Budúcnosť áut má byť čisto elektrická. V takej Európe od roku 2035 už vlastne ani nové auto so spaľovacím motorom nekúpite. Dovtedy však treba vyriešiť nielen technologické limity batériových vozidiel, ktoré v mnohých parametroch stále zaostávajú za tými konvenčnými, ale ešte jednu oveľa dôležitejšiu otázku. Ak majú byť automobilky zdravé, budú musieť na elektromobiloch zarábať. A to je čosi, čo sa zatiaľ väčšine z nich nedarí. Straty vykrývajú zvýšenými cenami konvenčných áut. Ale ani to nestačí. Jednoducho, výroba elektromobilov je stratová. Pre príklad môžeme zájsť do Číny, ktorá je najväčším svetovým výrobcom elektromobilov.
Čítajte viac Sen o lacnom jazdení elektromobilmi sa rozplýva. A nielen v NemeckuTradiční čínski výrobcovia áut sa totiž pod politickým tlakom a vplyvom veľkorysých dotácií pustili pred pár rokmi do produkcie elektromobilov. Vezmime si napríklad Changan Automobile Co. a GAC Motor Co., dve veľké štátne automobilky. Changan začal predávať elektrické autá pod svojou značkou v roku 2010 a v roku 2018 predstavil prémiovú elektrickú značku Avatr. V prvej polovici roka zaznamenal Changan čistú stratu 1,5 miliardy juanov (210 miliónov USD) a Avatr 252 miliónov juanov. Lepšie na tom nie je ani GAC, ktorý vyrába elektromobily pod značkou Aion. Jeho predaje síce vzrástli o 186 %, ale ročná strata sa zdvojnásobila na 1,4 miliardy juanov.
A podobne sú na tom elektrické startupy, ktoré sa v Číne vyrojili v roku 2014. Mnohé z nich už stihli „spálili“ celú hotovosť a čelia naďalej stratám, ktoré sa nabaľujú ako snehová guľa. Elektromobilky Xpeng, Li Auto a Nio boli vnímané ako hviezdy, no v skutočnosti krvácajú. Xpeng za druhý tohtoročný kvartál zvýšil predaj o 98 %, ale jeho strata narástla o 126 %. Li Auto poskočilo v registráciách o 63 %, no straty sa zvýšil o 126 %. No a Nio predalo o 14 % viac elektrických áut, ale stratu zvýšilo o hrozivých 370 %. Platí teda jednoduchá rovnica. Čím viac elektromobilov automobilka vyrobí, tým viac prerába. To je dlhodobo neudržateľné.
Čítajte viac Šok! Šéf vývoja BMW sa obul do elektrických áut. Vraj nie sú udržateľnéAko to asi bude s európskymi automobilkami, ktoré majú drahšiu pracovnú silu a aj vyššie náklady na nákup batérií, ktoré pochádzajú často práve z Číny. A ak nie celé, tak aspoň ich články či suroviny. Zatiaľ jedinou čínskou elektromobilkou, ktorá je v pluse, je spoločnosť BYD. Je zároveň najväčším čínskym výrobcom elektromobilov. V prvom polroku predal BYD až 641 350 elektrifikovaných áut, čo je viac ako trojnásobok oproti predchádzajúcemu roku. Z tohto objemu bola zhruba polovica čistých elektromobilov a zvyšok pripadol na plug-in hybridy. Čo je ale zaujímavé, zisk spoločnosti sa v rovnakom období zvýšil o 206 % na 3,6 miliardy juanov. Ako je to možné?
Pretože BYD vznikol v roku 1995 ako výrobca akumulátorov. V priebehu dekády sa z tejto spoločnosti stal ich najväčší svetový producent. To znamená, že pri výrobe využíva vlastné batérie a navyše ich za trhové ceny dodáva konkurentom. Tým neostáva nič iné, ako tvrdo platiť, z čoho má BYD obrovský profit. Práve ceny tohto kľúčového komponentu, bez ktorého sa elektromobily nezaobídu, majú stáť za stratami ostatných elektromobiliek. V súvislosti s rastom cien surovín navyše nebudú klesať tak rýchlo ako sa predpokladalo, skôr naopak. Automobilky sú konfrontované s ich zvyšovaním. Je teda otázkou, či nútenú elektrifikáciu výrobcovia áut vôbec prežijú.