Rusko ako automobilová púšť? Predaj fabriky zvažuje už aj Hyundai!

Z Ruska odchádza jedna veľká zahraničná automobilka za druhou. Sme zvedaví, kto posledný "zhasne svetlo". A aj na to, či ruský trh ovládnu popri miestnych značkách hlavne Číňania.

20.10.2022 16:00
hyundai Foto:
Hyundai hľadá cestu, ako sa zbaviť svojej petrohradskej fabriky a ďalších aktivít v Rusku s čo najmenšími stratami.
debata (12)

Veľké automobilové fabriky, ktoré v marci a apríli pozastavili svoju činnosť v Rusku v dôsledku ruskej invázie na Ukrajinu, dnes riešia čo ďalej. Pôvodne totiž predpokladali, že vojna bude mať rýchly priebeh a situácia sa po niekoľkých mesiacoch aspoň ako-tak normalizuje.

Dnes je však jasné, že žiadny variant „bleskovej vojny“ sa nekoná, práve naopak – pôjde o dlhotrvajúci „opotrebovávací“ typ konfliktu, v ktorom sa obe strany budú snažiť zruinovať ekonomiku nepriateľa. A aj to tak robia.

Silné automobilové značky už pochopili, že v Rusku im „ruže nepokvitnú“ nie mesiace, ale roky, možno až desaťročia. A tak sa mnohé z nich dostali do patovej situácie. Buď budú svoje výrobné závody držať zavreté, alebo nájdu v zahraničí o ne záujemcu, čo je skoro nemožné, alebo ich odpredajú za symbolickú cenu ruskému subjektu. Inak povedané – budú zoštátnené.

Nissan Rusko Čítajte viac Aj Nissan končí v Rusku. Fabriku predá za jedno euro!

Už sa tak stalo napríklad Renaultu, pre ktorý to bola obrovská ekonomická strata, alebo aj Nissanu, ktorý len pred niečo vyše dvomi rokmi investoval vo svoje ruskej fabrike desiatky miliónov eur do rozbehu výroby nového Qashqaiu. Obe odpredali svoje fabriky ruskej spoločnosti za jeden rubeľ, respektíve jedno euro a dostali „veľkorysú“ opciu na ich spätné odkúpenie v horizonte šiestich rokov, samozrejme už za trhovú cenu, rátanú v stámiliónoch e­ur.'

Je dosť možné, že podobnému osudu sa nevyhne ani závod koncernu Volkswagen v ruskej Kaluge, kde sa vyrábali najmä modely značky Škoda. Kupca sa mu zohnať už mesiace nedarí a výrobu tam tak skoro neotvorí. Mazda v lepšom prípade odpredá a v horšom prenechá svoj podiel v spoločnej fabrike vo Vladivostoku ruskej spoločnosti Sollers, s ktorou ho spoluvlastní a najväčšia automobilka sveta, japonská Toyota, to v Rusku už „zabalila“ definitívne tiež.

Po japonských a európskych automobilkách však začali svoju prítomnosť v Rusku zvažovať aj tie kórejské, ktoré sa doteraz do konfliktu na Ukrajine príliš nemiešali. Média v Južnej Kórei totiž informovali, že Hyundai Motor zvažuje úplné ukončenie svojho podnikania v Rusku, vrátane odpredaja svojej fabriky. Vyplýva to z vnútornej analýzy situácie a svojej pozície v Rusku, ktorú si automobilka nechala interne spracovať. Okrem iného v auguste a ani v septembri spoločnosť v Rusku nepredala ani jedno auto.

Volkswagen Group Rus, Kaluga Čítajte viac Japonci z Ruska odchádzajú. Čo spraví koncern Volkswagen?

Z Ruska evidentne odchádza jedna veľká automobilová značka po druhej a krajinu postupne opúšťajú aj tie, ktoré Rusi doteraz považovali za „spriatelené“. To môže byť pre túto krajinu nielen veľká ekonomická strata, ale aj morálna rana, pretože odchádzajú tí, ktorých považovali aspoň za nepriamych spojencov. Hyundai sa zatiaľ k možnosti odpredaja svojej ruskej fabriky a ukončenia pôsobenia firmy v Rusku odmietol oficiálne vyjadriť.

Pravdou je, že Rusko tak v čoraz väčšej miere zostáva odkázané na pôvodné domáce autá, pri ktorých sa však zatiaľ výrobu nedarí rozbehnúť tak, ako by si to Rusi želali a tradiční výrobcovia dopyt pokryť nedokážu. V tejto situácii môžu Rusom vypomôcť – a asi to aj tak spravia – silné čínske značky, pre ktoré by bol oslabený ruský trh doslova zlatou baňou. Sami sme zvedaví, ako sa situácia bude naďalej vyvíjať.

Predpokladáme, že s veľkou mierou pravdepodobnosti ešte v tomto roku dôjde aj k „znárodneniu“ ruskej fabriky Volkswagenu. Pravdou je, že situácia v Rusku je aktuálne tak neprehľadná, že stať sa tam môže prakticky čokoľvek. Uvidíme, ako to dopadne aj s predajom nových modelov ruských áut v tomto roku a či na miestnom trhu skutočne začnú udávať tón Číňania.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #predaj áut v Rusku #výroba áut v Rusku #ruský automobilový trh
Články podľa značiek