Spaľovanie fosílnych palív jednoznačne prispieva k globálnemu otepľovaniu. Individuálna automobilová doprava sa stala symbolom poškodzovania planéty. Aspoň tak to prezentujú ekologické organizácie, ktoré sa snažia dosiahnuť úplný zákaz predaja a používania áut so spaľovacím motorom. Lenže problémom nie je spaľovací motor, ale palivo, ktoré spaľuje.
Pritom ekologicky ohľaduplných alternatív k benzínu a nafte je hneď niekoľko: vodík, syntetické palivá alebo biopalivá. Ale pre Greenpeace je jedinou cestou elektromobilita. A tak zostavili rebríček automobilových výrobcov a ohodnotili ich ekologický prínos na základe odhodlania skončiť s výrobou áut poháňaných spaľovacími motormi a presedlať na výrobu batériových elektromobilov. Do celkového skóre zahrnuli aj dekarbonizáciu dodávateľského reťazca a zníženie použitia primárnych surovín a efektívnosť výroby.

Hoci maximálne skóre môže byť až 100, najlepšia automobilka, či koncern, ktorou je podľa Greenpeace General Motors, dosiahlo len 38,5. Paradoxom celého hodnotenia je skutočnosť, že práve odhodlanie skoncovať s výrobou tradičných áut má najväčšiu váhu na celkovom skóre. Vo výsledku to znamená, že na poslednom mieste skončila Toyota so skóre 10. A práve táto japonská automobilka pred 25 rokmi predstavila hybridný model Prius, ktorý odštartoval postupnú elektrifikáciu svetového vozového parku.
Problémom v očiach Greenpeaceu je však váhavosť Toyoty ukončiť výrobu áut, v ktorých pracuje spaľovací motor, čiže aj hybridov. Postoj Japoncov ale pramení v zdravom úsudku, keďže mnoho regiónov sveta ešte nemôže pomýšľať na elektromobilitu a tamojší obyvatelia budú odkázaní na klasickú overenú techniku ešte mnoho desaťročí. Ide hlavne o Afriku, Južnú Ameriku a južnú a juhovýchodnú Áziu.

Snaha aktivistov donútiť automobilky deklarovať ukončenie výroby áut so spaľovacími motormi môže znieť ako dobrá politická agenda, no planéte pomôžu až skutočné činy. A práve automobilka, ktorá toho pre planétu zatiaľ urobila najviac, je pre Greenpeace najmenej ekologická.
Rebríček ekologickosti podľa Greenpeace
Poradie | Automobilka | Celkové skóre |
---|---|---|
1. | General Motors | 38,5 |
2. | Mercedes-Benz | 37 |
3. | Volkswagen | 33,3 |
4. | Ford | 23,5 |
5. | Hyundai-Kia | 22,3 |
6. | Renault | 20,3 |
7. | Stellantis | 19,3 |
8. | Nissan | 13,4 |
9. | Honda | 12,8 |
10. | Toyota | 10 |