Láska až za hrob: Na Taiwane otvorili nové zastúpenie Saabu. Šesť rokov po smrti!

Investovali by ste do „showroomu“ automobilky, ktorá už dávno neexistuje? Presne to sa stalo na Taiwane. Vyrástlo tu nové zastúpenie Saabu, ktorý vyrobil posledné auto pred jedenástimi rokmi.

28.10.2022 18:00
debata
Jedenásť rokov po tom, čo vznikol posledný... Foto: SAC
Saab - nové zastúpenie na Taiwane Jedenásť rokov po tom, čo vznikol posledný pravý Saab a šesť rokov po tom, čo sa značka Saab úplne vytratila zo sveta áut, otvorili na Taiwane jej úplne nové zastúpenie.

Príbeh švédskeho Saabu je naozaj smutný. Táto inovatívna značka skončila v rukách koncernu General Motors, ktorý ju priviedol až na pokraj priepasti. Odtiaľ už nemala ďaleko do hrobu. Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) vznikol v roku 1937 ako výrobca lietadiel, ale v roku 1949 sa pustil modelom Saab 92 aj do výroby áut. Nasledovali roky úspechov. K najslávnejším modelom patria Saaby Sonett, 99, 900 či 9000. Firma patrila k priekopníkom vývoja preplňovaných benzínových motorov. V roku 1969 sa Saab spojil so Scaniou a v roku 1990 odkúpil automobilovú divíziu americký General Motors. Kvôli znižovaniu nákladov boli odvtedy všetky nové Saaby postavené na platformách Opelu.

NEVS 9-3 EV Čítajte viac NEVS 9-3: "Starý Saab" sa bude okrem Číny vyrábať aj vo Švédsku

A hoci si švédska značka snažila zachovať autonómiu aspoň v oblasti konštrukcie motorov, jej zákazníci stratu identity Saabu nikdy „neprekusli“. Predaje leteli prudko nadol. Napokon, GM malo problémy v Európe a js Opelom. Až prišiel rok 2011, keď spoločnosť zbankrotovala. Pokusy o predaj Spykeru nevyšli, a tak torzo Saabu skončilo nakoniec v rukách čínskej spoločnosti NEVS (National Electric Vehicle Sveden). Tá mala v pláne postaviť Saab za pomoci čínskeho kapitálu od Dongfeng Motors opäť na nohy, aj keď trochu zvláštnym spôsobom. Oznámila, že chce vyrábať pôvodný Saab 9–3 ako elektromobil na platforme konceptu Phoenix, ktorú získala od General Motorsu, aj celý rad ďalších elektrických áut.

Pozrite sa, ako prebiehala výstavba nového zastúpenia Saabu na Taiwane.

Zopár elektrických áut naozaj vzniklo, ale situácia sa skomplikovala. Švédska letecká spoločnosť Saab AB, ktorá dodnes vlastní meno Saab a tiež logo bývalej automobilky, totiž oznámila, že čínskym vlastníkom NEVS neumožní používať ďalej tradičný názov. To bol v roku 2016 pre autá s znakom Saabu posledným klincom do rakvy. Saab je teda vo svete áut už šesť rokov minulosťou. V histórii však zanechal hlbokú stopu a má naďalej mnoho fanúšikov. Niektorých dokonca takých verných, že sa s odchodom švédskej značky nechcú zmieriť. Najlepším príkladom je taiwanská spoločnosť Scandinavia Asia Corporation (SAC), ktorú založil jej majiteľ v roku 1980 a ktorá sa venovala predaju týchto áut na Taiwane.

NEVS 9-3 Concept - 2017 Čítajte viac NEVS: Čínske 'Saaby' na elektrinu sú vonku. Nevyzerajú zle

Asi by ste si povedali, že po bankrote firmy skončí aj jej taiwanské zastúpenie. To sa ale nestalo. Spoločnosť dodnes na Taiwane prevádzkuje šesť servisných centier a 12 autorizovaných dielní. Nové autá už SAC síce nepredáva, ale venuje sa predaju tých ojazdených. A aby vozidlá udržala v chode, nielenže nakupuje náhradné diely od dodávateľov ako AC Delco a Orio, ale niektoré dokonca sama vyrába. O tom, že sa SAC darí, niet pochýb, pretože firma nedávno otvorila celkom nové zastúpenie! A to sa zdá priem neuveriteľné. SAC garantuje aj pri „jazdenkách“ vysokú kvalitu, pretože každé z vozidiel musí prejsť kontrolným procesom.

Saab - obnovená produkcia Čítajte viac Saab vstáva z mŕtvych. Po dvoch rokoch odštartoval skúšobnú výrobu

„Robíme to, čo vieme a môžeme, aby sme Saaby udržali na taiwanských cestách,“ povedal Salo Yang, prezident SAC. Vzhľadom na to, že všetky Saaby, ktoré jazdia na Taiwane, sa k zákazníkom dostali cez nás, nesieme za ne zodpovednosť. Udržovať značku nažive, je našou povinnosťou,“ dodal Yang. Tomuto sa naozaj hovorí láska až za hrob. Pritom počet Saabov na Taiwane nemôže byť extra veľký. Saab bol vždy menšou, doslova klubovou automobilkou, ktorej výrobný rekord predstavovalo 135 000 vozidiel v roku 2006. A pod hlavičkou NEVS vzniklo v rokoch 2013 a 2014 spolu len 451 vozidiel. V skutočnosti je teda Saab mŕtvy už od roku 2011, keď z liniek zišiel posledný veľký sedan a kombi 9–5.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Saab #NEVS #predaj áut #Taiwan
Články podľa značiek