Európu čaká invázia. V roku 2025 sa tu má predať 800 000 čínskych áut!

Európske automobilky zápasia s krízou. Trh sa na ich úkor snažia obsadiť Číňania.

09.11.2022 16:00
geely Foto:
Čínske automobilky za posledné roky spravili obrovský technologický aj kvalitatívny pokrok.
debata (4)

V súvislosti s prechodom na elektromobilitu chcela byť Európa lídrom na automobilovom trhu. Situácia sa však vyvíja celkom inak – Európa stráca pôdu pod nohami ako vo výrobe elektrických áut, tak aj vo výrobe spaľovacích áut. Trh začínajú ovládať automobilky z iných kontinentov, najmä z Číny. A robia si zálusk aj na Európu.

Podľa manažérskej poradenskej spoločnosti PwC bude Európa od roku 2025 dovážať viac áut, ako vyvezie. „Čína sa stáva exportérom elektrických áut,“ píšu analytici v štúdii zverejnenej pred niekoľkými dňami. „Zatiaľ čo čínski výrobcovia predávajú v Európe čoraz viac batériových elektromobilov (BEV, pozn. redakcie), európski aj americkí výrobcovia stále vo väčšej mierne presúvajú svoju výrobu elektromobilov do Číny.“

V uplynulom roku európski výrobcovia doviezli na Starý kontinent približne 33 000 elektro­mobilov, vyrobených v Číne, v tomto roku to bude dvojnásobok. Za tri roky by sa v Európe mohlo predať takmer 800 000 áut čínskej výroby, z toho okolo 330 000 z čínskych závodov európskych automobiliek. „Tento vývoj znamená, že Európa by už do roku 2025 mohla dosiahnuť prebytok dovozu na úrovni približne 221 000 vozidiel (so spaľovacími a aj elektrickými motormi),“ uvádza štúdia PwC. Aký ohromný „zošup“ to je, ukazuje pohľad späť – ešte v roku 2015 mala Európa exportný prebytok približne 1,7 milióna (!) vozidiel.

psa trnava, auto, automobilka Čítajte viac Blíži sa 'autokalypsa'? Výroba áut v Európe môže padnúť až o 40 percent

Podľa Jörna Neuhausena, šéfa analytikov z oddelenia pre elektromobilitu v PwC Strategy & Germany, sa Európa ako producent automobilov dostáva pod tlak z viacerých strán: ide o narušenie dodávateľsko-odberateľských reťazcov, vysoké ceny energií a aktívnu podporu výroby áut v USA a ďalších krajinách, ktorá v Európe absentuje.

Navyše európske automobilky sa komplikovanú situáciu rozhodli riešiť sústredením sa na predaj drahších elektromobilov s vyššou maržou. Avšak súčasná kríza spôsobuje, že ľudia sú s výdavkami opatrnejší, čo využívajú čínski výrobcovia, plánujúci už v najbližšom čase priviezť do Európy cenovo dostupné elektromobily nabité novými technológiami a s odvážnejším dizajnom, než ponúkajú európske automobilky. A Európe evidentne „odchádza vlak“: „Žiadny európsky model sa aktuálne nedostal medzi 5 najpredávanejších elektromobilov na svete,“ poznamenal analytik PwC Felix Kuhnert.

byd tang Čítajte viac Čínska automobilka BYD: Do Európy privážame tri nové elektromobily!

Nemecké automobilky zvýšili v prvých troch štvrťrokoch tohto roka svoj trhový podiel v Číne na 4,1 percenta. Doma však pociťovali rastúcu konkurenciu zo strany čínskych výrobcov: „Hoci v Európe zatiaľ hrali (čínske automobilky, pozn. redakcie) na trhu s elektrickými autami len vedľajšiu úlohu, do roku 2030 mohli získať približne 5 percent európskeho trhu s elektromobilmi,“ doplnil Kuhnert.

Tento rok sa v Európe pravdepodobne predá približne 200 000 vozidiel čínskych značiek, z toho asi 90 000 plne elektrických, 40 000 plug-in hybridov a zvyšok s konvenčným pohonom. Zároveň „západné“ značky vyvezú do Európy približne 100 000 plne elektrických vozidiel zo svojich čínskych výrobných závodov.

geely Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiek

Poprednými čínskymi výrobcami elektromobilov, ktorí sa počas prvých siedmich mesiacov roka presadili aj v Európe,sú MG od SAIC a Polestar od Geely, upresnil Schmidt. Iné značky ako Nio a XPeng sa už snažia presadiť sa. V západnej Európe mali čínske značky v prvom polroku tohto roka podiel 5,2 percenta na trhu s elektrickými vozidlami v porovnaní s 3,8 percentami v prvom polroku 2021. V budúcom roku by mal do predaja výrazne prehovoriť spoločný podnik automobiliek Smart, Geely a Mercedes-Benz, ktorý bude novú generáciu elektromobilov vyrábať najskôr v Číne a až neskôr v Európe.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #výroba áut #elektromobilita #predaj áut v Európe #predaj áut v Číne
Články podľa značiek