V prvej polovici tohto roku predaj nových áut v Európe viazol, bol dokonca výrazne horší, než v uplynulom roku a ako ukazuje nižšie uvedený graf, druhý najhorší za poslednú dekádu. Slabšie to bolo už len v polovici roku 2020, v ktorom naplno „zúril“ covid.

V prvom polroku roku 2022 už pandémia predaje komplikovala len minimálne, problémy boli iné. Tými najväčšími boli pretrvávajúci globálny nedostatok polovodičov, rastúca ekonomická neistota a samozrejme ruská invázia na Ukrajinu.
To, spolu so zdražovaním nových áut spôsobilo, že oveľa viac ľudí sa začalo „obzerať“ skôr po relatívne novších jazdených autách, mnohých odradila od kúpy aj zvyšujúca sa doba čakania na objednané vozidlá, ktorá pri niektorých modeloch presiahla aj rok.

Jeden segment však dominuje aj bez ohľadu na krízu – sú ním crossovery a vozidlá SUV. Rastúca popularita SUV už nie je novým trendom, potvrdila ho aj prvá polovica tohto roku. Počas jeho prvých šiestich mesiacov tvorili vozidlá SUV až 49,5 % všetkých registrácií nových áut.
To značí, že sa ich predalo približne 2,74 milióna. Ich predaj síce medziročne klesol o 4 percentá, no tento pokles bol výrazne nižší ako pokles celého trhu, ktorý bol na úrovni 14 percent.
Obľúbenosť SUV podľa dát rastie hlavne na úkor menších áut. Registrácie mestských áut (segment A), subkompaktov (segment B) a kompaktných vozidiel (segment C) klesli v prvom polroku 2022 o 22 % na 2,05 milióna kusov. Tieto tri segmenty spolu predstavovali 41 % celkového objemu trhu v prvej polovici roku 2021 a len 37 percent v polovici toho súčasného.
Najpredávanejšie autá v Európe podľa segmentov – 1. polrok
V nasledujúcej galérii nájdete podrobné rebríčky najpredávanejších áut podľa segmentov – od mini áut, cez mestské autá, kompakty, SUV, športiaky až po limuzíny. V každom infograme nájdete vpravo hore rebríček krajín, v ktorých je daný segment najviac zastúpený a pod ním rebríček značiek, v portfóliu ktorých tvorí najväčšiu súčasť.
SUV okrem toho z trhu takmer úplne vytlačili veľkopriestorové rodinné autá (MPV) . V prvom polroku klesol počet ich registrácií medziročne o 28 % na iba 92 600 kusov, čo značí len 1,67-percentný trhový podiel. Len pre zaujímavosť – v prvom polroku 2015 bol ich podiel na trhu 10,86 percenta. Pokiaľ ide o ich zastúpenie, tak v roku 2015 bolo na európskom trhu 42 rôznych MPV, dnes si spotrebitelia môžu vybrať len z 20 modelov.
Kríza-nekríza, výborne z nej vyšli najmä najdrahšie autá a športové modely. V kategórii najväčších a najluxusnejších SUV sa do prvej desiatky dostal dokonca aj ultradrahý Rolls-Royce Cullinan. Predalo sa ich v prvom polroku 230, zaujímavejšie však je, že ide o 87-percentný medziročný nárast. O 86-percent vzrástol aj predaj Rolls-Royceu Phantom a o 67 percent Bentley Flying Spur. Predalo sa aj vyše 10 000 kusov Porsche 911.
Z hľadiska celkového predaja bez rozdielu tried patrili medzi najúspešnejšie dva cenovo dostupné subkompaktné modely (segment B) – Peugeot 208 s predajom 110 202 kusov, ktorému na krk dýchala Dacia Sandero s predajom 96 793 kusov. Ostro sledovanej nižšej strednej triede v prvej polovici tohto roku kraľoval Volkswagen Golf, z ktorého sa predalo 88 903 kusov, medziročne však klesol takmer o tretinu. S veľkým odstupom za ním skončila Toyota Corolla s predajom 69 271 kusov.
Najpredávanejšie elektromobily v 1. polroku 2022 v Európe

V kategórii SUV, bez rozdielu segmentu, bol bestsellerom Hyundai Tucson s predajom 77 459 kusov a za ním skončili na druhom a treťom mieste s relatívne malým odstupom medzi sebou Kia Sportage (67 490 kusov) a Peugeot 3008 (64 350 kusov). Ak sa pozrieme na segment B-SUV, kam patria viac-menej crossovery, tam kraľoval VW T-Roc (86 104 kusov) pred Fordom Puma (73 674 kusov) a Peugeotom 2008 (73 371).
Najpredávanejšie plug-in hybridy v 1. polroku 2022 v Európe

A aby sme nezabudli na elektrifikované autá. V kategórii „čistých“, teda batériových elektromobilov boli bestsellermi dve Tesly – Model Y (44 472 kusov) a Model 3 (39 896 kusov), druhý menovaný však zaznamenal výrazný 40-percentný medziročný pokles predaja. V tejto kategórii si výborne viedla aj Škoda Enyaq, ktorá s predajom 21 492 kusov skončila na siedmom mieste. Najpredávanejším plug-in hybridom bol Ford Kuga (23 507 kusov), za ním nasledoval Peugeot 3008 (18 279 kusov).