Automobilky klamú. Ľudia nechcú autá kupovať online

Automobilový topmanažéri tvrdia, že sa mení predajná paradigma. Nie je to ale pravda. Ide im len o zvýšenie vlastného zisku.

07.10.2022 14:00
Mercedes, online predaj
Automobilky tvrdia, že ľudia chcú kupovať autá online s doručením až domov. Prieskum však ukazuje presný opak. (ilustračné foto)
debata (2)

Jednou z mantier, používaných topmanažérmi rôznych automobilových značiek sú „nové formy predaja“. Podľa nich sa s prechodom na elektromobilitu mení aj predajná paradigma, pretože záujemci o elektrické autá majú iné preferencie a chcú, aby si mohli svoj model pohodlne nakonfigurovať doma, objednali si ho online a prepravná spoločnosť im ho následne doručí „priamo pred dvere“.

Pravda je však iná. Automobilky sa snažia zvyšovať svoje zisky tak, že obídu dílerskú sieť a celá provízia z predaja sa im vráti. Prechod na elektromobilitu je totiž extrémne drahý, respektíve ak chcú automobilky aspoň niečo predať, musia sa snažiť držať ceny elektrických áut čo najnižšie, pretože ich výroba je najmä kvôli batériám drahá.

elektromobil, nabíjačka, nabíjacia stanica Čítajte viac IEA: Predaj elektromobilov tento rok 'trhne' ďalší rekord!

Niektoré zachádzajú naozaj do extrému – pred časom Ford priznal, že na predaji svojho elektrického Mustangu Mach-e nielenže nezarába, ale je na ňom stratový. A odniekiaľ tie chýbajúce peniaze treba vziať. Preto sú „prví na rane“ díleri s ich maržami a automobilky to odôvodňujú už spomenutou „novou paradigmou predaja“ s tým, že zákazníci chcú nakupovať autá online.

Prieskum EVForward Dealer DeepDive z roku 2022 sa sústredil práve na túto „novú paradigmu“. Zúčastnilo sa ho vyše 1 200 ľudí, rozdelených na niekoľko skupín – od „odmietačov elektromobilov“ cez pochybovačov, tých, čo sú im naklonení a tých, ktorí ich skutočne vlastnia.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Kedysi Európu rozdeľovala politika. Budú to onedlho elektromobily?

A výsledok? Naprieč týmto delením sa 74 percent zúčastnených vyjadrilo, že chcú nakupovať autá súčasným spôsobom cez dílerské siete a klasické „kamenné“ predajne. U mladých ľudí a majiteľov elektrických áut bola väčšia ochota kúpiť auto online priamo od výrobcu, no aj v tejto skupine prevažoval konzervatívny prístup.

A je zaujímavé, že počet tých, čo chcú kupovať auto súčasným „konzervatívnym“ spôsobom sa oproti minulému roku dokonca mierne zvýšil. Automobilky teda nehovoria pravdu, keď vyhlasujú, že ľudia chcú autá nakupovať online a najlepšie priamo od nich. Drvivá väčšina ich chce nakupovať presne tak, ako ich kupujú aj teraz. A tí, ktorí svoje dílerské siete zrušia, pretože uveria tomu, čomu uveriť chcú, môžu tvrdo naraziť a ich predaje výrazne klesnú.

Nik nehovorí, že online predaj áut sa napokon nepresadí, myslíme si to dokonca aj my. Ale určite nie tak skoro, ako by si automobilky priali a vonkoncom nie v najbližších dvoch-troch rokoch.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #predaj áut #elektromobilita #online predaj áut #EVForward Dealer DeepDive
Články podľa značiek