O tom, že smelé plány EÚ na rozšírenie elektromobility môžu naraziť na nedostatok kritických surovín, sa hovorí už dlhšie. Politici však pred týmto problémom privierali očí, až pokým nezačal – vďaka čipovej kríze a ruskej agresii na Ukrajine – eskalovať a prerastať im cez hlavu.
Už tri-štyri roky mohla pritom Únia pracovať v tejto oblasti na svojej samostatnosti. Ale nerobila tak, bolo pohodlnejšie a predovšetkým lacnejšie dovážať ich z tretích krajín, ktoré majú často z hľadiska EÚ problematické politické pozadie.
A o ktorých surovinách je reč? Pre ilustráciu: Čína napríklad zabezpečuje 98 percent dodávok prvkov vzácnych zemín, Turecko 98 percent dodávok boritanu, Južná Afrika pokrýva 71 percent potrieb EÚ, pokiaľ ide o platinu, a ešte vyšší podiel kovov platinovej skupiny (irídium, ródium a ruténium). Únia dokonca závisí od jednej-jedinej spoločnosti (sídliacej v EÚ), ktorá jej dodáva všetko hafnium a dôležité stroncium.
Ak vás zaujíma zoznam kritických surovín, ktorých EÚ nemá dostatok, tu je:
Zoznam kritických surovín pre EÚ
antimón | hafnium | fosfor |
baryt | prvky ťažkých vzácnych zemín | skandium |
berýlium | prvky ľahkých vzácnych zemín | kremíkový kov |
bizmut | indium | tantal |
boritan | horčík | volfrám |
kobalt | prírodný grafit | vanád |
koksovateľné uhlie | prírodný kaučuk | bauxit |
fluorit | niób | lítium |
gálium | kovy platinovej skupiny | titán |
germánium | fosfátová hornina | stroncium |
Vyššie uvedený zoznam kritických surovín pre Európsku úniu bol aktualizovaný v roku 2020. V ňom do neho pribudli prvky, vyznačené tučným písmom.(zdroj: štúdia EÚ Odolnosť v oblasti strategických surovín, september 2020). Pre výrobu batérii a ďalších komponentov do elektrických áut sú dôležité najmä lítium, nikel, kobalt, grafit a mangán. Celú štúdiu, vrátane vyššie uvedeného zoznamu, si môžete stiahnuť na tomto odkaze. (v angličtine)
Veľkým problémom začalo byť lítium. Jeho cena kontinuálne rastie už niekoľko rokov, doslova „explodovala“ po roku 2020 a len za posledný rok stúpla o 640 percent. To už prinútilo politikov zdvihnúť varovný prst. Až minulý týždeň sa uskutočnilo mimoriadne stretnutie ministrov energetiky, ktorí sa po štyroch rokoch ničnerobenia (v tejto oblasti) spamätali a zrazu požadujú nový zákon o kritických surovinách, pričom šéfka EÚ dokonca vyhlásila, že lítium bude pre EÚ dôležitejšia než ropa alebo zemný plyn.
Čítajte viac Tesla už nestavia len 'baterkárne'. Chce vlastnú rafinériu!Ako pripomína portál Euractiv „…predsedníčka Komisie Ursula von der Leyen vo svojom prejave o stave Únie 14. septembra vyhlásila zákon o surovinách (European Critical Raw Materials Act) za jednu z kľúčových legislatívnych iniciatív na tento rok, pričom pripomenula, že sa do roku 2050 očakáva 500-percentný nárast dopytu po kritických surovinách v dôsledku ekologickej a digitálnej transformácie…“
Čítajte viac Vojna devastuje výrobu áut v Európe. Začína chýbať neón, paládium aj nikelTento zákon by mal zabezpečiť zníženie závislosti EÚ od dodávania kritických surovín z „problematických krajín“ a aj krízový manažment v prípade vážneho narušenia dodávateľsko-odberateľských reťazcov v tejto oblasti.
To je isto chvályhodná iniciatíva, ktorá však mala prísť oveľa skôr, nie až v situácii, ktorá začína byť neúnosná a priamo ohrozuje ďalší rozvoj elektromobility. V každom prípade by však vyššie uvedený zákon o kritických surovinách bol správnym krokom a treba ho prijať čo najskôr, pretože zníženie závislosti EÚ v tejto oblasti je nevyhnutné a ide o beh na dlhú trať, nestane sa tak v priebehu jedného alebo dvoch rokoch.