
Keď nemeckí technici z Ingolstadtu predstavili v roku 1980 legendárne Audi Quattro, Subaru malo s pohonom 4×4 už takmer desaťročné skúsenosti. Históriu štvorkoliek v civilných autách otvorilo modelom Subaru 1300 GT v roku 1971. Originálny kombík však vznikol skôr náhodou než premysleným marketingom. Postarala sa o to špeciálna zákazka japonskej energetickej spoločnosti TESC pôsobiaca v severnej oblasti Honšú. Pri prácach na elektrickej sieti v nehostinných podmienkach potrebovala súrne náhradu za vojenské a nie príliš pohodlné americké Jeepy. S požiadavkou sa v roku 1970 obrátila na Subaru a navrhla prestavať kombi 1300 G.
Už v marci 1971 začali jazdiť prvé prototypy a keďže skúšky dopadli nad očakávanie, Subaru sa ešte ten istý rok pochválilo so svojou štvorkolkou na tokijskom autosalóne. Vyrobených bolo však len osem vozidiel. Prvým skutočným sériovým modelom Subaru so systémom 4×4 sa stal až model Leone Station Wagon 4WD, nástupca 1300 G, predstavený v roku 1972. Práve on položil základy unikátnej koncepcie Symmetrical AWD s vpredu umiestneným boxerom (1,4i) a symetrickým rozvodom hnacej sily ku všetkým štyrom kolesám.

Nebol to však, samozrejme, permanentný pohon oboch náprav. Za normálnych okolností boli poháňané len predné kolesá. V zlých podmienkach však mohol vodič pripojiť zadnú nápravu pomocou jednoduchej zubovej spojky. Prvé dva roky bol Leone v ponuke len na domácom japonskom trhu, no v roku 1974 sa dostal do USA a spôsobil doslova revolúciu. Americkí zákazníci, zvyknutý na pohon 4×4 len v pikapoch, sa išli o novinku doslova potrhať. Už o rok neskôr sa Leone 4WD stal vôbec najpredávanejším modelom 4×4 v USA.

V roku 1978 rozšírilo Subaru ponuku o malý pikap BRAT (Bi-drive Recreational All-terrain Transpotrter) odvodený z Leone, ale s väčšími boxermi s objemom 1,6 a 1,8 litra. O reklamu sa postaral sám prezident Ronald Reagan, ktorý ho používal na svojom ranči. V tom istom roku nasledovala ďalšia generácia Leone a s ňou aj druhá generácia 4WD. Pohon sa už zapínal pákou v interiéri a pribudla dokonca redukčná prevodovka.

Pri verziách s automatom, vyrábaných od roku 1981, sa pohon aktivoval dokonca tlačidlom, a to počas jazdy za pomoci čerpadla a viaclamelovej spojky. To vyriešilo zároveň problém s parazitnými silami v rozvode, a tak sa systém mohol v režime Auto aktivovať pri zapnutí stieračov, čo bol znak, že štvorkolka by sa mohla hodiť. Systém sa následne rozšíril do modelov Libero a Justy.

S permanentným pohonom 4×4 prišlo Subaru až v roku 1987 v kupé XT vybavenom medzinápravovým diferenciálom rozdeľujúcim silu medzi nápravami v pomere 50:50. O rok neskôr nasleduje prvá generácia Legacy AWD a v roku 1991 športové SVX. Toto nádherné kupé so 6-valcovým boxerom posielalo k zadným kolesám 64 a ku predným 36 % výkonu, dokázalo však meniť aj pomer medzi pravým a ľavým zadným kolesom pomocou viskospojky integrovanej v zadnom diferenciáli (Variable Torque Distribution).

V roku 1993 prichádza na svet Subaru Impreza, ako nástupca modelu Leone, tiež s pohonom AWD. Nová generácia pohonu Symetrical AWD sa objavila v roku 2004 a v roku 2005 umožnila vodičovi v športovej verzii Imprezy STi meniť vďaka aktívnemu medzinápravovému diferenciálu pomer rozdelenia hnacej sily medzi nápravami v šiestich nastaveniach. Z dôvodu zachovania unikátnej symetrickej koncepcie bolo Subaru nútené k vývoju ojedinelého dieselového boxeru, ktorý debutoval v roku 2008 v modeli Legacy.

Napriek tomu, že pohon Symmetrical AWD si vždy zachoval svoju symetrickú koncepciu, jednotlivé technické riešenia sa líšili. Niektoré modely používali kompaktný systém AWD, ktorý kombinoval planétový medzinápravový diferenciál s elektronicky riadenou hydraulickou viaclamelovou spojkou s rozdelením hnacej sily v pomere 45 : 55. Niektoré modely zas využívali elektronicky riadený hydraulický lamelový diferenciál, ktorý umožnil väčší rozsah dlenia hnacieho momentu v pomere 60:40.

Modely s manuálnou prevodovkou zas kombinovali medzinápravový diferenciál a viskóznu hydraulickú viaclamelovú spojku LSD. Vysokovýkonné Imprezy STi sa spoliehali na elektronicky riadený systém s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD, mechanickým diferenciál s obmedzenou svornosťou a elektronicky riadenú viaclamelovú spojku. Ešte viac schopností získal pohon Symmetrical AWD po zavedení trakčného systému X-Mode. A nevadí mu ani elektrifikácia v podobe prvých hybridných Subaru s motormi e-Boxer.

Do dnešných dní, teda počas piatich dekád, dodalo Subaru na trh neuveriteľných 21 miliónov vozidiel s pohonom oboch náprav. Dvadsaťmiliónovú hranicu pritom Subaru zlomilo vlani v júni. V súčasnosti majú jeho štvorkolky až 98-percentný podiel na celkových registráciách značky. A v budúcnosti sa na tom nemá nič zmeniť, hoci na svet prichádza prvé elektrické Subaru Solterra. Jeho pohon oboch náprav je už založený na spolupráci dvoch elektromotorov, každým na jednej z náprav. Napriek tomu si Solterra ponechá trakčný systém X-Mode a dokonca pridá novú funkciu Grip Control, ktorá umožní Solterre jazdiť konštantnou rýchlosťou a zároveň stabilizovať vozidlo na nerovných povrchoch.