Ešte v deväťdesiatych rokoch diktovali dizajn moderných áut talianske dizajnové domy Bertone, Pininfarina a Italdesign. To je už ale naozaj minulosť. Karosáreň Bertone zbankrotovala, Italdesign Giorgetta Giugiara je už roky v kóme pod krídlami koncernu VW a Pininfarina skončil v rukách indického koncernu Mahindra & Mahindra, čomu zodpovedajú aj jeho okrajové aktivity. Automobilový dizajn by sa však do Talianska mohol predsa len vrátiť, no už nie v podobe talianskych štúdií. Ukazuje to najnovší príklad – GAC Barchetta Concept. Táto štúdia je totiž prvým dielom nového dizajncentra ambicióznej čínskej automobilky GAC.
Čítajte viac GAC GS8: Za toto SUV sa Číňania hanbiť nemusia. Hybrid má od ToyotyTá je piatou najväčšou automobilkou v Číne. Vlani vyrobila viac ako 2,1 milióna áut. Je zároveň štvrtým najväčším výrobcom plug-in hybridov a na konte má tiež 123 600 kusov čistých elektromobilov, vyrobených minulý rok. Autá vyrába pod značkami Trumpchi, Aion a Hycan a má tiež spoločné podniky s Toyotou, Hondou, Mitsubishi a donedávna aj s Fiatom a Jeepom. Ako viacerí čínski výrobcovia, má aj GAC ambíciu preniknúť do Európy. A ide na to dobre. V Miláne totiž automobilka otvorila nové dizajnové centrum GAC R&D Center Europe. A to priamo v dizajnérskej štvrti Via Tortona.
Toto štúdio doplní dnes už existujúce centrá v Los Angeles a v Číne. Pri tejto príležitosti odhalil GAC koncept Barchetta, ktorý má byť mixom talianskeho automobilového dizajnu zo sedemdesiatych rokov a štýlového konceptu Time. Celý model dokázala automobilka navrhnúť a postaviť za menej ako dva mesiace, čo ukazuje na pokročilé, plne digitálne vývojové procesy. Dvojmiestny roadster bez strechy bol vybraný ako oslava ikonického talianskeho typu vozidla. Základ tvorí nízka platforma s ultratenkou batériou, podobnou koncepcii mobilného telefónu.
Samotná karoséria je vyrobená výlučne z ľahkého hliníka. Interiér s dvojicou sedadiel zas využíva recyklované materiály. Škrupina sedadiel má hmotnosť len tri kilogramy. Pevnosť jej poskytujú napnuté popruhy. O technike GAC nič neprezradil. V každom prípade ide o elektromobil. GAC plánuje predstaviť koncept každý rok a keď nastane správny časť, uviesť do Európy jeho prémiovú elektrickú značku Aion. Tá sa nedávno pochválila modelom LX Plus, čo je SUV s dojazdom tisíc kilometrov. Čakať tak môžeme mohutnú ofenzívu. Automobilka si pritom dobre uvedomuje silu dizajnu.
Čítajte viac GAC Aion LX Plus: Čína má elektromobil s dojazdom 1 000 km!„Dizajn je jednou z najdôležitejších hodnôt pre GAC a na dnešnom trhu rozhodujúcim faktorom pre zákazníkov,“ povedal Zhang Fan, šéf GAC R&D Center Europe. „Sme presvedčení, že toto centrum umožní stretnutie kreatívnych ľudí a rozvoj špičkových nápadov medzi Čínou, Talianskom a zvyškom sveta.“ Číňania sú teda pripravení zopakovať overený scenár kórejských automobiliek Hyundai a Kia, ktoré otvorili svoje vývojové a dizajnové centrá v Nemecku a dnes patria medzi najúspešnejšie automobilky v Európe. Predpokladáme však, že čínsky útok bude ešte rýchlejší a agresívnejší. O desať rokov sa európsky automobilový trh a rozloženie síl na tie súčasné podobať asi veľmi nebudú.