Scania: Sú spaľovacie motory na odpis? Ani náhodou, tieto sú úplne nové!

Trvalo desať rokov, kým Scania vyvinula novú platformu spaľovacích motorov. To znamená, že pred sebou majú ešte dlhé roky služby. Ťažko si predstaviť, že by ich prácu zastúpili tie elektrické.

31.10.2022 12:00
debata (2)
Nová generácia motorov Scania má o 11 % vyšší... Foto: Scania
Scania - nové motory Nová generácia motorov Scania má o 11 % vyšší výkon, o 21 % vyšší krútiaci moment, o sedem percent nižšiu spotrebu paliva a až o 50 % dlhšiu životnosť.

Elektromotory možno po pár rokoch naozaj nahradia tie spaľovacie, ale rozhodne nie všade. Elektrický pohon totiž nie je vhodný pre všetky druhy dopravy. Zvlášť nie pre tú nákladnú alebo pre stavebné stroje. Starý dobrý diesel je tu zatiaľ nenahraditeľný. Vie to aj Scania, ktorá v čase, keď sa nad motormi s vnútorným spaľovaním vznášajú čierne mračná, predstavuje úplne novú generáciu. Na novej platforme pracovala neuveriteľných desať rokov. Výsledkom sú dva radové 6-valce s parametrami snov. Podľa Joela Granatha majú doslova „zmeniť pravidlá hry“ v oblasti pohonných systémov.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac Bude z Euro 7 len zdrap papiera? Zelenšie motory asi neprídu

Nové radové 6-valce s objemom 13 alebo 11 litrov majú vylepšený systém výmeny výfukových plynov, znížené vnútorné trenie a vyššiu účinnosť turbodúchadla. Majú tiež účinnejšie a oveľa cielenejšie chladenie, pevnejší blok motora a hlavu valcov či robustnejší rozvod s ozubenými kolesami. Výsledkom je o 11 % vyšší výkon, o 21 % vyšší krútiaci moment, o sedem percent nižšia spotreba paliva a až o 50 % dlhšia životnosť v porovnaní so súčasnou generáciou motorov Scania. V praxi to znamená, že napríklad 13-litrový motor spotrebuje za hodinu prevádzky pri plnom zaťažení až o štyri litre nafty menej a čas medzi generálnymi opravami sa predĺžil až na 25 000 hodín.

Nové motory spotrebujú pri plnom zaťažení o... Foto: Scania
Scania - nové motory Nové motory spotrebujú pri plnom zaťažení o štyri litre menej nafty za hodinu.

Trinásťlitrový motor má výkon od 368 do 450 kW a jeho menší brat od 202 do 368 kW. Navyše motory vyhovujú novým predpisom a dokážu okrem nafty spaľovať aj zmes bionafty a HVO. „Chceme byť motorom udržateľnejšej budúcnosti a vedúce postavenie, ktoré máme medzi nákladnými vozidlami a autobusmi, zaujať aj v oblasti pohonných riešení a priemyselných motorov.“ Motory sú teda určené najmä pre stavebné stroje či generátory. Pre užívateľov budú znamenať výrazné zníženie prevádzkových nákladov a pre klímu menej emisií CO2. Keďže ide o novinku, v prevádzke môžu byť ešte dlhé roky. Ťažko si predstaviť, že by ich prácu dokázali zastúpiť elektromotory.

Dieselový motor na vodík - UNSW Čítajte viac Zachráni dieselové motory vodík? V Austrálii to už funguje

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Scania #naftové motory
Články podľa značiek