Po vpáde ruských vojsk na Ukrajinu opustila túto krajinu väčšina západných automobiliek. Svoje aktivity vrátane výroby tu zrušil Renault, BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Mazda, Škoda, Volkswagen a nevyrába tu už ani Kia či Hyundai. Autá sa do Ruska navyše oficiálne prestali aj dovážať. Jednoducho, ruský automobilový priemysel aj trh sú na kolenách. Výroba áut tu za prvých osem mesiacov klesla o viac ako 60 % a podobne sú na tom registrácie nových vozidiel. Rusko sa ale tvári, že sa nič nedeje, dokonca, že sankcie ho len a len posilňujú. Ruská agentúra Avtostat vydáva jednu správu za druhou o tom, ako sa rozbieha výroba Moskvičov v znárodnenej moskovskej fabrike Renaultu, ako sa na linky v Togliatti vracajú modely Lady Granta aj Nivy.
Čítajte viac Aurus: Putinova limuzína je totálny prepadák. Z cudzieho ale krv netečieMinisterstvo priemyslu a obchodu zas v spolupráci s ruskými automobilkami sľubuje výrobu celkom nových áut na vlastných ruských platformách. Dokonca elektromobilov. Zdanie úspechu má podporiť aj ďalšia veľká „bublina“ – predstavenie sériového superluxusného SUV Komendant, Putinom stvorenej automobilky Aurus, ktorá dodala Kremľu aj zopár prezidentských limuzína Senat. Proti tomuto autu nemožno namietať. Na jeho vývoji sa podieľal nielen ruský automobilový inštitút NAMI ale aj renomované západné spoločnosti ako napríklad Porsche alebo Bosch. Po mnohých avízach sa Komendant naozaj predstavil verejnosti. Stojí na rovnakej platforme ako Senat, takže ho poháňa hybridný motor 4,4 V8 s výkonom 441 kW, spojený s 9-stupňovou prevodovkou.
O prenos výkonu na asfalt sa stará pohon oboch náprav. A o komfort zas pneumatické odpruženie. To dokáže nielen meniť tuhosť ale aj zvýšiť svetlú výšku z 200 na 260 mm. Je to poriadny kus auta s dĺžkou 5 380 mm a rázvorom náprav 3 100 mm. Aj s neskutočne vysokou hmotnosťou 3 235 kg zvládne šprint na stovku za 6,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 220 km/h. Luxusný interiér vychádza zo Senatu, ale je priestrannejší. Na výber bude sedem dizajnových línií. Kabína môže byť 7-miestna s troma radmi sedadiel, 5-miestna s dvoma radmi, alebo len 4-miestna s kapitánskym zadným sedadlom. O ambíciách konkurovať Bentleyu Bentayga alebo Rolls-Royce Cullinanu nepochybujeme. Komendant má však aj svoju odvrátenú stránku.
Projekt novej automobilky, ktorý financovala ruská vláda, beží už niekoľko rokov. Najprv prebiehala ručná výroba priamo v NAMI, tá skutočná sa ale mala rozbehnúť už vlani v máji v závode Sollers v Alabuge, do ktorého nalial Kremeľ ďalšie dve miliardy rubľov. Koľko vozidiel odvtedy vzniklo je však tajomstvom. Nevedia to ani ruskí novinári. Zatiaľ sa totiž do dvoch exkluzívnych predajní v Moskve a Petrohrade dostali len ojazdené, pravdepodobne predsériové sedany Senat. Závod je pritom pripravený na produkciu 5 000 áut ročne vrátane Komendantu a veľkého MPV Arsenal. Ťažko si to ale predstaviť, pretože práve modely Aurusu sú plné západnej elektroniky, na ktorú platia prísne sankcie.
Čítajte viac Aurus Senat: ‘Ruský rolls‘ už mieri na export. No nie na ZápadKomendant má digitálny prístrojový panel, head-up displej, multimediálnu dotykovú obrazovkou, adaptívnym tempomatom či detekciu slepého uhla a jazdných prúdov. Z luxusných prvkov spomeňme diódové svetlá, bezkľúčový prístup, diaľkové štartovanie, výkonnú aparatúru, štvorzónovú klimatizáciu, ventilované masážne sedadlá alebo elektricky ovládaný stĺpik riadenia a veko kufra. To všetko potrebuje súčiastky zo Západu. A odkiaľ ich vziať? Aj keby sa ale Aurusu podarilo výrobu rozbehnúť, je málo pravdepodobné, že by sa tento megalomanský projekt dokázal dostať do čiernych čísiel.
Napokon, kritike za plytvanie peniazmi čelil Aurus už dávno pred vypuknutím vojenského konfliktu. Teraz to bude mať ešte ťažšie, pretože export na západ je nemysliteľný. pritom s ňím ruská automobilka pôvodne počítala. Senat sa napríklad predstavil na autosalóne v ženeve v roku 2019. Premiéru Komendantu tak považujeme za zásterku, ktorá má vytvárať dojem, ako sa Rusku dobre darí bez spolupráce so západom. Mohli by o tom ale ruskému prezidentovi porozprávať bývalí zamestnanci opustených alebo stojacich tovární v Moskve, Petrohrade, Kaliningrade, Iževsku, Kaluge či Nižnom Novgorode. Tí majú z príchodu superluxusného SUV za 33,7 milióna rubľov, teda za 313 000 rubľov, iste veľkú radosť.
A ešte väčšiu, že Aurus už plánuje predĺženú verziu Senatu či otvorenie nových predajní v Soči, Kazani a ďalších mestách. Navyše sa štát nezastaví v ďalších investíciách. Ministerstvo priemyslu a obchodu Ruska totiž podporilo žiadosť Aurusu o uzavretie špeciálnej investičnej zmluvy. Tá má umožniť výrobu verzií s hybridným pohonom. Investície do projektu budú predstavovať ďalších viac ako 4,7 miliardy rubľov. Dokonca sa chystá vodíkový Aurus Senat s dojazdom 600 km a zrýchlením na 100 km/h za štyri sekundy. Sedan má byť vybavený kombinovanou klasickými batériami aj palivovými článkami. Jeho prototyp už automobilka predstavila počas „animácie“ spustenia sériovej výroby vlani v máji minulého roka.