V marci síce BMW oznámilo, že kupuje práva na značku Alpina, ktorá si dlhé roky zakladala na svojej autonómnej pozícii, ale samotné špeciálne vyladené BMW z Buchloe to nezachráni. Rodinná firma Andreasa Bovensiepena ukončí ich vývoj a výrobu do troch rokov. Je to naozaj škoda, pretože Alpina dokázala vždy nájsť to, čo zákazníkom nedokázalo ponúknuť samotné BMW. Napríklad brutálne rýchle kombi. A nikdy nezabudla pridať na výkone a výrazne vylepšiť podvozok. To sa však stane od roku 2026 históriou. Posledným klincom do rakvy je pre Alpinu emisná norma Euro 7.
Čítajte viac Aj BMW bude mať svoje ‘AMG‘. Kupuje spoločnosť Alpina„Automobilový svet, ako ho poznáme, sa v posledných rokoch dramaticky zmenil. Kauza Dieselgate pošramotila imidž automobiliek, zatiaľ čo politici sa rozhodli daný podvod využiť na elektrifikáciu celej automobilovej brandže,“ hovorí Bovensiepen. „Súčasné modely Alpiny sa spoliehajú na radové šesťvalce a motory V8, rovnako ako u nás hrajú veľkú rolu diesely. Zákazníci navyše s našimi vozidlami najazdia 30– až 50-tisíc kilometrov ročne vo vysokých rýchlostiach. To sa nezlučuje s požiadavkami danými zhora,“ dodal. Alpiny sú takpovediac nekompatibilné s elektrickou budúcnosťou.
A ani v posledných pandemických rokoch to nemala značka z Buchloe ľahké. „Od začiatku pandémie sme nútení nakupovať diely s dvanásť- až pätnásťmesačným predstihom, čo prináša značné finančné riziká. A to ani nehovorím o investíciách, potrebných v oblasti IT, ktoré by umožnili, aby niektoré naše špecifické komponenty boli po softvérovej stránke schopné komunikovať s palubným systémom BMW,“ konštatuje Bovensiepen. A sú tu aj ďalšie prekážky. V Nemecku sa napríklad opäť rozhorela debata o obmedzení maximálnej rýchlosti na 130 km/h. Potom nebude dôvod kupovať si práve modely Alpina, ktoré boli vždy rýchlejšie ako bežné BMW.
„Okrem toho všetkého sa rysuje daň z luxusu, ktorá by bola uvalená na veľké autá. A nesmieme zabúdať ani na to, že sme v Buchloe narazili na naše výrobné možnosti. Vlani sme vyrobili vyše dvetisíc áut, avšak s takým malým množstvom sa už nedá poriadne zarábať. A úplne stopercentne s nimi nemôžete splniť emisnú normu Euro 7,“ uzatvára Bovensiepen. Vo výrobných priestoroch sa tak bude rodina venovať už len produkcii náhradných dielcov, ktoré bude dodávať komunite majiteľov vozidiel Alpina. A nie je ich málo. Veď história firmy siaha až do roku 1965.
Čítajte viac BMW M už testuje super elektromobil so štyrmi motormiBMW bude pravdepodobne používať logo Alpina na svojich vozidlách. Ale už len mierne upravených. Rozhodne nemôžeme rátať s takým rozsiahlym upgreadom, aký dokázala realizovať Alpina. Napokon, práve preto si vyslúžila také vysoké renomé. „Na základe dohody BMW však budeme môcť využívať naše meno v kombinácii s produktmi Alpina Classic. Našu továreň teda prebudujeme na výrobu kolies, brzdových, podvozkových či aerodynamických dielov, rovnako ako na výrobu interiérových doplnkov. Všetko potom budeme predávať cez našich dílerov či cez centrálny e-shop,“ upresňuje sklamaný šéf firmy.