Toto je 10 najviac predávaných áut Európy za 8 mesiacov. Peugeot ožil!

Európania stále chcú malé a cenovo dostupné spaľovacie autá, aj keď politici a aj automobilky sa snažia tvrdiť opak.

28.10.2022 06:00
Peugeot-308-2022-1600-93 Foto:
Značka Peugeot vďaka modelu 208 momentálne kraľuje európskym predajom.
debata (1)

Od roku 2019 nebol z hľadiska predaja áut ani jeden z nasledujúcich rokov „normálny“. V roku 2020 prišiel Covid-19, v roku 2021 polovodičová kríza a v tomto roku vojna na Ukrajine. A do toho celého ešte navyše problematicky vstupuje neustály tlak Európskej únie, ktorá chce aj napriek tomu, že automobilový priemysel sa nachádza v kríze, ktorú pokojne môžeme nazvať existenčnou, stále zakázať predaj spaľovacích automobilov od roku 2035 a trvá na likvidačných „emisných pokutách“.

Ak sa vám zdá, že hovoriť o „existenčnej kríze“ v prípade európskeho automobilového priemyslu je trochu silná káva, stačí sa pozrieť na niektoré analýzy. Napríklad pôvodne analytici predpokladali, že od štvrtého kvartálu 2022 a v priebehu celého roku 2023 sa kvartálna produkcia v závodoch na výrobu automobilov v Európe bude pohybovať v rozmedzí 4 – 4,5 milióna kusov, čo znamenalo mierny reálny nárast. Aktuálne sa v súvislosti s energokrízou všetko zmenilo a najnovšie odhady hovoria o znížení výroby na 2,75 až 3 milióny kusov kvartálne, čo je naozaj extrém.

ACEA - predaj áut Čítajte viac ACEA: Rast predaja áut v EÚ je fikciou. Vývoj mieri opačne

S&P Global Mobility v správe Winter is Coming predpovedá výrazné narušenie dodávateľsko – odberateľských reťazcov už v novembri tohto roku a trvať by malo až do jari. Opäť príde k významnému narušeniu dodávateľského modelu just-in-time, opakovaným odstávkam výroby a na trhu sa bude prehlbovať nedostatok nových áut.

A tie sú navyše čoraz drahšie aj kvôli obrovským investíciám automobiliek do elektromobily, ktorá má však zatiaľ veľmi ďaleko k ziskovosti. Šéf Stellantisu Carlos Tavares pred pár dňami na autosalóne v Paríži vyhlásil, že treba "zmäkčiť“ pripravovaný zákaz predaja spaľovacích áut.

Odôvodnil to aj tým, že nútený prechod na batériové elektromobily, ktoré sú výrazne drahšie ako ich ekvivalenty využívajúce fosílne palivá alebo nejakú formu hybridného pohonu, spôsobí, že pre mnohých bude vlastníctvo auta nedostupné. „Ak odopriete strednej triede prístup k slobode pohybu, budete čeliť vážnym sociálnym problémom,“ varoval Tavares. Dúfajme, že k tomu nepríde, no pravdou je, že situácia je naozaj vážna.

Hyundai-i30 N-2021-1600-1b Čítajte viac Kraľuje Hyundai! Toto je TOP 15 najpredávanejších áut na Slovensku

Prejavuje sa to aj v rebríčkoch najpredávanejších áut v Európe, v ktorých vidno nevídané skoky doslova z mesiaca na mesiac. Predávajú sa totiž tie autá, ktoré práve možno vyrobiť a je na ne dostatok dielov. Aktuálne stále prevláda záujem o malé a cenovo dostupné autá, aj keď sa automobilky snažia tvrdiť opak a ich výrobu obmedzujú kvôli „zmenám zákazníckych preferencií“. Presne túto formuláciu použil napríklad Ford, plánujúci v polovici budúceho roku úplne ukončiť výrobu Fiesty, ktorá ešte nedávno patrila k európskym top bestsellerom.

To, že nie je pravda, že by v Európe klesal záujem o malé autá vidno aj v rebríčku predaja za prvých osem mesiacov tohto roku, zostavenom agentúrou Focus2Move, kde tento typ áut dominuje. Pravdou je totiž to, že automobilky majú na nich nízku maržu a chcú radšej predávať väčšie a drahšie autá.

10 najpredáva­nejších áut v Európe za prvých osem mesiacov roku 2022:

1. miesto: Peugeot 208

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot-208-2020-800-02 Peugeot 208

Peugeot 208 sa usadil na prvom mieste ešte v marci tohto roku a odvtedy sa mu v rámci Európy výrazne darí. S predajom na úrovni 135 000 kusov a trhovým podielom 2,1 percenta je s pohodlným náskokom európskym kráľom. Navyše má za sebou zatiaľ skvelý rok, v porovnaní s predchádzajúcim si medziročne polepšil o 9 miest. Tento pozitívny trend pokračuje aj v auguste, kde jeho predaj vzrástol medziročne o viac ako 145 percent.

2. miesto: Dacia Sandero

Dacia Sandero Stepway Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Sandero Stepway 1.0 TCe CVT (2021) Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero sa s predajom za prvých 8 mesiacov na úrovni 120 000 kusov aj naďalej drží medzi európskymi top bestsellermi. Medziročne si z hľadiska predaných áut síce pohoršilo o vyše 9 percent, no zdá sa, že ku koncu roku naberá druhý dych. Na jar, presnejšie v marci, totiž Sandero ešte uzatváralo prvú päťku. Aktuálne mu však patrí druhá priečka.

3. miesto: Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc (2022) Foto: Pravda, Martin Domček
Volkswagen T-Roc (2022) Volkswagen T-Roc (2022)

Za prvých 8 mesiacov sa z tohto väčšieho crossoveru predalo 114 000 kusov, čo mu aktuálne vynieslo nielen miesto na stupni víťazov, kde mu patrí „bronzová medaila“, ale môže sa aj pochváliť tým, že zatiaľ poráža dlhoročný bestseller Golf a momentálne je najpredávanejším volkswagenom v Európe.

4. miesto: Dacia Duster

Dacia Duster Extreme 1.3 TCe 4x4 Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Extreme 1.3 TCe 4x4 (2022) Dacia Duster Extreme 1.3 TCe 4x4

Darí sa nielen Sanderu, ale aj ďalšej Dacii – menšiemu SUV Duster. To si v medziročnom porovnaní polepšilo o celých 10 miest. Za prvých 8 mesiacov sa z tohto modelu predalo 111 000 kusov, čo značí trhový podiel 1,7 percenta. Duster stúpa najmä v druhej polovici tohto roku, na jar sa totiž ešte nevošiel ani do prvej desiatky. Ak by niekto tak pred desiatimi rokmi tvrdil, že rumunská Dacia bude mať v prvej päťke najpredávanejších áut v Európe dvojnásobne zastúpenie, asi by sme si poklopali na čelo. A predsa je to tak. Za progres, ktorý spravila a snahu držať ceny svojich modelov stále „pri zemi“ si táto značka zaslúži veľký rešpekt.

5. miesto: Renault Clio

Renault Clio Foto: Renault
clio Renault Clio

Clio bolo približne pred rokom európskym lídrom a ešte na jar mu patrilo v rebríčku najpredávanejších áut v Európe druhé miesto. Aktuálne s predajom 110 000 kusov po prvých ôsmich mesiacoch kleslo až na piatu priečku. Uvidíme, či sa tomuto francúzskemu miniautu koncom roku podarí pád zastaviť.

6. miesto: Volkswagen Golf

VW Golf R Variant - 2022 Foto: Volkswagen
VW Golf R Variant - 2022 VW Golf R Variant - 2022

Ešte pred pár rokmi bol Golf neohrozeným európskym bestsellerom, no teraz rebríčkom pozvoľna klesá. Zo stupňov víťazov ho až na štvrtú priečku v marci vytlačila Toyota Corolla a po ďalších piatich mesiacoch sa nielenže nevošiel ani do prvej päťky, ale s predajom 108 000 kusov nie je dokonca ani najpredávanejším volkswagenom, jednotkou je totiž aktuálne T-Roc.

7. miesto: Toyota Corolla

Toyota Corolla Foto: Toyota
corolla Toyota Corolla

Najpredávanejšie auto planéty za uplynulý rok si na jar v Európe výrazne polepšilo – nahor sa posunulo až o 5 pozícií a v marci sa dostalo až na stupne víťazov. Druhá polovica tohto roku však pre Corollu už v Európe tak úspešná nie je a aktuálne jej patrí s predajom 104 000kusov siedma priečka.

8. miesto: Citroën C3

Do najlepšej desiatky sa dostal aj Citroën C3 -...
C3, pr, nepouzivat Do najlepšej desiatky sa dostal aj Citroën C3 - najväčší rival Peugeotu 208, ktorý aktuálne rebríčku európskych bestsellerov kraľuje.

Po dlhšom čase sa v najlepšej európskej desiatke udomácnil aj Citroën C3. Za prvých osem mesiacov sa z neho predalo 97 000 kusov, čo mu stačí zatiaľ na ôsmu priečku.

9. miesto – Toyota Yaris

Toyota Yaris (2020) Foto: Toyota
Toyota-Yaris-2020-800-06 Toyota Yaris (2020)

Do rebríčku najväčších európskych bestsellerov sa po ôsmich mesiacoch vošla s predajom 95 000 kusov aj Toyota Yaris. V globálnom rebríčku je to samozrejme inak, ale v tom európskom Yaris zatiaľ na Corollu „stráca“ len 10 000 áut.

10. miesto: Hyundai Tucson

Hyundai Tucson PHEV (2022) Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Tucson PHEV (2022) Hyundai Tucson PHEV (2022)

Aktuálne najpredávanejšie SUV v Európe (ak nerátame Duster, ktorý je rozmerovo na hranici tejto kategórie) je v rebríčku bez rozdielu tried na konci prvej desiatky. Za prvých osem mesiacov sa z neho predalo 95 000 kusov.

Dáta vo vyššie uvedenej tabuľke sú zozbierané agentúrou Focus2Move na základe predaja na 44 európskych trhoch, vrátane Ruska. Nejde teda o údaje výlučne za EÚ, ktoré môžu byť mierne odlišné. Ide o predbežné dáta, ktoré sa môžu ešte postupom času mierne spresniť, čo môže mať dopad na poradie v tabuľke.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Focus2move #predaj áut v Európe #TOP 10 áut #najpredávanejšie autá v Európe
Články podľa značiek