O koľko zdraží autá emisná norma Euro 7? Málo to nebude

Finálnu podobu emisnej normy Euro 7 ešte nepoznáme, no i tak vyvoláva silné emócie. Zelení kritizujú, že bude príliš benevolentná, iní ju považujú za príliš prísnu. A tiež drahú v časoch, keď nevieme, čím budeme kúriť.

02.11.2022 16:00
debata
Nová emisná norma Euro 7 nakoniec nemá byť pre... Foto: ADAC
ADAC - Ecotest Nová emisná norma Euro 7 nakoniec nemá byť pre spaľovacie motory likvidačná. Mnohí ju aj tak považujú za zbytočné mrhanie prostriedkami.

Minulý týždeň sa Európska únia dohodla, že od roku 2035 už nebude možné v krajinách európskeho bloku predávať autá so spaľovacími motormi. Výnimky sa budú týkať len syntetických a uhlíkovo neutrálnych palív a tiež výrobcov športových áut, ktorí ročne nepredajú viac ako 10 000 vozidiel. Kým sa tak ale stane, je tu ešte jeden krok mieriaci k znižovaniu emisií v doprave – emisná norma Euro 7. Tá má začať platiť približne v roku 2027 a opäť stlačí povolené limity pre škodlivé látky áut so spaľovacími motormi.

Benzín E10 - Nemecko Čítajte viac Biopalivá sú ekologicky sporné. Politici však odborníkov nepočúvajú

Mnohí experti aj zástupcovia automobilovej brandže považujú jej zavedenie za mrhanie prostriedkami, ktoré by mohli mieriť radšej do elektrifikácie. Je to ako investovať do domu, o ktorom viete, že ho o pár rokov budete musieť i tak zbúrať. Aj preto vraj nie je návrh Euro 7 nakoniec taký prísny, ako sa pôvodne predpokladalo. Nezmysly typu, že autá musia dosahovať rovnaké emisie aj v prípade jazdy vo vysokých nadmorských výškach či pri ťahaní prívesu, majú byť odstránené. Finálnu podobu ešte nepoznáme, ale v médiách sa už objavili správy zo zdrojov blízkych tímu, pracujúceho na nových emisných pravidlách.

Výfuk - vytekajúci kondenzát Čítajte viac Opona spadla: EÚ zakázala spaľovacie motory. Experti varujú pred rizikami

Pre benzínové autá prevezme Euro 7 veľmi podobné limity súčasnej normy Euro 6d, ktorá platí od roku 2015. Naftové motory si ale budú musieť polepšiť v emisiách NOx, teda v emisiách oxidov dusíka. Liberálnejší prístup hneď „vytočil“ environmentalistov. Príliš laxné špecifikácie sú „novou Dieselgate Európskej komisie“, napísala na Twitteri organizácia Transport & Environment. Tvrdí, že napriek rekordným ziskom nebude automobilový priemysel nútený investovať do čistých technológií. Voľnejšie normy by podľa T&E mali priniesť na európske cesty až o 100 miliónov viac spaľovacích áut.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac Bude z Euro 7 len zdrap papiera? Zelenšie motory asi neprídu

Tak či tak nebude Euro 7 pre zákazníkov zadarmo. Európska komisia tvrdí, že nové technológie upravujúce čistotu výfukových splodín zvýšia cenu osobných áut o 304 eur a tých nákladných o 2 681 eur. V horizonte 25 rokov by to malo predstavovať pre automobilky zvýšenie nákladov o 35,5 miliardy eur v segmente osobných áut a 17,5 miliardy v segmente nákladných vozidiel. Na druhej strane to má priniesť benefity vo výške až 133,6 miliardy eur v súvislosti so zlepšeným zdravím obyvateľov únie. Ako došla Európska komisia k týmto číslam, nezverejnila. Na druhej strane sú aj takí, ktorým sa ani miernejšia norma Euro 7 nepáči.

JATO Dynamics - emisie 2019 Čítajte viac Green NCAP: 'Zelené' testy sú prísnejšie. Elektrické autá to majú nahnuté

„Načasovanie nemohlo byť horšie,“ poznamenal europoslanec CSU Markus Ferber. „Svet je v plameňoch, inflácia zvyšuje ceny, podniky a občania trpia prudko rastúcimi cenami energií a Komisia navrhuje nové emisné normy, ktoré v konečnom dôsledku zvýšia ceny áut. Je to absurdné aj preto, že od roku 2035 by už na trh de facto nemali prísť žiadne spaľovacie motory,“ argumentuje Ferber. „Emisie moderných áut osadených antiemisnými systémami sotva prispievajú k znečisteniu ovzdušia. Euro 7 len zatmelí niektoré medzerysúčasnej normy Euro 6d,“ povedal na tému novej normy expert na emisie Thomas Koch. Aj on teda považuje prijatie novej legislatívy v podstate za zbytočné.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #emisie áut #emisné normy #emisná norma Euro 7
Články podľa značiek