Američania otestovali autonómne brzdy. Fungujú príšerne!

Asistenčné systémy majú zvyšovať bezpečnosť premávky, ale ich spoľahlivosť je otázna. Hoci v crashtestoch môžu získať vysoké skóre, v skutočnom živote nemusia fungovať.

10.10.2022 06:00
American Automobile Association Foto:
Testované situácie mali simulovať reálne okolnosti nehôd, no líšili sa od oficiálnych skúšok.
debata (2)

Americká automobilová asociácia (American Automobile Association – AAA) je združením automobilových klubov v Spojených štátoch amerických. Počas svojej viac než storočnej existencie sa snažia zlepšovať podmienky v cestnej premávke a zvyšovať bezpečnosť na cestách. Najnovšie sa rozhodli otestovať autonómne brzdenie vlastnou metodikou.

Ich cieľom bolo poukázať na fakt, že normované testovanie bezpečnostných a asistenčných systémov núti výrobcov prispôsobovať sa metodike s cieľom zaznamenať dobrý výsledok a účinnosť v praxi odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Reč je o európskych nárazových testoch Euro NCAP a tých amerických pod taktovkou IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Ich pravidlá určujú presné parametre, za akých má asistenčný systém fungovať, a to vrátane smeru a rýchlosti.

IIHS - crashtest Subaru Outback 2022 Čítajte aj IIHS drasticky sprísnilo crashtesty. Simulácia zrážky s SUV je postrachom

AAA si zobrali ako testovacie vozidlá štyri bežne rozšírené modely: Chevrolet Equinox, Ford Explorer, Honda CR-V a Toyota RAV4. Všetky sú vybavené autonómnymi brzdami aj predkolíznym varovaním. Testované situácie mali simulovať reálne okolnosti nehôd, no líšili sa od oficiálnych skúšok. Zároveň ich vozidlá absolvovali aj pri vyššej rýchlosti, aká je štandardne vyžadovaná.

Pri rýchlosti 30 míľ za hodinu (48 km/h) a nutnosti zabrzdenia pred vpredu stojacim autom, bolo v 17 z 20 prípadov autonómne brzdenie úspešné. Keď však testeri zvýšili rýchlosť na 40 m/h (64 km/h), úspešne sa podarilo zabrzdiť len v 6 z 20 pokusov. Ešte horšie testy dopadli v prípade reakcie na križujúce vozidlo a pri nedaní prednosti pri odbočovaní doľava.

SUV USA Čítajte aj IIHS: SUV sú ‘strašiakom’ chodcov. Na vine sú ich veľkosť a predné stĺpiky

V týchto situáciách ani jedno z áut nezareagovalo na prichádzajúcu prekážku a dokonca ani neupozornilo vodiča, že môže dôjsť k zrážke. Ani jeden z týchto úkonov nie je súčasťou bežných nárazových testov, pričom v reálnom svete ide o častú príčinu dopravných nehôd. AAA tak vyzývajú na úpravu metodiky crashtestov, ktorá by viac odrážala skutočné situácie na ceste a tým by prinútila výrobcov zlepšiť fungovanie asistenčných systémov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #AAA #asistenčné systémy #autonómne brzdenie #crashtesty #predkolízny asistent
Články podľa značiek