Upravené výfuky na motorkách a automobiloch im prepožičiavajú na jednej strane drsný a dunivý zvuk, podčiarkujúci výkon strojov, ktoré ich majú, no na druhej strane stále viac ľudí obťažujú.
A niet sa čo diviť. Ak motorkách o šiestej ráno vyrazí na zelenú v križovatke na zadnom kolese so zvukovou kulisou, pri ktorej sa doslova trasú okná na okolitých domoch, je to naozaj primitívne a bezohľadné. Samozrejme, nehádžeme všetkých do jedného koša. Takýchto je menšina, ale kazia meno celej komunite. A podobné je to aj s niektorými automobilovými „tunermi“ prezentujúcimi názor, že čím je to hlučnejšie, tým viac to je auto.
Je to celoeurópsky problém a preto sa niet čo diviť, že v niektorých krajinách testujú špeciálne „hlukové radary“. Najďalej pokročili vo Francúzsku a v Spojenom kráľovstve, kde takéto zariadenia testujú systematicky už od roku 2019.
Čítajte viac Briti nasadia nové 'radary'. Pokuty rozdajú aj bez prekročenia rýchlostiV britskom Bradforde s laboratórnym testovaním skončili a od polovice októbra nasadili „hlukový radar“ do ostrej premávky. Ide de facto o cestnú kameru novej generácie, určenú na identifikáciu a sledovanie vodičov, ktorí porušujú zákon vytáčaním motorov a používaním upravených výfukov. Krátko po nej sa hlukový radar nainštaluje na ďalšie tri exponované úseky, známe tým, že majitelia upravených áut a motoriek tam radi predvádzajú, čoho sú ich stroje schopné.
Hluk ako priestupok
Vo väčšine krajín sa aktuálne uvádza ako maximálny hlukový limit 95 dB. To je približne hluk benzínovej kosačky pri kosení. V Rakúsku napríklad v roku 2020 zakázali strojom, prekračujúcim túto hlukovú hranicu vjazd na vybrané cesty. Tento zákaz je zatiaľ sezónny a jeho porušenie znamená pokutu vo výške 220 eur. V Nemecku by chceli znížiť maximálnu povolenú úroveň hluku dokonca na 80 dB.
Nová technológia využíva na presné určenie nadmerne hlučných vozidiel videokameru v spojení s viacerými mikrofónmi, ktoré presne snímajú hlučnosť prechádzajúcich vozidiel. To znamená, že ak vodiči porušia zákon zbytočným vytáčaním motorov alebo používaním nelegálnych výfukov, budú automaticky odhalení. Kamera nasníma vozidlo a zaznamená hladinu hluku, aby vytvorila digitálny „balík“ dôkazov, ktorý môže použiť miestna polícia na pokutovanie vodičov.
V ostrej premávke budú štyri „hlukové radary“ testované dva mesiace, potom sa ich efektivita vyhodnotí. Britská vláda podporila tento projekt sumou 300 000 libier s odôvodnením, že hluk na cestách prispieva k zdravotným problémom, ako sú srdcové infarkty, mŕtvice a demencia. Ročné náklady na riešenie zdravotných problémov, súvisiacich s hlukom v mestách, napríklad poklesom produktivity, spánkovými poruchami a ďalšími ťažkosťami sú odhadované až na 10 miliárd libier.