Američania, presnejšie prezident USA Joe Biden, sa rozhodol bojovať proti rastúcej inflácii sériou rôznych opatrení. Jedným z nich je obmedzenie dotácií na nákup elektromobilov, ktoré sa však nebude týkať domácich značiek. Ak sa teda rozhodnete pre Teslu, nejaký elektrický Ford, alebo, dajme tomu, Rivian, štedrú dotáciu vo výške 7 500 dolárov dostanete. Ak sa však rozhodnete napríklad pre elektrickú Kiu alebo Hyundai, auto budete musieť kúpiť za plnú cenu.
Ak sa pozrieme na predaje elektromobilov v USA, nemožno si nevšimnúť, že skôr než o infláciu ide o protekcionistické opatrenie na ochranu, respektíve zvýhodnenie domácich výrobcov v konkurenčnom boji. Stačí to ilustrovať pár číslami.
Čítajte viac Tesla už nestavia len 'baterkárne'. Chce vlastnú rafinériu!Za prvých osem mesiacov tohto roku koncern Hyundai – Kia v USA predal 43 072 elektromobilov značiek Kia, Hyundai a Genesis, čo podľa dát Experian Automotive predstavuje 9,4-percentný trhový podiel v segmente. Medziročne v tomto segmente Hyundai predaj zdvojnásobil, Kia predala dokonca štvornásobne viac. Darilo sa aj Fordu, ktorý predaj elektromobilov tiež viac než zdvojnásobil, ale aj tak klesol na tretie miesto.
Uvidíme, aký bude ďalší vývoj, pretože kórejské autá už v USA stratili v auguste nárok vyššie zmienenú dotáciu 7 500 dolárov, no taký Ford Mustang Mach-e, elektrický pick-up z F-series alebo elektrododávka e-Transit na ňu budú mať nárok predbežne minimálne do konca tohto roku. Obrovským elektrickým hitom Fordu v USA je najmä Mustang Mach-e.
Pre zaujímavosť – Ford predal v USA za prvých osem mesiacov 33 354 elektromobilov, čo je nárast o 111 percent a 7,3-percentný podiel na trhu. Takmer 26-tisíc z nich pripadlo práve na elektrický Mustang, ktorý ako jediný dokázal v USA narušiť dominanciu elektrických modelov Tesla. Ako je silná, ukazuje nasledujúca tabuľka:
– | Model | Predaj 01–08/22 |
---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 134 978 |
2. | Tesla Model 3 | 123 634 |
3. | Ford Mustang Mach-E | 25 596 |
4. | Tesla Model S | 20 032 |
5. | Tesla Model X | 19 739 |
6. | Hyundai Ioniq 5 | 16 929 |
7. | Kia EV6 | 15 612 |
8. | Chevrolet Bolt EUV | 11 788 |
9. | Volkswagen ID.4 | 9 127 |
10. | Nissan Leaf | 8 740 |
Dáta: Experian Automotive
V budúcom roku však situácia môže byť opäť iná. Kórejské automobilky totiž v ňom plánujú uviesť na americký trh tri a možno dokonca štyri nové elektromobily a opäť by sa mohli kvalifikovať na získanie podpory, pretože v USA vybudujú za 5,5 miliardy dolárov novú baterkáreň, na čom už aktívne pracujú a v ďalšom závode začnú kompletne na území USA vyrábať elektrickú verziu crossoveru Genesis GV70.
Navyše v komplikovanej schéme na podporu predaja domácich, resp. v USA vyrobených elektromobilov by sa dokonca mohlo stať, že Mustang Mach-e na ňu stratí nárok. Navyše sa očakáva, že aj v budúcom roku budú pretrvávať problémy s čipmi, ktoré viac trápia amerického výrobcu, než kórejské automobilky.
Ako to však býva, kde sa dvaja bijú, kráľom je tretí. A v tomto prípade je to americká Tesla, ktorá má nielen štyri modely v prvej päťke najpredávanejších elektrických áut, ale sa stala sa dokonca v USA kráľom, presnejšie kráľovnou aj v rebríčku komerčne najúspešnejších luxusných značiek. Ktoré tam patria, ukazuje nasledujúca tabuľka, za zmienku stojí, že úplne všetky značky s výnimkou Tesly skončili v medziročnom porovnaní v červených číslach.
- | Značka | Predaj 2022 | Predaj 2021 | Rozdiel |
1. | Tesla | 298 383 | 194 202 | + 53,65% |
2. | BMW | 211 118 | 236 156 | – 10,6% |
3. | Mercedes-Benz | 183 509 | 197 381 | – 6,99% |
4. | Lexus | 180 520 | 224 654 | –19,65% |
5. | Audi | 116 913 | 158 772 | –26,36% |
6. | Cadillac | 84 449 | 96 423 | –12,42% |
7. | Acura | 67 870 | 119 540 | –43,22% |
8. | Volvo | 65 337 | 87 258 | –25,00% |
9. | Lincoln | 56 222 | 63 342 | –11,24% |
10. | Porsche | 41 584 | 47 750 | –12,35% |
Dáta: Experian Automotive