Požiar na lodi Felicity Ace vzplanul 16. februára neďaleko Azorských ostrovov. Pre mnohé automobilky to bola doslova tragédia. Zvlášť pre koncern Volkswagen, ktorý touto cestou dopravoval do USA neuveriteľných 4 000 áut a ešte k tomu pekelne drahých. Napríklad 1 100 kusov Porsche, vrátane elektrického Taycanu, 85 Lamborghini, 1 900 Audi, a tiež 189 luxusných Bentleyov, pričom každý z nich v priemernej cene 300 000 dolárov. Bentley mal naozaj smolu. Zvyčajne totiž automobilka z Crewe posielala loďou do USA nanajvýš 70 vozidiel. Bolo to dané tým, že kvôli výpadkom v dodávateľskom reťazci potreboval dohnať meškajúce objednávky.
Ako ale vieme, loď, ktorá vyplávala 10. februára z nemeckého prístavu v Emdene do cieľa nikdy nedoplávala. Pristáť mala v prístave Davisville na ostrove Rhode 23. februára. Horieť však začala v už šesť dní po začiatku plavby. Snaha uhasiť plamene bola neúspešná. Dnes leží na Felicity Ace už na dne oceánu, aj so svojimi pokladmi. Príčinu tejto katastrofy sa už pravdepodobne nedozvieme, ale všeobecne sa predpokladá, že došlo k požiaru batérie niektorého z elektromobilov na palube. Ten sa rozšíril na ďalšie vozidlá. A ako vieme, batérie horia vytrvalo aj niekoľko dní. Skazu dokončil benzín v nádržiach klasických áut ale aj hybridov. Našťastie, posádku sa podarilo evakuovať.
Čítajte viac S Felicity Ace sa potopili skutočné poklady. Aj desiatky Porsche z BratislavyPre Bentley sa teda stala katastrofa v najhoršom čase. Navyše nemal šancu dohnať americké objednávky. Na výrobu náhradných, individuálne upravených vozidiel, nebol čas a ani dostatok kapacity a komponentov, najmä čipov. Tých 189 vozidiel predstavovalo značnú časť jeho amerického odbytu, asi predaj za jeden mesiac. V roku 2021 predal Bentley za Atlantikom 4 212 vozidiel. Z tých 189 stratených kusov bolo navyše 151 predaných. Bizarný bol ale následný priebeh udalostí. Vďaka nim sa totiž americkému zastúpeniu nakoniec podarilo tamojších zákazníkov uspokojiť. Až na troch. A to je pomaly zázrak. Mohla za to zmenená geopolitická situácia, presnejšie vojna na Ukrajine, a klesajúci dopyt v Číne.
Čítajte viac Koniec nádejam: Felicity Ace so 4 000 luxusnými autami išla ku dnu„Na základe situácie v iných častiach sveta sme boli schopní okamžite získať voľné výrobné sloty,“ povedal Mike Rocco, viceprezident pre predaj v USA. „Vytvorili sme náhradnú schému pre najväčší trh značky. Čína nám povedala, že sa vzdá viacerých áut, pretože registruje nižší dopyt a ďalšie výrobné kapacity sme získali potom, čo Bentley zastavil dovoz áut a dielov do Ruska, ako rekciu na ruskú agresiu. ," vysvetlil Rocco. Automobilka tiež okamžite začala komunikovať so svojimi zákazníkmi, ktorí reagovali prekvapivo empaticky. Bentely na oplátku garantoval cenu a umožnil im zmenu objednávky. Tak sa podarilo dodať posledné objednané vozidlo z potopenej várky minulý mesiac.
Havária však otvorila otázku bezpečnosti prepravy elektromobilov. Veď na palube bolo množstvo elektrických Porsche Taycanov či Audi e-tronov. Ale tiež Volkswagenov ID.4 a množstva hybridných vozidiel, ktoré sú tiež vybavené batériami. „Aj keď sú elektrické vozidlá vo svojej podstate bezpečné, predstavujú významné riziko pri preprave,“ napísal Rahul Khanna, globálny vedúci poradenstva v oblasti morských rizík v Allianz Global Corporate & Specialty, obrovskej globálnej poisťovacej spoločnosti. V dôsledku incidentu Felicity Ace Khanna navrhuje správne zabezpečenie elektromobilov a ich zvýšenú kontrolu počas prepravy vrátane tepelných skenerov, detektorov plynov, detektorov tepla a dymu a televíznych kamier s uzavretým okruhom.