Toyota to v Rusku definitívne balí. Nevidí svetlo na konci tunela

Kríza ruského automobilového priemyslu pokračuje. A to odchodom ďalšieho silného hráča. Toyota sa rozhodla definitívne zatvoriť svoj podnik v Petrohrade.

27.09.2022 14:00
debata (2)
Závod Toyoty v Petrohrade stojí od marca.... Foto: Toyota
Toyota - výroba Petrohrad Závod Toyoty v Petrohrade stojí od marca. Doteraz bol v pohotovostnom režime, ak by okolnosti umožnili naštartovanie výroby. To sa však definitívne nestane.

Toyota patrila tiež k automobilkám, ktoré od marca zastavili produkciu áut v Ruskej federácii, a rovnako k tým, ktoré zastavili dovoz áut do tejto krajiny. Samozrejme, dôvodom bola a je ruská agresia na Ukrajine. Na rozdiel od Renaultu, ktorý sa už zbavil svojho majetku v Rusku v hodnote 2,2 miliardy eur, alebo bol skôr „znárodený“, Toyota nechávala svoj petrohradský závod v akomsi pohotovostnom režime. To pre prípad, že by Rusko skončilo s „špeciálnu vojenskú operáciu“ a mohla spustiť veľký „reset“. Teraz však oznámila, že nevidí žiadne náznaky zlepšenia situácie, a tak svoje pôsobenie v Rusku končí.

AvtoVaz - Lada výroba Čítajte viac Produkcia áut v Rusku padla o 60 %. Návrat bude dlhý

V Petrohrade vyrábala Toyota dva ruské bestsellery, SUV RAV4 a sedan Camry. Podnik v Shushary, do ktorého Toyota investovala 680 miliónov eur, začal pracovať v roku 2007. Jeho výrobná kapacita bola 100-tisíc áut ročne. V roku 2021 zišlo z montážnych liniek 80 800 vozidiel, o 20 % viac ako v pandemickom roku 2020. Vlani sa z Camry v Rusku predalo 31 983 kusov a z RAV4 38 441 kusov, čím sa toto SUV stalo 11. najpredáva­nejším modelom rebríčka. Vozidlá vyrobené v tomto podniku boli exportované aj do Arménska, Bieloruska a Kazachstanu.

Lada Granta - predaj Čítajte viac Absolútne zúfalstvo: Takto sa (ne)predávali autá v Rusku v 1. polroku!

Toyota zamestnávala a vlastne stále zamestnáva v Rusku 2 350 ľudí, z toho 1 900 priamo v Petrohrade a približne 450 v Moskve, ktorí majú na starosti marketing, predaj a finančné operácie. „Myslíme si, že Toyotu v Rusku opustí asi 2 000 ľudí,“ uviedol hovorca Toyoty. Pracovná sila v Moskve bude naďalej pomáhať existujúcim mjiteľom vozidiel s dovozom a distribúciou dielov. Zamestnancom bude okrem finančnej podpory nad rámec zákonných požiadaviek ponúknutá pomoc pri opätovnom zamestnaní a rekvalifikácii, uviedla Toyota. Rozrobené vozidlá, ktoré ostali v podniku v Petrohrade od marca, boli už rozobraté na náhradné dielce a distribuované dílerom, aby ich mohli poskytnúť klientom.

Ural - nová výroba v Kazachstane Čítajte viac Ural zvíťazil nad vojnou! Výrobu legendy presťahoval do Kazachstanu

Ruské médiá informujú, že Toyota sa rozhodla pre tento radikálny krok z dôvodu pretrvávajúcich problémov v dodávateľskom reťazci. Pravda však je, že odchod Toyoty je len ďalšou fázou masového korporátneho exodusu z Ruska. Podľa Yale School of Management obmedzilo svoje pôsobenie v tejto krajine vyše 750 zahraničných firiem. Zatiaľ nie je známe, čo sa stane s petrohradským závodom. Podľa údajov ruského Kommersantu môže byť podnik zakonzervovaný. Rovnako podľa jedného zo zdrojov Kommersantu plánuje mesto Petrohrad spolu s japonskou spoločnosťou diskutovať o predaji jej majetku. Podobne, ako to bolo so závodom Renaultu v Moskve.

Toyota - výroba Petrohrad
Toyota - výroba Petrohrad
+2Toyota - výroba Petrohrad

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Toyota #Rusko #výroba áut #predaj áut #vojna na Ukrajine
Články podľa značiek