Pôvodne analytici predpokladali, že od štvrtého kvartálu 2022 a v priebehu celého roku 2023 sa kvartálna produkcia v závodoch na výrobu automobilov v Európe bude pohybovať v rozmedzí 4 – 4,5 milióna kusov, čo znamenalo mierny reálny nárast. Aktuálne sa v súvislosti s energokrízou všetko zmenilo a najnovšie odhady hovoria o znížení výroby na 2,75 až 3 milióny kusov kvartálne.
Čítajte viac Kedysi Európu rozdeľovala politika. Budú to onedlho elektromobily?S&P Global Mobility v správe Winter is Coming predpovedá výrazné narušenie dodávateľsko – odberateľských reťazcov už v novembri a trvať by malo až do jari. Opäť príde k významného narušeniu dodávateľského modelu just-in-time, pretože energeticky náročné výroby prejdú na systém 24/7, aby obmedzili vysokú spotrebu, spojenú s rozbiehaním a zastavovaním energeticky náročných výrobných procesov.
Najpesimistickejším scenárom je podľa analytikov prídelový distribučný systém energie, ktorý by v prípade jej nedostatku mohol byť v EÚ zavedený. To by znamenalo nielen ďalšie zníženie zásob nových vozidiel, ktoré na trhu už aj tak výrazne chýbajú, ale vďaka previazanosti globálneho trhu s autami by to mohlo viesť aj k jeho globálnej destabilizácii.
Pre názornosť – automobilky v EÚ a Spojenom kráľovstve v súčasnosti vyvážajú na americký trh približne 7 000 nových áut mesačne – podľa dát Global Trade Atlasu tam za celý rok 2019 dodali 213 750 vozidiel, čo bolo v priemere mesačne takmer 18 000. A ich aktuálny počet by pritom v najbližších mesiacoch mohol ešte klesnúť.
Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiekNajviac sú súčasnou krízou postihnutí dodávatelia, ktorí či už lisovaním alebo zváraním vyrábajú alebo kompletujú kovové časti karosérie. Pred energetickou krízou boli náklady na plyn a elektrinu relatívne nepodstatnou súčasťou výrobnej ceny auta, zvyčajne to bolo menej ako 50 eur na vozidlo, teraz je to v priemere od 687 do 773 eur na vozidlo.
Pre doplnenie – od prvého štvrťroka 2020 ceny energií v Európe prudko vzrástli. Podľa údajov S&P Global Mobility pre štyri kľúčové trhy (Taliansko, Nemecko, Francúzsko a Spojené kráľovstvo) – sa ceny plynu zvýšili v priemere o 2 183 % a veľkoobchodná cena elektriny vzrástla v priemere o 1 230 %.
Automobilky počas covidovej a polovodičovej krízy už preniesli časť vzniknutých strát, respektíve zvýšených nákladov na zákazníkov vo forme výrazného zvýšenia cien. Teraz bude ťažké preniesť ďalšie zvýšenie nákladov na zákazníkov, ktorí už čelia inflácii, ktorá zvyšuje ceny potravín, energií a aj väčšiny spotrebného tovaru.