Fiat 126 oslavuje štyridsiatku

Ľudia ho milovali aj nenávideli. O Fiate 126 by vedeli hovoriť najmä Poliaci. Práve pre nich bol čímsi podobným ako pre Britov Mini, pre Francúzov Citroën 2CV a pre Nemcov VW Beetle.

06.08.2012 10:54
Fiat 126 Foto:
Maluch postavil Poľsko na kolesá.
debata

Miniatúrny Fiat postavil Poľsko na kolesá, i keď sa naň čakalo niekoľko rokov a žiadosť musela byť potvrdená príslušnými, zväčša straníckymi organizáciami. Vo veľkom sa však dovážal aj do bývalého Československa.

Fiat predstavil nástupcu legendárnej päťstovky v roku 1972 na jesennom autosalóne v Turíne, teda presne pred 40 rokmi. Výroba sa rozbehla v talianskom závode Cassino a Termini na Sicílii. V tom čase hľadala poľská vláda partnera pre licenčnú výrobu osobných áut. Cieľom bolo nielen motorizovať 40-miliónové Poľsko, ale aj pozdvihnúť tamojšiu priemyselnú výrobu. Voľba padla práve na Fiat a jeho model 126.

Napriek miniatúrnym rozmerom hral často úlohu... Foto: Fiat
Fiat 126 Napriek miniatúrnym rozmerom hral často úlohu rodinného auta.

Po dodaní potrebnej technológie sa presne 22. júla 1973 rozbehla sériová výroba s označením Fiat 126p. Investícia do závodu FSM v Bielsko-Bialej a Tychách patrila k najväčším priemyselným projektom v sedemdesiatych rokoch. Malý Fiat si veľmi rýchlo získal popularitu. Stál pritom 69 000 zlotých, čo bol 20-násobok priemrného platu Poliakov.Netrvalo dlho a vyslúžil si prezývku Maluch, teda krpec, alebo drobec. Napokon, v tom čase to bolo prakticky jediné dostupné osobné auto v Poľsku. Kým v Taliansku vládlo mestám, v Poľsku na seba stodvadsaťšestka prebrala úlohu rodinného vozidla.

Rázvor kolies mal hodnotu len 1840 mm. Foto: Fiat
Fiat 126 Rázvor kolies mal hodnotu len 1840 mm.

Dvojdverový 4-miestny hatchback poháňal vzadu uložený vzduchom chladený 2-valec s výkonom smiešnych 13 kW. V porovnaní s talianskym originálom mal zvýšený podvozok, aby lepšie odolával nekvalitným cestám východného bloku. Poliaci s ním dokázali precestovať obrovské vzdialenosti. Napríklad na dovolenky do bývalej Juhoslávie, Rumunska alebo Bulharska. To napriek tomu, že karoséria s dĺžkou len málo nad tri metre ponúkala len veľmi skromný interiér a miniatúrny kufor. Sedieť na zadných sedadlách bolo skutočným utrpením. Poliaci často jazdili s nákladom umiestneným na strešnom nosiči.

Maluch bol úsporný, ale s bezpečnosťou na tom... Foto: Fiat
Fiat 126 Maluch bol úsporný, ale s bezpečnosťou na tom nebol najlepšie.

Nízky komfort bol však len jedným z jeho neduhov. Horšie to bolo s bezpečnosťou. Test nemeckého časopisu Auto, Motor und Sport preukázal, že posádka nemá šancu prežiť ani náraz v rýchlosti 40 km/h. K rozsiahlej deformácii karosérie sa pridali odtrhnuté úchyty bezpečnostných pásov, takže figurína vodiča hlavou rozbila čelné sklo. Tomu všetkému nasadila korunu korózia a vysoká poruchovosť. Poliaci bežne jazdili s otvorenou zadnou kapotou, keďže motor sa prehrieval. Žartovalo sa, že manuály pre Fiat 126p sú preto také hrubé, lebo obsahujú cestovné poriadky vlakovej a autobusovej dopravy.

Najmodernejšou verziou bol Fiat 126 Bis z roku... Foto: Fiat
Fiat 126 Najmodernejšou verziou bol Fiat 126 Bis z roku 1987 s vodou chladeným motorom a výklopným zadným vekom.

Výroba síce pokračovala, ale inovačné tempo nie. Jedinou zmenou bolo zvýšenie výkonu motora na 17 kW od modelového roku 1977. Kým taliansky Fiat 126 dostal v tomto roku už aj plastové nárazníky či novú palubnú dosku, jeho poľský súrodenec sa ich dočkal až o sedem rokov neskôr (1984). Viazli aj ďalšie inovačné pokusy. Už v roku 1974 vznikol napríklad prototyp úžitkovej verzie Bombel, ktorý sa do výroby nikdy nedostal. Zlyhal aj pokus použiť japonský dieselový motor alebo motor vpredu. Až v roku 1987, keď už bolo jasné, že Maluch nedokáže plniť sprísňujúce sa emisné predpisy, prišla na trh modernizovaná verzia Bis s výklopnými zadnými dverami a kvapalinou chladeným ležatým motorom (19 kW).

V roku 1991 sa objavila verzia kabriolet... Foto: Fiat
Fiat 126 V roku 1991 sa objavila verzia kabriolet Bosmal. Vzniklo len 500 kusov.

Šťastie mal aj kabriolet 126p EL Cabrio Bosmal, ktorý sa objavil v roku 1991 a bol určený najmä pre nemecký trh. Vyrobilo sa z neho však len päťsto kusov. Malý počet Maluchov pochádzal aj z rakúskej firmy Steyer Puch, ktorá doň montovala vlastný agregát.

Kombi verzia ostala len v štádiu prototypu. Foto: Fiat
Fiat 126 Kombi verzia ostala len v štádiu prototypu.

Napriek tomu, že v Taliansku nahradila Fiat 126 podstatne modernejšia Panda už v roku 1980, život poľského drobčeka trval ďalšie dve dekády. Nezničila ho dokonca ani revolúcia. Z Poľska sa dovážal nielen do Talianska, Československa či do Maďarska, ale aj na Kubu a dokonca do Austrálie ako FSM 650 Niki, kde si získal veľkú popularitu. V roku 1997 zmenil názov na Maluch. Posledné kusy výbehovej série Happy End zišli z výrobných liniek 22. septembra 2000.

Do výroby sa nedostal ani malý pick-up. Foto: Fiat
Fiat 126 Do výroby sa nedostal ani malý pick-up.

Za 27 rokov vzniklo neuveriteľných 4 600 000 kusov, z toho 3 300 000 v Poľsku. Potom ho nahradilo podstatne modernejšie Seicento. Popularitu Malucha sa mu však dosiahnuť nikdy nepodarilo.

debata chyba
Články podľa značiek