčasných vysokých cenách nafty a benzínu.
Podobný vývoj možno očakávať vo všetkých krajinách Európy a aktuálne si asi nikto netrúfne predpovedať, koľko bude stáť pre maloodberateľov jedna kWh ani o pár týždňov, nieto ešte o pár mesiacov. Sami sme zvedaví, ako tento vývoj zapôsobí na trh s autami a akým spôsobom sa rast cien energií odrazí na ochote ľudí priplatiť si za elektromobil a čo to urobí s cenami spaľovacích áut.
Rast cien elektrickej energie a aktuálna nevypočítateľná situácia z hľadiska kalkulovania nákladov na ich vlastnenie však elektromobilom na popularite rozhodne nepridávajú. V Nemecku a ani nikde inde v Európe.