Produkcia áut v Rusku padla o 60 %. Návrat bude dlhý

Sankcie a odchod západných automobiliek z Ruska doslova zdevastoval tamojší automobilový priemysel. Za dve tretiny roka padla produkcia o 60 %. Celý pokles však pripadá na šesť mesiacov.

22.09.2022 16:00
debata (14)
Väčšina automobilových závodov v Rusku od marca... Foto: AvtoVaz
AvtoVaz - Lada výroba Väčšina automobilových závodov v Rusku od marca stále stojí. AvtoVaz, ktorý vyrába lady, je výnimkou. Ale k plnej produkcii má poriadne ďaleko.

Automobilový priemysel bojuje s čipovou krízou a problémami v dodávateľských reťazcoch. Aj tento rok sa vyrobí na celom svete menej áut ako v predpandemických časoch. Ale to, čo sa udialo v Rusku, je bezprecedentné. Ako uvádza ruská analytická agentúra Avtostat, od januára do konca augusta, teda za dve tretiny roka, klesla produkcia áut v tejto krajine o 60 %! Pritom celý pád pripadá na šesť mesiacov – od marca do augusta. V januári a februári bežali ruské automobilky v plnom tempe. Dôvodom poklesu sú západné sankcie na Rusko za jeho agresiu na Ukrajine a odchod väčšiny západných automobiliek z Ruska. Aj tých, ktoré v Rusku vyrábali.

haval jolion Čítajte viac Pád predaja áut v Rusku pokračoval aj v auguste. Ale už nie tak strmo

Dnes stále stoja linky závodu koncernu VW v Kaluge a Nižnom Novgorode, v Moskve zas stoja veľké výrobné závody Renaultu a Mercedesu-Benz. A mnohé ďalšie. Bilancia je teda zúfalá. Za prvých osem mesiacov zišlo z liniek ruských automobiliek len 321 000 kusov osobných áut. V auguste to bolo 37 000. Zatiaľ sa podarilo dať do pohybu len závod AvtoVazu v Togliatti, ktorý od júna postupne spúšťa produkciu zjednodušenej Lady Granta, Nivy Legend a Nivy Travel. Ďalšie modely vraj majú pribudnúť budúci rok. Ale to len v prípade, že sa Lade podarí získať dodávateľov komponentov z krajín, ktoré na Rusko neuvalili sankcie.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Absolútne zúfalstvo: Takto sa (ne)predávali autá v Rusku v 1. polroku!

Medzi funkčné závody majú podľa Avtostatu patriť podniky UAZ, kde tiež rozbehli výrobu zjednodušených modelov Buchanka a Patriot, čínsky Tula Haval a čiastočne Avtotor v Kaliningrade, ktorý vyrába malé počty Kií a Hyundaiov, ešte zo zásob komponetov, ktoré podnik získal pre uvalením sankcií. Rusi tiež plánujú v „znárodnenom“ moskovskom závode Renaultu spustiť výrobu nových Moskvičov na báze čínskych modelov. Prvé by mali prísť už budúci rok. Hoci sa Rusom darí postupne obnovovať produkciu, návrat na pôvodné čísla bude zložitý. To aj preto, že Rusi majú dnes hlboko do vreciek. Pomôcť má rozsiahly plán podpory predaja v Rusku vyrobených áut v sume 45,8 miliárd rubľov do konca roku 2025, formou zvýhodnených úverov.

Rusko - prístav vop Vladivostoku Čítajte viac Ruské prístavy na Východe kolabujú pod náporom áut. Šedý dovoz 'explodoval'

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #výroba áut
Články podľa značiek