Len nedávno sme písali o štúdii spoločnosti Emission Analytics, ktorej výsledkom bolo, že pridávanie biozložky do palív je ekologicky prinajmenšom sporné a v niektorých prípadoch nevedie k znižovaniu emisií, ale naopak ich zvýši. V každom prípade pri palivách s vyšším podielom biozložky (testovaný bol benzín E10) mierne narástla spotreba, výrazne však vzrástli emisie oxidov dusíka (NOx) – v priemere až o 16,6 percenta. Len pre zaujímavosť, práve tie sa najviac podieľajú na nekvalitnom ovzduší v mestách. Ak vás táto štúdia zaujíma, prečítajte si tento náš článok:
Čítajte viac Biopalivá sú ekologicky sporné. Politici však odborníkov nepočúvajúKeď sa v roku 2020 na čerpacích staniciach objavil prvýkrát benzín E10 s maximálne 8,2 percentným podielom etanolu, vyvolalo to veľkú kontroverziu. Biozložka totiž nie je úplne neškodná – najmä pre staršie autá. Problém je v tom, že etanol zvyšuje riziko korózie v palivovom systéme a v samotnom motore. Rád na seba viaže vodu, a tak si sťahuje vzdušnú vlhkosť z okolia. Trpia aj gumené materiály, hlavne polyuretán, z ktorého sú vyrobené staršie tesnenia.
Čítajte viac ACEA: Môže vaše auto tankovať benzín E10? Tu je aktuálny zoznamA keď sme si už ako-tak na benzín E10 zvykli, prichádza ďalšia zmena a podiel biozložky sa zvýši ešte viac. Inak povedané – môžeme sa „tešiť“ na benzín E15. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že podiel biozložky v motorových palivách by sa mal do roku 2030 postupne zvýšiť zo súčasných 8,2 % až na 11,4 % ich energetickej hodnoty. Vyplýva to z novely zákona o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorú práve schválilo plénum Národnej rady SR.
Čítajte viac Nemci húfne odmietajú benzín E10. Aj keď je lacnejšíS pridávaním udržateľných pohonných látok zákon ráta aj pri využívaní stlačeného zemného plynu (CNG) a skvapalneného zemného plynu (LNG). Od budúceho roka by sa mal ich energetický podiel v týchto pohonných látkach zvýšiť na dve percentá a postupne má narastať až na 14 % (!) v roku 2030. Paradoxne, naši západní susedia sa pre takúto cestu znižovania CO2 v doprave nerozhodli. V Českej republike, ale napríklad aj v Rakúsku, Španielsku či Taliansku, sú naďalej bežne dostupné benzíny s normou E5.
Čítajte viac Všetko o benzíne E10: Žiadna panika. Etanolu pridáme len 3 %, viac nie, tvrdí SlovnaftČesi zrušili od júla dokonca aj primiešavanie biozložky do nafty v snahe znížiť rekordné ceny palív a tiež s odôvodnením, že ekologický dopad biozložiek v palivách je sporný a toto riešenie dávno prekonané. Na Slovensku je to ale inak.