Hrozí nám benzín E15? Je to tak - staré autá to budú mať ešte ťažšie!

Slovenskí poslanci schválili zvýšenie podielu biozložky v benzíne až na 11,4 percenta a v prípade CNG až na 14 percent. Pritom je verejným tajomstvom, že ekologický prínos biozložky v palivách bol výrazne precenený.

20.10.2022 05:00
e10 Foto:
Už benzín E10 vyvolal polemiku, teraz sa budeme musieť zmieriť dokonca s benzínom E15.
debata (87)

Len nedávno sme písali o štúdii spoločnosti Emission Analytics, ktorej výsledkom bolo, že pridávanie biozložky do palív je ekologicky prinajmenšom sporné a v niektorých prípadoch nevedie k znižovaniu emisií, ale naopak ich zvýši. V každom prípade pri palivách s vyšším podielom biozložky (testovaný bol benzín E10) mierne narástla spotreba, výrazne však vzrástli emisie oxidov dusíka (NOx) – v priemere až o 16,6 percenta. Len pre zaujímavosť, práve tie sa najviac podieľajú na nekvalitnom ovzduší v mestách. Ak vás táto štúdia zaujíma, prečítajte si tento náš článok:

Benzín E10 - Nemecko Čítajte viac Biopalivá sú ekologicky sporné. Politici však odborníkov nepočúvajú

Keď sa v roku 2020 na čerpacích staniciach objavil prvýkrát benzín E10 s maximálne 8,2 percentným podielom etanolu, vyvolalo to veľkú kontroverziu. Biozložka totiž nie je úplne neškodná – najmä pre staršie autá. Problém je v tom, že etanol zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme a v samotnom motore. Rád na seba viaže vodu, a tak si sťahuje vzdušnú vlhkosť z okolia. Trpia aj gumené materiály, hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia.

Benzín E10 - Nemecko Čítajte viac ACEA: Môže vaše auto tankovať benzín E10? Tu je aktuálny zoznam

A keď sme si už ako-tak na benzín E10 zvykli, prichádza ďalšia zmena a podiel biozložky sa zvýši ešte viac. Inak povedané – môžeme sa „tešiť“ na benzín E15. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že podiel biozložky v motorových palivách by sa mal do roku 2030 postupne zvýšiť zo súčasných 8,2 % až na 11,4 % ich energetickej hodnoty. Vyplýva to z novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorú práve schválilo plénum Národnej rady SR.

Benzín E10 - Nemecko Čítajte viac Nemci húfne odmietajú benzín E10. Aj keď je lacnejší

S pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG). Od budúceho roka by sa mal ich energetický podiel v týchto pohonných látkach zvýšiť na dve percentá a postupne má narastať až na 14 % (!) v roku 2030. Paradoxne, naši západní susedia sa pre takúto cestu znižovania CO2 v doprave nerozhodli. V Českej republike, ale napríklad aj v Rakúsku, Španielsku či Taliansku, sú naďalej bežne dostupné benzíny s normou E5.

Benzín E10 Čítajte viac Všetko o benzíne E10: Žiadna panika. Etanolu pridáme len 3 %, viac nie, tvrdí Slovnaft

Česi zrušili od júla dokonca aj primiešavanie biozložky do nafty v snahe znížiť rekordné ceny palív a tiež s odôvodnením, že ekologický dopad biozložiek v palivách je sporný a toto riešenie dávno prekonané. Na Slovensku je to ale inak.

87 debata chyba
Viac na túto tému: #biopalivá #CNG #etanol #biozložka #benzín E10 #benzín E15
Články podľa značiek