V polovici júna sme písali, že Slovák, ktorý v Tesle šéfoval vývoju Autopilota odchádza. Príčinou odchodu Andreja Karpathyho bol fakt, že nedokázal naplniť predstavy Elona Muska o bezpečnosti systému Autopilot. Ním spôsobené nehody sú dokonca v USA aktuálne predmetom rozsiahleho vyšetrovania.
Preceňovaná technológia
Problém však nebol v Karpathym, ale skôr v Elonovi Muskovi, ktorý systém pre autonómnu jazdu preceňoval a hovoril o ňom ako takmer „o hotovej veci“ hoci je v súčasnosti na míle vzdialený reálnemu nasadeniu v zmysle, že by dokázal úplne eliminovať šoféra. Elon Musk aktuálne dokonca čelí v USA žalobe za „klamlivé informácie“ týkajúce sa schopností systému Autopilot.
Čítajte viac Slovák, ktorý v Tesle šéfoval vývoju Autopilota, firmu opúšťaNa vlne technologického optimizmu v súvislosti so skorým zavedením autonómnych áut sa zviezlo niekoľko progresívnych start-upov, ktoré vzbudili neprimerané očakávania u investorov. Ich hodnota častokrát dosiahla miliardové sumy aj napriek tomu, že za sebou nemali žiadny reálny produkt a bez masívneho dotovania by nedokázali prežiť rádovo ani pár týždňov. „Autonómna bublina“ práve v tomto čase spľasla a mnohí investori sa už lúčia s miliardami dolárov, ktoré do technológií „samojazdiacich áut“ investovali a z ktorých sa im nevrátil ani cent späť.
Pozrime sa na konkrétne príklady. Pred niečo viac než tromi rokmi sa spojili dve silné automobilky – Ford a Volkswagen, ktoré investovali spolu približne štyri miliardy dolárov do startupu Argo, vyvíjajúceho autonómne autá. Ten bol považovaný za jednu zo „zázračných spoločností“, ktoré v tejto oblasti pokročili najďalej.
V stredu 26. októbra tohto roku spoločnosť ukončila svoju činnosť, pretože nedokázala vyvinúť skutočne bezpečnú technológiu pre autonómne autá aj napriek obrovským investíciám, ktoré do nej obe automobilky investovali. Časť zamestnancov bola prepustená, časť sa vrátila do Fordu a časť do Volkswagenu. „Je úplne jasné, že ziskové, masovo vyrábané plne autonómne vozidlá sú ešte hudbou vzdialenej budúcnosti," povedal pri príležitosti ukončenia činnosti spoločnosti s nezvyklou úprimnosťou finančný riaditeľ Fordu John Lawler.
Podľa odhadov analytikov doteraz kumulatívne spoločnosti investovali do autonómnych technológií 75 až 100 miliárd dolárov, ktoré zatiaľ nepriniesli žiadny zisk. Práve naopak – spoločnosti vysoko oceňované v rokoch 2018 až 2019 v tomto roku radikálne strácajú na hodnote a potýkajú sa s existenčnými ťažkosťami.
Čítajte viac Bezpečnosť v nedohľadne: Autonómne Hondy a Tesly mali 363 nehôd za 12 mesiacovNapríklad už zmienený Volkswagen ešte pred tým, než vložil peniaze do Arga vážne uvažoval, že za 13,7 miliardy dolárov kúpi desaťpercentný podiel v inom start-upe venujúcom sa autonómnym autám. Bolo ním Waymo a investícia Volkswagenu znamenala jeho ohodnotenie na 137 miliárd dolárov. Krátko predtým bola odhadovaná cena spoločnosti Waymo na Wall Strett 175 až 250 miliárd dolárov. V roku 2020 bola spoločnosť Waymo ocenená cez investorský analytický web Pitchbook už len na 30 miliárd dolárov.
Takmer voľný pád
A to zďaleka nie sú jediné príklady. Akcie ďalších spoločností, zaoberajúcich sa autonómnymi autami, konkrétne Aurora Innovation, TuSimple Holdings a Embark Technology sa v priebehu tohto roku prepadli o 80 a viac percent. Pri Aurore to znamená, že jej trhová kapitalizácia klesla na 2,5 miliardy dolárov z maxima pred necelým rokom, keď bola vyše 20 miliárd dolárov.
Čítajte viac Američania otestovali autonómne brzdy. Fungujú príšerne!V tomto nešťastnom období vstúpila na burzu aj spoločnosť Mobileye vlastnená Intelom, ktorá sa taktiež zameriava na autonómne technológie. Intel ešte pred pár mesiacmi predpokladal, že pri vstupe na burzu bude spoločnosť ohodnotená na približne 50 miliárd dolárov, reálne jej ale vstup na burzu vyniesol len 16 miliárd.
Vyzerá to tak, že ukončenie činnosti rešpektovanej spoločnosti Argo spustí vlnu ďalších krachov spoločností zaoberajúcich sa technológiami pre autonómnu jazdu. Je úplne evidentné, že pokrok v tejto oblasti bol podstatne menší, než deklarovali spoločnosti, ktoré ich vyvíjali. Investori na vlnu technologického optimizmu naskočili a „pumpovali“ do týchto start-upov miliardy dolárov s vidinou ich rýchleho a značného zhodnotenia.
Čítajte viac Jeremy Clarkson strhal autonómne riadenie. Nechce mať auto, ktoré ho chce zabiť!Teraz však prichádzajú na to, že nasadenie autonómnych áut do reálnej premávky a ich veľkosériová výroba sú vzdialené oveľa viac, než si na základe optimistických vyjadrení spoločností, ktoré ich vyvíjajú predstavovali. Aj preto výrazne „utiahli kohútiky“ a spoločnosti s obrovskou trhovou hodnotou, ktoré však v skutočnosti nevyrábajú nič, sa jedna po druhej ocitajú v existenčných ťažkostiach a sú nútené postupne obmedzovať alebo ukončovať svoju činnosť.