Greenpeace hodnotil automobilky. Toyota je vraj najmenej 'zelená'!

Prechod k elektrickej mobilite je ekologickými aktivistami prezentovaný ako jediný správny k záchrane planéty. Lenže aj elektrické autá treba vyrobiť a ich celková uhlíková stopa vôbec nie je malá. Pre Greenpeace však hybridné vozidlá nepredstavujú dostatočný posun.

26.09.2022 06:00
Elektromobilita Foto:
Hoci maximálne skóre môže byť až 100, najlepšia automobilka, či koncern, dosiahol len 38,5.
debata (9)

Spaľovanie fosílnych palív jednoznačne prispieva k globálnemu otepľovaniu. Individuálna automobilová doprava sa stala symbolom poškodzovania planéty. Aspoň tak to prezentujú ekologické organizácie, ktoré sa snažia dosiahnuť úplný zákaz predaja a používania áut so spaľovacím motorom. Lenže problémom nie je spaľovací motor, ale palivo, ktoré spaľuje.

Pritom ekologicky ohľaduplných alternatív k benzínu a nafte je hneď niekoľko: vodík, syntetické palivá alebo biopalivá. Ale pre Greenpeace je jedinou cestou elektromobilita. A tak zostavili rebríček automobilových výrobcov a ohodnotili ich ekologický prínos na základe odhodlania skončiť s výrobou áut poháňaných spaľovacími motormi a presedlať na výrobu batériových elektromobilov. Do celkového skóre zahrnuli aj dekarbonizáciu dodávateľského reťazca a zníženie použitia primárnych surovín a efektívnosť výroby.

Toyota Corolla Cross - 2022 Čítajte aj Toyota predstavuje piatu generáciu hybridu. Je ľahší a výkonnejší

Hoci maximálne skóre môže byť až 100, najlepšia automobilka, či koncern, ktorou je podľa Greenpeace General Motors, dosiahlo len 38,5. Paradoxom celého hodnotenia je skutočnosť, že práve odhodlanie skoncovať s výrobou tradičných áut má najväčšiu váhu na celkovom skóre. Vo výsledku to znamená, že na poslednom mieste skončila Toyota so skóre 10. A práve táto japonská automobilka pred 25 rokmi predstavila hybridný model Prius, ktorý odštartoval postupnú elektrifikáciu svetového vozového parku.

Problémom v očiach Greenpeaceu je však váhavosť Toyoty ukončiť výrobu áut, v ktorých pracuje spaľovací motor, čiže aj hybridov. Postoj Japoncov ale pramení v zdravom úsudku, keďže mnoho regiónov sveta ešte nemôže pomýšľať na elektromobilitu a tamojší obyvatelia budú odkázaní na klasickú overenú techniku ešte mnoho desaťročí. Ide hlavne o Afriku, Južnú Ameriku a južnú a juhovýchodnú Áziu.

Toyota - vodíkový motor Čítajte aj Japonci chcú zachrániť spaľovacie motory. Automobilky založili veľkú asociáciu

Snaha aktivistov donútiť automobilky deklarovať ukončenie výroby áut so spaľovacími motormi môže znieť ako dobrá politická agenda, no planéte pomôžu až skutočné činy. A práve automobilka, ktorá toho pre planétu zatiaľ urobila najviac, je pre Greenpeace najmenej ekologická.

Rebríček ekologickosti podľa Greenpeace

Poradie Automobilka Celkové skóre
1. General Motors 38,5
2. Mercedes-Benz 37
3. Volkswagen 33,3
4. Ford 23,5
5. Hyundai-Kia 22,3
6. Renault 20,3
7. Stellantis 19,3
8. Nissan 13,4
9. Honda 12,8
10. Toyota 10

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Greenpeace #elektromobilita
Články podľa značiek