A je to tu! Aj Volkswagen už hľadá 'únik' z Ruska. Škodu berie so sebou

Volkswagen bude pravdepodobne ďalšou západnou automobilkou, ktorá to v Rusku čoskoro definitívne „zabalí“. Po siedmich mesiacoch váhania podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung hľadá únikovú cestu. Zvažuje predaj závodu v Kaluge. Investoval doň jednu miliardu eur.

21.10.2022 14:00
debata (8)
Koncern VW vrátane značky Škoda rieši, ako sa... Foto: SITA/AP, Volkswagen
VW Group - výrobný závod Kaluga Koncern VW vrátane značky Škoda rieši, ako sa zbaviť svojho podniku v ruskej Kaluge, ktorý otvoril v roku 2009. Čiernym scenárom je znárodnenie.

Z Ruska odchádza jedna západná automobilka za druhou. Nemyslíme tím len zastavenie dodávok áut do krajiny, ktorá vo februári napadla Ukrajinu. Hovoríme o značkách, ktoré tu vybudovali vlastné závody a autá v Rusku vyrábali. Taký Renault to „zabalil“ ako jeden z prvých už v apríli. Je známe, že závod Lady v Togliatti predal za symbolické euro ruskému výskumnému ústavu NAMI a fabriku v Moskve zas previedol na mesto Moskva. Mnohé automobilky, ako Toyota, Mazda, Hyundai či Kia, však váhali. Verili, že vojenský konflikt na Ukrajine sa skončí a budú môcť hľadať cestu, ako svoje fabriky opäť oživiť. Tie ale už tiež zavelili na ústup. A teraz sa pridáva Volkswagen. Ten má svoj výrobný závod v Kaluge.

hyundai Čítajte viac Rusko ako automobilová púšť? Predaj fabriky zvažuje už aj Hyundai!

Linky tu však stoja od začiatku marca a nič nenasvedčuje tomu, že by sa mohli opäť rozbehnúť. Rusko naďalej devastuje Ukrajinu, čo robí akékoľvek vízie o budúcom podnikaní v tejto krajine nereálnymi. A teraz sa zdá, že to definitívne pochopil aj Volkswagen. Podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) už hľadá investora na kúpu svojho podniku, v ktorom aj napriek zastavenej výrobe stále zamestnáva približne 4 800 ľudí a vypláca im časť mzdy. Predaj sa má týkať závodu v Kaluge, kde je 4 200 zamestnancov. V Nižnom Novgorode mal len dohodu o výrobe áut s ruským partnerom GAZ. „S každou fázou eskalácie konfliktu na Ukrajine sa pravdepodobnosť, že tam budeme môcť v dohľadnej dobe opäť vyrábať, znižuje,“ povedal pre FAZ jeden nemenovaný manažér závodu.

V ruskom závode v Kaluge z liniek schádzali... Foto: Škoda-Auto
Škoda - výroba Kaluga Rusko V ruskom závode v Kaluge z liniek schádzali modely VW Tiguan, VW Polo a Škoda Rapid. V Nižnom Novgorode montoval koncern zas modely VW Taos, Škodu Octavia, Škodu Karoq a Škodu Kodiaq

Jednoducho, dozorná rada Volkswagenu dospela k záveru, že za daných okolností je jedinou možnosťou radikálny rez. „Je tu jasná vôľa, aby sme sa úplne stiahli z krajiny,“ cituje FAZ nemenovaný zdroj blízky dozornému orgánu automobilky. Týka sa to aj automobilky Škoda. Veď v závode v Nižnom Novgorode vyrábal koncern modely VW Taos, Škodu Octavia, Škodu Karoq a Škodu Kodiaq. V závode v Kaluge zasa z liniek schádzali modely VW Tiguan, VW Polo a Škoda Rapid. Pre koncern je to bolestivé rozhodnutie. Závod v Kaluge otvoril v roku 2009 s investíciou jednej miliardy eur za účasti vtedajšieho šéfa Martina Winterkorna. „Nad hlavou mu vtedy vo vrtuľníku lietal Vladimír Putin, aby chválil vlasteneckú výrobu, ktorá sa začala modelmi VW Tiguan a Škoda Octavia,“ píše FAZ. V roku 2021 predala skupina Volkswagen na ruskom trhu približne 199 000 vozidiel. Najviac, vyše 90-tisíc Škoda a vyše 86-tisíc VW – osobné autá. Pre Škodu išlo po Číne o druhý najväčší trh.

Mazda - výroba v Rusku Čítajte viac Už aj Mazda končí v Rusku. Zbaví sa podielu v podniku vo Vladivostoku

Uvidíme, ako sa bude odchod VW z Ruska vyvíjať. Či bude jeho podnik v Kaluge „znárodnený“ za symbolické euro, alebo sa nemeckej automobilke podarí predsa len nájsť „sebevražedného“ kupca. Medzi západné automobilky, ktoré stále váhajú, tak patrí v podstate už len Mercedes-Benz. Že sa mu do odchodu nechce, tomu sa ani netreba čudovať. Jeho závod v Moskve otvoril pompézne len v roku 2019, päť rokov po anexii Krymu. A to za osobnej účasti vtedajšieho šéfa Daimleru Dietera Zetscheho, ale najmä rukého prezidenta Vladimíra Putina a ruského ministra priemyslu a obchodu Denisa Manturova. V apríli 2019 tu zišiel z liniek prvý Mercedes-Benz triedy E. Investíciou vo výške 250 miliónov eur vznikol supermoderný podnik, ktorý zamestnal približne tisíc pracovníkov. Dnes toto rozhodnutie nemecká automobilka nepochybne ľutuje.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Rusko #Škoda #VW #výroba áut
Články podľa značiek