Priemerné emisie nových áut: Slovensko je takmer najhoršie v Európe

Priemerné emisie nových áut sú nižšie vo všetkých okolitých krajinách, dokonca aj v Poľsku.

29.09.2022 14:00
Emisie Foto:
Priemerné emisie nových áut v roku 2020 výrazne klesli, v roku 2021 sa to však nezopakuje.
debata (17)

Po tom, čo sa priemerné emisie z nových osobných automobilov registrovaných v Európe v rokoch 2017 – 2019 mierne zvýšili na 122,3 g CO2/km, v roku 2020 klesli na 107,5 gCO2/km, čo predstavuje pokles o celých 12 percent. Ide o konečné údaje, ktoré práve zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA).

Hlavným dôvodom prudkého poklesu emisií bol výrazný nárast registrácií elektrických vozidiel (EV), ktorý sa viac ako strojnásobil z 3,5 % v roku 2019 na 11,6 % v roku 2020. Z toho 6,2 % tvorili plne elektrické vozidlá a 5,4 % plug-in hybridné elektrické vozidlá. K najväčšiemu nárastu došlo v Nórsku, na Islande a vo Švédsku, ktoré sú zároveň krajinami s najvyšším podielom elektrických vozidiel v nových vozových parkoch (75 %, 46 % a 33 %).

Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, boli aj v roku 2020 najpredá­vanejším typom nových osobných áut benzínové autá, ktoré tvorili takmer polovicu všetkých registrácií. Dieselové vozidlá tvorili 27 % nových registrácií, čo predstavuje pokles o 4 percentuálne body oproti roku 2019. Rast v segmente športových úžitkových vozidiel (SUV) pozorovaný v posledných rokoch pokračoval aj v roku 2020. SUV predstavovali približne 42 % nových áut zaregistrovaných v roku 2020. V tomto segmente predstavovali elektromobily približne 10 % registrácií.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac Green NCAP: 'Zelené' testy sú prísnejšie. Elektrické autá to majú nahnuté

Popri finálnych dátach za rok 2020 však EEA zverejnila aj predbežné údaje za rok 2021. A tie ukazujú, že znižovanie emisií sa opäť zastavilo. Po zohľadnení 9,88 milióna novo registrovaných vozidiel priemerné emisie oproti roku 2020 stúpli na 114,7 gCO2/km, čo predstavuje nárast približne o 7 gramov na kilometer. Stále sú to však lepšie hodnoty, než v roku 2019.

Podľa predbežných dát sa Slovensko nemá čím chváliť, patrí totiž s priemernými emisiami 139,2 gramu CO2 na kilometer medzi päť najhorších európskych krajín. Z okolitých krajín je na tom horšie už len Bulharsko. V tomto ukazovateli nás predbehlo nielen Česko a Maďarsko, ale dokonca aj Poľsko, o ktorom si mnohí myslia, že má oproti Slovensku oveľa horší vozový park. Z hľadiska produkovaných emisií to tak rozhodne nevyzerá.

Priemerné emisie nových áut v EÚ

Nižšie uvedená tabuľka zobrazuje predbežné údaje o priemerných emisiách nových osobných automobilov zaregistrovaných v roku 2021 v EÚ-27, na Islande a v Nórsku. (Zdroj: European Environmental Agency)

Krajina Priem. emisie (gCO2/km) – WLTP
29. Cyprus 145,8
28. Estónsko 142,6
27. Lotyšsko 142,5
26. Bulharsko 139,8
25. Slovensko 139,2
24. Poľsko 136,2
23. Česko 135,9
22. Litva 135,7
21. Slovinsko 133,9
20. Maďarsko 133
19. Chorvátsko 129
18. Španielsko 126,8
17. Rumunsko 126,5
16. Taliansko 124,6
15. Luxembursko 123,8
14. Grécko 119,7
13. Belgicko 117
12. Rakúsko 116,2
11. Nemecko 113,6
10. Írsko 112,6
9. Francúzsko 108,6
8. Portugalsko 107,1
7. Malta 103,5
6. Fínsko 98,3
5. Holandsko 95,1
4. Dánsko 92,6
3. Švédsko 88,3
2. Island 80,3
1. Nórsko 27,6
     

IEA zverejnila aj rebríček priemerných emisií na základe typu paliva. Asi neprekvapí, že najhoršie dopadol benzín E85. Medzi naftovými a benzínovými motormi je v súčasnosti z hľadiska emisií CO2 ani nie desaťpercentný rozdiel, takže rozhodne naftové motory nie sú z tohto pohľadu tak „hrozné“, ako radi tvrdia mnohí ekológovia.

Emisie plug-in hybridov sú rekordne nízke, v ich prípade je však problém v tom, že takmer nikto nejazdí tak, ako sa jazdí počas testovacej procedúry. Mnohí ich v skutočnosti nabíjajú oveľa menej a viac nimi jazdia na benzín a naftu, než na elektrinu. Jedným z dôvodov je aj pomalé nabíjanie plug-in hybridov, čo je problém, ak si ich nemôžete nechať v nabíjačke niekoľko hodín doma alebo v práci.

zväčšiť Priemerné emisie podľa typu paliva (gCO2/km, WLTP) Foto: Dáta: IEA, graf: Pravda
emisie - palivo Priemerné emisie podľa typu paliva (gCO2/km, WLTP)

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #emisie #IEA #emisie CO2 #emisie nových áut
Články podľa značiek