Jeep zbankrotoval v Číne! Čaká to aj ďalších?

Čína už nemusí byť pre západné automobilky zlatou baňou. Jeep je prvou značkou, ktorá na najväčšom trhu sveta vyhlásila bankrot. Jeho postupom je čínsky partner „šokovaný“. Jeep totiž tvrdí, že dôvodom je politika.

04.11.2022 12:00
debata
Jeep je prvou západnou značkou, ktorá sa... Foto: Jeep
Jeep - výroba v Číne Jeep je prvou západnou značkou, ktorá sa rozhodla zavrieť svoj podnik v Číne. Autá pritom vyrábala v Pekingu od roku 1984. Ako prvá americká značka.

Obrovský progres čínskych automobiliek predstavuje pre západné značky na najväčšom trhu sveta veľké nebezpečenstvo. Končí éra neustáleho rastu. Naopak, trh začínajú ovládať domáci výrobcovia. Svoje o tom by mohla hovoriť napríklad česká Škoda, pre ktorú bola Čína ešte v roku 2019 najväčším trhom. Vlani však v ríši stredu predala len 57 505 áut, čo je o 62 % menej v porovnaní s rokom 2020 a o 80 % menej v porovnaní s rokom 2019. Za prvých deväť mesiacov tohto roka to bolo dokonca len alarmujúcich 36 300 vozidiel. Problémy hlásia aj iné značky. No najvypuklejším príkladom konca starej éry je nepochybne bankrot Jeepu.

Americká automobilka pritom patrila v roku 1984 medzi prvých západných výrobcov, ktorí prejavili záujem o výrobu áut v Číne. Založila tu podnik Beijing Jeep. Prevádzka prešla vlastníckymi zmenami po akvizícii AMC spoločnosťou Chrysler a následne akvizíciou Chrysleru spoločnosťou Fiat, z ktorej sa v roku 2021 po zlúčení so skupinou PSA stal Stellantis. Americko-európsky gigant ešte v roku 2020 ústami svojho šéfa Carlosa Tavaresa tvrdil, že žiadna globálna automobilka v Číne nesmie chýbať a ešte tento rok oznámil, že zvýši svoj podiel v spoločnom čínskom podniku s automobilkou GAC (Guangzhou Automobile Group) z 50 na 75 %.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Čosi sa však medzičasom zmenilo. Naznačovali to už prudko padajúce predaje modelov Cherokee a Compass. Vlani predal Jeep v Číne len 20 396 áut, o 50 % menej ako v roku 2019, a tento rok za prvých deväť mesiacov menej než 2 000 kusov! To je žalostne málo. Ani sa nemožno čudovať, že podnik sa dostal do dlhov. Stellantis sa preto rozhodol odísť zo spoločného podniku a vyhlásiť bankrot. Zanechal za sebou pohľadávky vo výške jednej miliardy dolárov. Zaviazal sa však, že bude pokračovať v poskytovaní služieb zákazníkov.

Tesla - Gigafactory Berlín Čítajte viac Američania prestanú dotovať cudzie elektroautá. Vadia im 'kórejci'

V júli Tavares počas prezentácie obchodných výsledkov koncernu Stellantis povedal, že posledných päť rokov bolo podnikanie v Číne stále viac a viac spolitizované. Reakcia Číňanov na seba nedala dlho čakať. Čínsky partner GAC sa vyjadril, že je hlboko šokovaný komentármi Stellantisu k ukončeniu spoločného podniku. Tavares kritizoval, že západné automobilky sú nútené s čínskymi partnermi využívať ich technológie výmenou za povolenie vstúpiť na tento trh. A tiež to, európski výrobcovia áut podliehajú pri dovoze áut do Číny vyšším clám ako čínski pri exporte do Európy.

Tatra - maľby Gary Xu Čítajte viac Číňan sa 'zbláznil' do nákladných Tatier. Takto ich maľuje

Dôvodom krachu Jeepu v Číne však nemusí byť len politika. Bill Russo, šéf poradenskej spoločnosti Automobility so sídlom v Šanghaji a bývalý šéf Chrysleru, uviedol, že Jeep nedokázal držať krok so zmenami na čínskom trhu a nedokázal sa prispôsobiť požiadavkám zákazníkov. „Jeep mal všetky predpoklady byť úspešný na trhu, ktorému kraľujú športovo-úžitkové vozidlá,“ povedal. „Ale nemôžete uplatňovať obchodný model z 80. rokov, keď prišlo 21. storočie.“ Tavares však ostáva pokojný a nepredpokladá, že zrušenie čínskej divízie Jeepu by malo negatívny vplyv na obchodné výsledky Stellantisu.

Otázkou je, že či odchod Jeepu nie je začiatkom exodu západných značiek z Číny, ktoré už nedokážu účinne konkurovať domácim výrobcom. Podiel registrácií áut západných automobiliek vlani klesol o 5,5 na 45,6 percenta. Po prvý raz tak čínske automobilky prevzali nadvládu na domácom trhu. Zmeniť prístup by však mohla aj Čína. „Teraz, keď sú čínski výrobcovia áut silnejší alebo dokonca lepší ako ich zahraniční partneri, je model joint venture ohrozený. V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať, že zo spoločných podnikov vystúpi viacero renomovaných výrobcov," povedal Chee-Kiang Lim, šéf čínskej poradenskej spoločnosti Urban Science v Detroite.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #čínsky trh #predaj áut #Jeep #predaj áut v Číne
Články podľa značiek