VinFast: Vietnamská automobilka chce predávať milión áut ročne a továreň v Európe

VinFast už teraz registruje 65 000 objednávok na svoje dva globálne modely. Prichádza navyše s revolučným predplatným na batérie.

30.09.2022 10:00
VF9 Vin Fast1 Foto:
VinFast začal fungovať len v roku 2017, no portfólio už má pomerne široké.
debata (16)

VinFast je ambiciózna vietnamská automobilka, zameraná na elektromobily, ktorá vznikla len v roku 2017. Patrí vietnamskému miliardárovi Pham Nhat Vuongovi, ktorý s ňou má veľké plány a chcel by sa presadiť ako v Európe, tak aj v USA a v Kanade.

V Európe chce už tento rok predávať dve elektrické SUV, modely VF8 a VF9, ktoré navrhlo známe dizajnérske štúdio Poninfarina. Ak vás zaujímajú, viac sme o nich písali začiatkom roku v tomto článku:

vinfast Čítajte viac VinFast: Európu chce dobyť vietnamská automobilka. Dizajn navrhli Taliani!

Odvtedy sa toho zmenilo dosť a vietnamská automobilka nedávno dodala prvé automobily domácim klientom a chystá prvých 5 000 kusov, ktoré budú smerovať do USA a Európy. Popritom výrazne pokročila vo vývoji batérií s pevným elektrolytom. A pre zákazníkov ponúka revolučnú novinku – predplatné na batérie, ktoré má urobiť jej elektromobily dostupnejšími širšej vrstve klientov. Predplatné bude len možnosťou, záujemcovia si budú môcť kúpiť auto za vyššiu cenu aj bez neho.

Inovatívny program sa volá VinFast Battery Subscription. Jeho hlavným benefitom je, že keď si zákazníci zakúpia elektromobil VinFast, náklady na batériu nebudú zahrnuté v cene vozidla, takže bude lacnejšie. Následne budú batériu splácať formou mesačného poplatku (120 alebo 150 eur, v závislosti od batérie, resp. modelu), pričom v jeho cene budú zahrnuté aj opravy, údržba a náklady na výmenu batérie počas celej životnosti vozidla. Zákazníci, ktorí si jedno z SUV VinFast zakúpia v tomto a budúcom roku, budú mať garantovanú nezmenenú výšku poplatkov počas celej životnosti vozidla.

Vinfast VF9
Vinfast VF8
+8Vinfast VF9

Okrem predaja áut v Európe a USA už VinFast pripravuje svoju fabriku v USA, do ktorej investuje vyše 4 miliardy dolárov a aktuálne aj hľadá vhodnú lokalitu pre tretiu, ktorá bude v Európe. Zatiaľ zverejnil štyri predbežné podmienky pre jej výber:

  • Musí byť blízko k trhom, na ktorých bude VinFast predávať, čo v súčasnosti zahŕňa Nemecko, Francúzsko a Holandsko.
  • Musí poskytnúť možnosť využívať čisté zdroje energie na napájanie zariadenia
  • Musí byť na takom mieste, aby bolo logisticky jednoduché prepravovať vozidlá na cieľové trhy v Európe
  • Musí byť na mieste s kvalifikovanou pracovnou silou

Cieľom (vôbec prvej) vietnamskej automobilky je do roku 2026 až 2027 predávať globálne milión áut. Len pre zaujímavosť – za niečo vyše jednu dekádu chce dosiahnuť to, čo sa Volvu nepodarilo za 95 rokov. Okrem toho chystá, zrejme na budúci rok, svoj vstup na burzu. Ten by jej podľa odhadov expertov mohol vyniesť viac než dve miliardy dolárov.

Uvidíme, ako sa bude VinFastu dariť. Má podľa nás „veľké oči“ rovnako ako niektoré čínske značky, napríklad Qoros, ktoré mali v Európe ambiciózne plány, avšak skončili neslávne. VinFast má relatívne dosť kapitálu, hotové dva modely pre globálny trh, ktoré naozaj zaujali, takže nie je úplne nemožný ani ďalší ambiciózny cieľ Vinfastu – stať sa rentabilným do troch rokov.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #elektromobilita #VinFast #vietnamská automobilka #VF8 #VF9
Články podľa značiek