Nissan predáva svoju ruskú fabriku v ktorej v marci pozastavil výrobu za jedno euro ruskému Štátnemu inštitútu pre výskum a vývoj automobilov a motorov (NAMI). Presne sa teda zopakoval májový scenár zoštátnenia ruskej fabriky Renaultu, v podstate aj za rovnakých podmienok. Predajná cena fabriky je jedno euro a Nissan dostal „veľkorysú“ možnosť odkúpiť svoju továreň späť do šiestich rokov, samozrejme už za komerčnú cenu, rátanú v stámiliónoch.
Čítajte viac Ťažká rana pre Renault: definitívne prišiel o značku Lada a stratil ruský trhKonkrétne sa v tlačovej správe uvádza, že spoločnosť prevádza „všetky aktivity Nissanu v Rusku zastrešené právnickou osobou Nissan Manufacturing Russia LLC (NMGR) na NAMI… Týka sa to výrobných a výskumných a vývojových zariadení spoločnosti Nissan v Petrohrade a predajného a marketingového centra v Moskve, ktoré bude fungovať pod novým názvom.“ To znamená úplný faktický odchod z Ruska a stratu, ktorú automobilka vyčíslila na 100 miliárd jenov, teda približne 704 miliónov eur. Nissan začal autá vyrábať v Rusku v roku 2009 a z výrobným liniek v petrohradskom závode schádzali napríklad Nissan X-Trail alebo Qashqai.
Nissan v tlačovej správe vysvetlil, že pre tento krok sa rozhodol preto, lebo nevidí možnosť, že by sa situácia v Rusku v dohľadnej dobe zlepšila. Vo vzťahu k približne 2 000 svojim zamestnancom v Rusku uviedol, že súčasťou dohody je aj záruka, že všetci po prechode fabriky na ruského majiteľa získajú 12 mesačnú ochrannú lehotu, počas ktorej nebudú môcť byť prepustení.
Čítajte viac Toyota to v Rusku definitívne balí. Nevidí svetlo na konci tunelaFaktické „zoštátnenie“ ruskej fabriky Nissanu prichádza navyše vo veľmi komplikovanej dobe, keď sa 20– ročná aliancia Renault-Nissan otriasa v základe, pričom sú v hre prakticky všetky scenáre od jej úplného rozpadu, cez preskupenie síl (a hlasovacích práv) až po jej reštrukturalizáciu, zohľadňujúcu prichádzajúce rozčlenenie Renaultu na „elektrickú“ a „spaľovaciu“ divíziu.
Tretím do partie v aliancii je Mitsubishi. Jeho predstavitelia v reakcii na posledné udalosti oznámili, že tiež zvažujú definitívny odchod z Ruska. Japonci tak ruský trh postupne opúšťajú. Rovnaký krok totiž pred pár dňami oznámila aj najväčšia automobilka na svete Toyota a Mazda Motor tiež uviedla, že rokuje o ukončení výroby s miestnym partnerom spoločného podniku Sollers, kde vyrába modely Mazda CX-5, Mazda CX-9 a Mazda6.