Aquaplaning je veľmi nebezpečný jav. Vzniká pri vysokej rýchlosti na mokrej vozovke, kedy sa medzi pneumatikou a asfaltom vytvorí vrstva vody. Vozidlo je potom prakticky neovládateľné. Neostáva nič iné, ako vydržať tých pár „nekonečných“ sekúnd až kým sa neobnoví trakcia. Koncern General Motors si však myslí, že by sa toto riziko dalo znížiť, respektíve, že by sa dal obnoviť kontakt s asfaltom o čosi skôr. A ide na to z celkom nečakanej strany. Bojovať s aquaplaningom sa rozhodol pomocou aerodynamiky.
Čítajte viac Alieno Unum: Bulharský hyperšport má poháňať aj stlačený vzduchPatent, ktorý si dal chrániť má názov Control of Vehicle Aerodynamics Force for Hydroplaning Mitigation, čo znamená čosi ako riadenie aerodynamických síl na zmiernenie aqauplaningu. Systém potrebuje najprv vyhodnotiť, či došlo k strate kontaktu kolesa s vozovkou. Na tento účel využíva niekoľko senzorov, ktoré snímajú aktuálnu rýchlosť, otáčky kolies, uhol natočenia volantu či brzdný tlak. Reakciou na tento nebezpečný jav má byť okamžité zvýšenie prítlaku pomocou aktívnych aerodynamických prvkov.
Napríklad pomocou aktívneho predného spojlera, rôznych klapiek alebo výsuvného spojlera či nastaviteľných krídelok. Ak by sa zapojili do hry, dokázali by vozidlo pritlačiť viac k zemi a odstrániť tak vodný „film“ pod pneumatikou. Fungovať by to mohlo, ale ide o pomerne nákladné riešenie, ktoré by si vyžadovalo montáž elektromotorov a nastaviteľných aerodynamických plôch. To už sa zdajú byť realistickejšie riešenia s využitím tlakového vzduchu alebo dokonca vodnej trysky, ktorá by dokázala rozrušiť vrstvu vody tesne pred pneumatikou.
Čítajte viac Easyrain: Neuveriteľné, aquaplaning dokáže skrotiť voda!Áno, aj takéto nápady tu už sú a dokonca sa testujú. Kým sa ale stanú realitou, mali by sme byť najmä opatrní. Mať dobré pneumatiky so správnou hĺbkou dezénu, ktorá je kľúčová práve pre odvod vody, nejazdiť rýchlo na mokrej vozovke, a ak sa už náhodou na takúto kĺzačku dostaneme, správne zareagovať. Najdôležitejšie je nepanikáriť. Hlavné je dať dole nohu z plynu a počkať na obnovenie trakcie. Brzdením, či dokonca otáčaním volantu situáciu len a len zhoršíte. Veď si len predstavte, že na asfalt nabehnete v momente, keď budete mať natočené kolesá.