
Nedávno Aurus predstavil nové superluxusné SUV Komendant. Ako sme ale predpokladali, išlo len o zásterku, ktorá mala navodiť dojem úspešného projektu. V skutočnosti tomu tak ale nie je. A ani sa niet čomu čudovať. Aurus Senat, skonštruovaný v spolupráci so západnými firmami, ako Bosch či Porsche Engineering, je plný elektroniky, ktorej dovoz do Ruska postihli sankcie. Ak by ale aj Aurus náhodou potrebné súčiastky mal, tento projekt financovaný Kremľom má tak choré základy, že do čiernych čísiel sa dostať nikdy nemôže. Automobilová produkcia je extrémne náročná. Pohorelo na nej mnoho odvážlivcov. Aj tých, ktorí mali takmer neobmedzené finančné prostriedky.

Aurus, štedro financovaný z štátneho rozpočtu, teda z prostriedkov daňových poplatníkov, na tom nebude inak. Žiadna výroba, ktorej spustenia sa osobne zúčastnil ruský prezident, sa totiž nekoná. Nejde o propagandu. Pochybnosti tu boli už vo februári, keď sa ruskí novinári nedokázali dopátrať ani len k výrobným číslam Aurus. A teraz je to podobné. Podľa ruského webu drom.ru, bolo tento rok registrovaných len 11 vozidiel vyrobených v závode Sollers v Alabuge. Predtým sa Aurus totiž vyrábal ručne vo výskumnom ústave NAMI v Moskve. Vzniklo tam zopár testovacích prototypov a tiež exempláre pre Kremeľ, zvlášť pre Vladimira Putina. Rusi ale sľubovali 5 000 áut ročne, vrátane SUV Komendant a MPV Arsenal.

Súčasné dáta ale naznačujú, že vo fabrike v regióne Alabuga vzniká priemerne len 1,1 auta mesačne. To je naozaj totálne fiasko. Nechceme vedieť koľko miliárd rubľov už štát preinvestoval do tohto projektu. Len prvotná investícia predstavovala 400 miliónov eur, čo je takmer 47 miliárd rubľov. Zdá sa ale, že ani táto strata Rusom nestačí a do samovražedného Aurus nalejú ďalšie. Vraj sa chystá aj predĺžená verzia Senatu a vývoj a výroba verzie s palivovými článkami. Ministerstvo priemyslu a obchodu Ruska totiž podporilo žiadosť Aurusu o uzavretie špeciálnej investičnej zmluvy v objeme 4,7 miliardy rubľov. Aurus, ktorý prakticky nič nevyrába a nevyváža, tiež otvorí nové showroomi v Soči, Kazani či Petrohrade.

Na prezentácii Komendantu 29. septembra Nikolaj Chodosevič, generálny riaditeľ Aurus LLC, povedal: „Zváracia linka bola spustená do prevádzky, prvé karosérie sú už zvarené a nalakované a v súčasnosti prechádzajú všetkými potrebnými testami. Sme presvedčení, že nový model bude ďalším katalyzátorom predaja značky, ktorý sa od uvedenia na trh v roku 2021 dynamicky rozvíjal.“ Sami ruskí novinári pripúšťajú, že medzi registrovanými a vyrobenými autami môže byť odchýlka. Ak je ale veľká a autá naozaj vznikajú, znamená to podľa nich len jedno – mieria na sklad, pretože o ne nie je záujem.