Budú brzdové svetlá zelené? Rozhodnú o tom Slováci!

Vďaka prednému zelenému brzdovému svetlu chodci včas zistia, či ich prichádzajúce auto pred priechodom registruje a spomaľuje.

23.09.2022 16:00
debata (45)
Predné brzdové svetlá zaujali aj politikov... Foto: TASR/Radovan Stoklasa
predné brzdové svetlo Predné brzdové svetlá zaujali aj politikov (zľava predseda TSK Jaroslav Baška, poslanec EP Ivan Štefanec a primátor Partizánskeho Jozef Božik).

Na cestách Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) začali vo štvrtok testovať predné brzdové svetlá na motorových vozidlách. Informovala o tom hovorkyňa spoločnosti Lumaco Paula Ďuranová. „Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu,“ doplnila hovorkyňa s tým, že predné brzdové svetlo je dôležité aj pre vodičov, ktorí ho vidia v spätnom zrkadle.

Zelené predné brzdové svetlá budú testovať na autobusoch, taxíkoch, donáškových a iných vozidlách. Súčasťou testovania bude aj prieskum verejnej mienky účastníkov cestnej premávky (vodičov, cyklistov, chodcov). Na Slovensku projekt realizuje Žilinská univerzita, hlavnými partnermi sú Trenčiansky samosprávny kraj a mestá Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina. Vývoj svetiel financovala z vlastných zdrojov spoločnosť Lumaco.

Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný...
Predné brzdové svetlo umiestnené pod evidenčným...
+2Auto s predným brzdovým svetlom umiestneným pod...

Testovanie bude trvať deväť mesiacov na 3000 motorových vozidlách najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji a v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku. Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie.

Sme zvedaví, ako dopadne vyhodnocovanie efektivity tohto riešenia, ktoré je pomerne zaujímavé, aj keď o jeho účinnosti nie sme úplne presvedčení. V prípade, ak by sa naozaj dostalo do legislatívy na európskej únii, predstavovalo by zásah do dizajnu prednej časti, ktorý by sa automobilkám nemusel páčiť, aj keď je pravda, že vo väčšine áut predné zelené svetlo možno umiestniť pod EČV, kde nepôsobí vôbec rušivo.

Vzhľadom na začiatok testovania v pomerne veľkom rozsahu to vyzerá tak, že spoločnosť Lumaco sa postupne dostáva z problémov, ktoré na prelome júla a augusta vyústili do návrhu na dražbu jej sídla v Čadci. Bolo by to fajn, lebo projekt, s ktorým prišla je z hľadiska realizácie dosť jednoduchý na to, aby sa v prípade, ak sa ukáže efektívny, naozaj v autách presadil.

© Autorské práva vyhradené

45 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť áut #predné brzdové svetlo #zelené brzdové svetlo #Lumaco
Články podľa značiek