
Ešte nedávno schádzali z montážnych liniek závodu Ranaultu v Moskve modely Kaptur, Arkana a Duster. Ako ale vieme, to je už minulosťou. Fabrika dnes patrí po „znárodnení“ mestu Moskva a Rusi robia všetko preto, aby rozbehli stojace linky. Majú z nich schádzať nové Moskviče. Ako mnohí predpokladali, medzi mestom Moskva a ruským KAMAZ-om, ktorý je technickým partnerom reinkarnácie značky zaniknutej v roku 2001, došlo k dohode o výrobe nových áut. Je tu ale aj tretia strana.

Už dávnejšie uniknuté snímky z internej prezentácie dokázali, že nové Moskviče budú len preznačkovanými čínskymi modelmi automobilky JAC. To znamená, že výrobné zariadenia Renaultu využije podnik na montáž čínskych áut, na ktorých sa objaví emblém Moskviča. V pláne je päť modelov – štyri crossovery a jeden sedan. Rusi ich už ale v podstate poznajú, pretože ide o modely JAC JS4, ako Model I, Sehol X6, ako Model II, JAC J7, ako Model III a JAC S7, ako Moskvič Model IV. Piatym modelom bude elektrická verzia JAC-u JS4.

A keďže linky sa majú rozbehnúť už do konca roka, Moskvič oznámil, že už rokuje s potenciálnymi dílermi, ktorí sa hlásia z 23 ruských miest. Podľa gentúry Avtostatsa plánuje Moskvič v prvej vlne otvorenie predajní v Moskve, Petrohrade, Novosibirsku, Jekaterinburgu, Kazani, Nižnom Novgorode, Čeľabinsku, Samare, Rostove na Done, Ufe, Omsku, Krasnojarsku, Voroneži, Perme, Volgograde, Krasnodare, Iževsku, Naberežnom Čelnom Saratov, Stavropol, Orenburg, Ťumen a Kemerovo. Ešte v tomto roku chce Moskvič vyrobiť približne 600 áut, z toho dvesto elektromobilov.

V roku 2023 to už ale má byť najmenej 50 tisíc automobilov a v roku 2024 – 100 tisíc. Počet elektromobilov bude 10, respektíve 20 tisíc. Celý výrobný cyklus so zváraním a lakovaním karosérie je naplánovaný na rok 2024. Aby novinky príliš nekonkurovali originálom, je možné, že budú mať nižšiu úroveň vybavenia a nižšie ceny. Ruské weby predpokladajú, že ceny Moskvičov sa budú pohybovať od 2,2 do 3,3 milióna rubľov. Je tiež pravdepodobné, že zákazníci si budú môcť odpočítať dotáciu, ktorou chce ruská vláda podporiť predaj doma vyrobených vozidiel.

Neskôr sa plánuje aj výroba malého elektromobilu na základe projektu ruského startupu Kama, v ktorom má podiel šéf KAMZ-u a tiež áut vlastnej konštrukcie na novej ruskej platforme, ktorú vyvinie KAMAZ. To môže ale trvať niekoľko rokov. Uvidíme, ako na reinkarnované Moskviče zareagujú zákazníci. Situácia, keď je v krajine tragický nedostatok áut po zastavení výroby zahraničných značiek a ich odchode z Ruska, však Moskviču nahráva do karát.