Šéf Stellantisu: Zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 treba 'zmäkčiť'!

Carlos Tavares varoval politikov, že ak kvôli drahým elektromobilom odoprú strednej triede prístup k slobode pohybu, budú čeliť vážnym sociálnym problémom.

19.10.2022 12:00
Carlos Tavares Foto:
Carlos Tavares nahlas povedal len to, čo si mnohí automobiloví manažéri skutočne myslia.
debata (7)

Vyzerá to tak, že zákaz spaľovacích motorov v Európe po roku 2035 v čase ekonomickej neistoty a nestability nepodporuje nikto okrem politikov a radikálnych ekológov.

„Plošný zákaz spaľovacích motorov je nedorozumením. Problémom nie sú samotné motory, ale fosílne palivo, ktoré v nich spaľujeme,“ tvrdí napríklad šéf vývoja automobilky Porsche Michael Steiner. Ak by sme benzín či naftu podľa neho nahradili vodíkom či syntetickými e-palivami, boli by spaľovacie motory uhlíkovo neutrálne.

Profesor Thomas Koch z Technologického inštitútu v Karlsruhe vyčíta politikom, že vychádzajú z neoverených výpočtov možnosti produkovať elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. Do roku 2035 je podľa neho v európskych podmienkach neuskutočniteľné, aby dokázali nasýtiť dopyt po elektrine pre pohon miliónov elektrických automobilov.

Elektromobily Čítajte viac Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Podobný názor má aj výkonný riaditeľ BMW Oliver Zipse, ktorý na jar tohto roku v New Yorku upozornil, že nedomyslené presadzovanie elektromobility môže kvôli nedostatku kritických surovín Úniu uvrhnúť do existenčnej závislosti na Číne a iných nedemokratických krajinách.

Varovné slová prišli aj od Martina Dauma, ktorý je šéfom Daimleru, teda výrobcu nákladných áut a autobusov Mercedes-Benz. Ten pre Financial Times na jar povedal: "Elektromobily budú vždy drahšie.“ A aj to vysvetlil. „Ak zoberieme celý spaľovací motor, prevodovku, nápravy, palivový systém s nádržami aj systémom chladenia, dostaneme sa pri kamiónoch na cenu maximálne 25 000 eur. Lenže pri elektromobile stojí len jedna kilowatthodina kapacity batérie 120 eur a do roku 2024 neklesne pod 90 eur. Tak si to spočítajte, ak kamión potrebuje 400 kWh akumulátor.“

Audi Q4 e-tron Concept - 2019 Čítajte viac Sen o lacných elektromobiloch sa rozplýva. Batérie dražejú

K najväčším kritikom zákazu predaja spaľovacích áut v Únii však patrí šéf Stellantisu Carlos Tavares, ktorý opakovane vystupuje proti násilnému presadzovaniu elektromobility a zákazu spaľovacích motorov v EÚ. V tomto duchu sa vyjadril aj počas tlačovej konferencie na práve prebiehajúcom autosalóne v Paríži, kde označil otvorenie tejto problematiky „za úplne nevyhnutné“.

„Dogmatické rozhodnutie o zákaze predaja spaľovacích áut po roku 2035 bude mať sociálne dôsledky, ktoré nemusia byť zvládnuteľné," povedal doslova. Podľa neho by sa o tomto zákaze malo znovu rokovať, pričom by pri prechode k vozidlám s nulovými emisiami mala zohrávať väčšiu úlohu hybridná technológia.

kriticke Čítajte viac Šéfka EK: Ropa? Kritickým materiálom bude lítium!

Tavares potrebu „zmäkčiť“ pripravovaný zákaz predaja spaľovacích áut odôvodnil aj tým, že nútený prechod na batériové elektromobily, ktoré sú výrazne drahšie ako ich ekvivalenty využívajúce fosílne palivá alebo nejakú formu hybridného pohonu, spôsobí, že pre mnohých bude vlastníctvo auta nedostupné. „Ak odopriete strednej triede prístup k slobode pohybu, budete čeliť vážnym sociálnym problémom,“ varoval Tavares.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Carlos Tavares #elektromobilita #Stellantis #zákaz spaľovacích motorov
Články podľa značiek