Po tom, čo sa priemerné emisie z nových osobných automobilov registrovaných v Európe v rokoch 2017 – 2019 mierne zvýšili na 122,3 g CO2/km, v roku 2020 klesli na 107,5 gCO2/km, čo predstavuje pokles o celých 12 percent. Ide o konečné údaje, ktoré práve zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA).
Hlavným dôvodom prudkého poklesu emisií bol výrazný nárast registrácií elektrických vozidiel (EV), ktorý sa viac ako strojnásobil z 3,5 % v roku 2019 na 11,6 % v roku 2020. Z toho 6,2 % tvorili plne elektrické vozidlá a 5,4 % plug-in hybridné elektrické vozidlá. K najväčšiemu nárastu došlo v Nórsku, na Islande a vo Švédsku, ktoré sú zároveň krajinami s najvyšším podielom elektrických vozidiel v nových vozových parkoch (75 %, 46 % a 33 %).
Rovnako ako v predchádzajúcich rokoch, boli aj v roku 2020 najpredávanejším typom nových osobných áut benzínové autá, ktoré tvorili takmer polovicu všetkých registrácií. Dieselové vozidlá tvorili 27 % nových registrácií, čo predstavuje pokles o 4 percentuálne body oproti roku 2019. Rast v segmente športových úžitkových vozidiel (SUV) pozorovaný v posledných rokoch pokračoval aj v roku 2020. SUV predstavovali približne 42 % nových áut zaregistrovaných v roku 2020. V tomto segmente predstavovali elektromobily približne 10 % registrácií.
Čítajte viac Green NCAP: 'Zelené' testy sú prísnejšie. Elektrické autá to majú nahnutéPopri finálnych dátach za rok 2020 však EEA zverejnila aj predbežné údaje za rok 2021. A tie ukazujú, že znižovanie emisií sa opäť zastavilo. Po zohľadnení 9,88 milióna novo registrovaných vozidiel priemerné emisie oproti roku 2020 stúpli na 114,7 gCO2/km, čo predstavuje nárast približne o 7 gramov na kilometer. Stále sú to však lepšie hodnoty, než v roku 2019.
Podľa predbežných dát sa Slovensko nemá čím chváliť, patrí totiž s priemernými emisiami 139,2 gramu CO2 na kilometer medzi päť najhorších európskych krajín. Z okolitých krajín je na tom horšie už len Bulharsko. V tomto ukazovateli nás predbehlo nielen Česko a Maďarsko, ale dokonca aj Poľsko, o ktorom si mnohí myslia, že má oproti Slovensku oveľa horší vozový park. Z hľadiska produkovaných emisií to tak rozhodne nevyzerá.
Priemerné emisie nových áut v EÚ
Nižšie uvedená tabuľka zobrazuje predbežné údaje o priemerných emisiách nových osobných automobilov zaregistrovaných v roku 2021 v EÚ-27, na Islande a v Nórsku. (Zdroj: European Environmental Agency)
– | Krajina | Priem. emisie (gCO2/km) – WLTP |
---|---|---|
29. | Cyprus | 145,8 |
28. | Estónsko | 142,6 |
27. | Lotyšsko | 142,5 |
26. | Bulharsko | 139,8 |
25. | Slovensko | 139,2 |
24. | Poľsko | 136,2 |
23. | Česko | 135,9 |
22. | Litva | 135,7 |
21. | Slovinsko | 133,9 |
20. | Maďarsko | 133 |
19. | Chorvátsko | 129 |
18. | Španielsko | 126,8 |
17. | Rumunsko | 126,5 |
16. | Taliansko | 124,6 |
15. | Luxembursko | 123,8 |
14. | Grécko | 119,7 |
13. | Belgicko | 117 |
12. | Rakúsko | 116,2 |
11. | Nemecko | 113,6 |
10. | Írsko | 112,6 |
9. | Francúzsko | 108,6 |
8. | Portugalsko | 107,1 |
7. | Malta | 103,5 |
6. | Fínsko | 98,3 |
5. | Holandsko | 95,1 |
4. | Dánsko | 92,6 |
3. | Švédsko | 88,3 |
2. | Island | 80,3 |
1. | Nórsko | 27,6 |
IEA zverejnila aj rebríček priemerných emisií na základe typu paliva. Asi neprekvapí, že najhoršie dopadol benzín E85. Medzi naftovými a benzínovými motormi je v súčasnosti z hľadiska emisií CO2 ani nie desaťpercentný rozdiel, takže rozhodne naftové motory nie sú z tohto pohľadu tak „hrozné“, ako radi tvrdia mnohí ekológovia.
Emisie plug-in hybridov sú rekordne nízke, v ich prípade je však problém v tom, že takmer nikto nejazdí tak, ako sa jazdí počas testovacej procedúry. Mnohí ich v skutočnosti nabíjajú oveľa menej a viac nimi jazdia na benzín a naftu, než na elektrinu. Jedným z dôvodov je aj pomalé nabíjanie plug-in hybridov, čo je problém, ak si ich nemôžete nechať v nabíjačke niekoľko hodín doma alebo v práci.