Česká 'pieskokríza' môže úplne zastaviť výstavbu diaľnic aj železníc

V Česku postupne ukončuje činnosť jedna pieskovňa za druhou a posledný kameňolom tam otvorili ešte v minulom režime. Povolenia na nové je kvôli odporu obyvateľov a ekológov prakticky nemožné získať.

24.10.2022 16:00
pieskovňa Žabčice Foto:
V Česku v najbližších rokoch ukončí svoju činnosť väčšina pieskovní. (Ilustračné foto - pieskovňa Žabčice)
debata (1)

Vyzerá to na prvý pohľad absurdne, veď Česko je z geografického hľadiska určite krajinou, kde by takýto problém nemali mať. Ale majú – a je dokonca veľmi vážny. V rozsiahlom materiáli na to upozorňuje server e15.cz.

A v čom je teda problém? Väčšina súčasných lomov a pieskovní v priebehu najbližšej dekády ukončí svoju činnosť a otvoriť nové ja kvôli odporu obcí aj ekológov takmer nemožné. Dovoz základných surovín ako piesok a kameň je zo zahraničia takmer nemožný. Ročne ich treba totiž milióny ton, čo by extrémne predražilo všetky stavby, spôsobilo by to na diaľniciach veľké dopravné problémy a mohlo by to paralyzovať aj vlakovú nákladnú dopravu.

kriticke Čítajte viac Šéfka EK: Ropa? Kritickým materiálom bude lítium!

Že problém nie je pritiahnutý za vlasy, ukazujú aj dáta Českej geologickej služby, citované serverom e15.cz. Podľa nich sa napríklad v stredných Čechách v súčasnosti nachádza 32 aktívnych pieskovní. Dve tretiny z nich ukončia ťažbu kvôli doťaženiu ložiska počas nasledujúcich siedmich rokov, do roku 2032 skončia ďalšie a prežijú iba štyri. Novo pripravovaných zámerov ale geológovia v Stredočeskom kraji evidujú iba deväť. Rovnako je v povodí Moravy 11 pieskovní, je pravdepodobné, že v najbližších rokoch skončia všetky. Navyše povoľovací proces pri novej pieskovni, respektíve povolenie rozšírenia činnosti súčasnej trvá v Česku v priemere sedem rokov.

Ešte horšia je situácia s kameňolomami. Od pádu komunistického režimu nebol u našich západných susedov otvorený žiaden nový. Každá žiadosť totiž narazí na razantný odpor obyvateľov, prípadne ekológov.

Dôsledkom postupného uzatvárania pieskovní a nedostatku kameňa bude postupné zdražovanie betónu, v ktorom je piesok a kamenivo základnou zložkou. To povedie k predraženiu v podstate všetkých stavieb. Firmy na situáciu reagujú aj tak, že kamenivo nahrádzajú recyklovanou suťou zo zbúraných stavieb. Použitie takéhoto betónu má však svoje obmedzenia. Najväčšie práve na veľmi namáhaných dopravných stavbách a pri výstavbe ciest, kde je použitie recyklátu radikálne obmedzené, alebo úplne zakázané. Preto hrozí, že tieto stavby nebudú môcť vôbec napredovať a ak áno, tak len za cenu ich obrovského predraženia kvôli dovážaným základným surovinám.

guma Čítajte viac Cesty z recyklovaných pneumatík? Vysokým teplotám odolávajú oveľa lepšie!

Vedúci vonkajších vzťahov spoločnosti Skanska Central Europe Ondřej Šuch považuje nedostatok kameniva za nevyhnutný. Pre e15.cz povedal: „V situácii, keď stavebníctvo vrátane verejných investícií neustále rastie a súčasne sa už tridsať rokov neotvoril žiadny nový lom, nepochybne smerujeme k nedostatku kameniva. Napríklad pre železničné stavby, kde je na kvalitu kladený kvôli odolnosti extrémny dôraz, sa kameň ťaží len na štyroch miestach v Česku.“

Stavbári sa zhodujú v tom, že otázku, kde ťažiť piesok a kamenivo, je potrebné riešiť celorepublikovo. Česku totiž hrozí enormný nedostatok materiálu pre zásadné strategické stavby a tým pádom ich pozastavenie alebo obrovské predraženie. „V najbližších rokoch začne štát výstavbu vysokorýchlostných tratí, musí sa dobudovať diaľničná sieť, obchvaty miest a obcí. …je preto nutné strategicky naplánovať, z čoho sa bude v budúcnosti stavať, a bez dlhodobého celorepublikového plánu to nepôjde,“ zhodnotil situáciu riaditeľ betonárne TBG Metrostav Jakub Šimáček.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba ciest #budovanie železníc #nedostatok piesku #cesty v Česku
Články podľa značiek