Z Ruska odchádza jedna západná automobilka za druhou. Nemyslíme tím len zastavenie dodávok áut do krajiny, ktorá vo februári napadla Ukrajinu. Hovoríme o značkách, ktoré tu vybudovali vlastné závody a autá v Rusku vyrábali. Taký Renault to „zabalil“ ako jeden z prvých už v apríli. Je známe, že závod Lady v Togliatti predal za symbolické euro ruskému výskumnému ústavu NAMI a fabriku v Moskve zas previedol na mesto Moskva. Mnohé automobilky, ako Toyota, Mazda, Hyundai či Kia, však váhali. Verili, že vojenský konflikt na Ukrajine sa skončí a budú môcť hľadať cestu, ako svoje fabriky opäť oživiť. Tie ale už tiež zavelili na ústup. A teraz sa pridáva Volkswagen. Ten má svoj výrobný závod v Kaluge.
Čítajte viac Rusko ako automobilová púšť? Predaj fabriky zvažuje už aj Hyundai!Linky tu však stoja od začiatku marca a nič nenasvedčuje tomu, že by sa mohli opäť rozbehnúť. Rusko naďalej devastuje Ukrajinu, čo robí akékoľvek vízie o budúcom podnikaní v tejto krajine nereálnymi. A teraz sa zdá, že to definitívne pochopil aj Volkswagen. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) už hľadá investora na kúpu svojho podniku, v ktorom aj napriek zastavenej výrobe stále zamestnáva približne 4 800 ľudí a vypláca im časť mzdy. Predaj sa má týkať závodu v Kaluge, kde je 4 200 zamestnancov. V Nižnom Novgorode mal len dohodu o výrobe áut s ruským partnerom GAZ. „S každou fázou eskalácie konfliktu na Ukrajine sa pravdepodobnosť, že tam budeme môcť v dohľadnej dobe opäť vyrábať, znižuje,“ povedal pre FAZ jeden nemenovaný manažér závodu.
Jednoducho, dozorná rada Volkswagenu dospela k záveru, že za daných okolností je jedinou možnosťou radikálny rez. „Je tu jasná vôľa, aby sme sa úplne stiahli z krajiny,“ cituje FAZ nemenovaný zdroj blízky dozornému orgánu automobilky. Týka sa to aj automobilky Škoda. Veď v závode v Nižnom Novgorode vyrábal koncern modely VW Taos, Škodu Octavia, Škodu Karoq a Škodu Kodiaq. V závode v Kaluge zasa z liniek schádzali modely VW Tiguan, VW Polo a Škoda Rapid. Pre koncern je to bolestivé rozhodnutie. Závod v Kaluge otvoril v roku 2009 s investíciou jednej miliardy eur za účasti vtedajšieho šéfa Martina Winterkorna. „Nad hlavou mu vtedy vo vrtuľníku lietal Vladimír Putin, aby chválil vlasteneckú výrobu, ktorá sa začala modelmi VW Tiguan a Škoda Octavia,“ píše FAZ. V roku 2021 predala skupina Volkswagen na ruskom trhu približne 199 000 vozidiel. Najviac, vyše 90-tisíc Škoda a vyše 86-tisíc VW – osobné autá. Pre Škodu išlo po Číne o druhý najväčší trh.
Čítajte viac Už aj Mazda končí v Rusku. Zbaví sa podielu v podniku vo VladivostokuUvidíme, ako sa bude odchod VW z Ruska vyvíjať. Či bude jeho podnik v Kaluge „znárodnený“ za symbolické euro, alebo sa nemeckej automobilke podarí predsa len nájsť „sebevražedného“ kupca. Medzi západné automobilky, ktoré stále váhajú, tak patrí v podstate už len Mercedes-Benz. Že sa mu do odchodu nechce, tomu sa ani netreba čudovať. Jeho závod v Moskve otvoril pompézne len v roku 2019, päť rokov po anexii Krymu. A to za osobnej účasti vtedajšieho šéfa Daimleru Dietera Zetscheho, ale najmä rukého prezidenta Vladimíra Putina a ruského ministra priemyslu a obchodu Denisa Manturova. V apríli 2019 tu zišiel z liniek prvý Mercedes-Benz triedy E. Investíciou vo výške 250 miliónov eur vznikol supermoderný podnik, ktorý zamestnal približne tisíc pracovníkov. Dnes toto rozhodnutie nemecká automobilka nepochybne ľutuje.
Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce