Dostupné: Toto je 15 najpredávanejších malých áut na Slovensku po 9 mesiacoch

Rebríčku kraľuje Škoda Fabia pred Daciou Sandero. Ostatné modely nasledujú až s veľkým odstupom.

10.11.2022 06:00
Fabia
Fabia má v rebríčku najpredávanejších malých áut dominantnú pozíciu. Pred druhým Sanderom má po 9 mesiacoch obrovský náskok takmer tisíc predaných áut.
debata (10)

Ak sa pozrieme bližšie na čísla za prvé tri kvartály tohto roku, teda za mesiace január až september, tak počas nich sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 58 106 nových áut. To znamená, že predaj áut za prvých 9 mesiacov roku 2022 v medziročnom porovnaní stagnuje a v porovnaní s posledným predkrízovým rokom 2019 je nižší približne o štvrtinu.

Že kategória SUV zostáva na Slovensku dominantnou a doslova „valcuje“ všetky ostatné, asi neprekvapuje. Za 9 mesiacov tohto roku bolo každé druhé predané auto na Slovensku SUV alebo crossover. Pozrime sa však na kategóriu malých a mini áut, teda na tie najdostupnejšie modely na Slovensku. Ich predaj klesol za 9 mesiacov dokonca pod 10-tisícovú hranicu.

Ceny rastú „šialene“

Problémom je, že tieto autá z rôznych príčin na trhu v tomto roku výrazne chýbali a navyše prestali byť dostupné nielen fakticky, ale aj svojimi cenami, ktoré rastú naozaj výrazne.

Ak si porovnáme ich ceny s cenami z rokov 2018 až 2019, tak sa ukáže, že sa „posunuli“ nahor v priemere o 30 až 50 percent. Inak povedané – auto, ktoré ste ešte pred nejakými štyrmi rokmi mohli kúpiť za 8– až 9-tisíc eur štartuje teraz na cenách niekde na úrovni 12– až 13-tisíc eur.

A tak trochu skryté zdražovanie áut neustále pokračuje. My sme, len pre zaujímavosť, do rebríčku, ktorý nájdete nižšie zakomponovali ceny modelov, ktoré platili ešte v marci tohto roku, sú uvedené v zátvorke. V priebehu šiestich mesiacov v ňom zdraželi – až na tri výnimky – opäť všetky modely. Niektoré o pár stoviek eur, iné podstatne výraznejšie.

Hyundai-i30 N-2021-1600-1b Čítajte viac Kraľuje Hyundai! Toto je TOP 15 najpredávanejších áut na Slovensku

Na medziročnej báze je zdražovanie ešte citeľnejšie. Môžeme byť konkrétni – a začneme hneď s „kráľom malých áut“, ktorým je jednoznačne Škoda Fabia. Tá vo verzii 1.0 MPI 59 kW (80 k) s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou aktuálne začína na sume 13 330 eur a za verziu 1.5 TSI 110 kW (150 koní) so sedemstupňovým automatom zaplatíte (v čase publikovania tohto článku) rovných 20-tisíc eur. Pritom ešte v polovici minulého roku sa dala najlacnejšia Fabia v podobe verzie 1,0 MPi 48 kW kúpiť za 11 760 eur a v roku 2016 štartovala Fabia s cenou mierne nad hranicou 9-tisíc eur.

Na základnej cene pod hranicou 10-tisíc eur si dlhé roky tvoril imidž aj ďalší bestseller medzi malými autami, ktorý sa navyše vyrába na Slovensku – Citroën C3. Ten dnes však štartuje na základnej cene 14 690 eur.

Ešte v polovici minulého roku sa na Slovensku predávalo klasické Aygo so základnou cenou tesne pod hranicou 9-tisíc eur a bolo na na našom trhu úplne najlacnejším dostupným štandardným modelom. V cenníku ho však už nahradil malý crossover Aygo X a ten už stojí 13 390 eur.

Podobne stúpa aj cena populárnej malej Corsy od Oplu. Tá sa aktuálne vo verzii 1.2 (55kW/75k) s 5-stupňovým manuálom predáva za 12 990 eur, no ešte v polovici minulého roku stála pôvodná Corsa 11 190 eur. Na druhú stranu – Corsa patrí k pár výnimkám v našom rebríčku, kde zostala v priebehu posledného pol roka základná cena zachovaná.

Bude ešte horšie

Väčšina analytikov sa zhoduje v tom, že cena nových áut bude aj naďalej výrazne rásť, pričom najviac sa to dotkne práve malých áut a áut nižšej strednej triedy. Dôvodom je nárast cien surovín a energií, s tým súvisiaca vysoká inflácia a čoraz viac sa hovorí aj o zavedení novej emisnej normy Euro 7. Tá bude vraj obsahovať také nároky, že malé autá im dokážu vyhovieť len za cenu implementácie technológií, ktoré sa využívali doteraz len v podstatne drahších modeloch. A to môže ich cenami v najbližších rokoch riadne „zamávať“.

Kia-Sportage-2022-1600-5b Čítajte viac Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku. Všetky zdraželi!

Ako – to nedávno naznačil napríklad Thomas Schäfer, aktuálny šéf Volkswagenu. Ten koncom júla tohto roku v rozhovore pre nemecký Welt am Sonntag uviedol, že éra cenovo dostupných automobilov definitívne končí. Na vine je podľa neho práve chystaná norma Euro 7. Na „lacné autá do 10-tisíc eur“ treba podľa neho zabudnúť, pretože onedlho budeme „za dobrú cenu“ považovať sumu niekde okolo hranice 25-tisíc eur.

Ale vráťme sa do súčasnosti. Ak sa pozrieme na rebríček malých a cenovo dostupných áut, tak z 15 najpredá­vanejších majú základnú cenu pod hranicou 12-tisíc eur len tri modely. Na prvých dvoch miestach sa za posledného pol roka nezmenilo nič. Prvá je s obrovským náskokom Fabia, za ňou – opäť s veľkým odstupom od tretieho, je Dacia Duster. Na treťom mieste však došlo k zmene – na stupeň víťazov sa posunul Peugeot 208 a vytlačil z neho Toyotu Yaris.

Peugeot-208-2020-1280-2c Čítajte viac Európu dobyli Peugeot 208 a Sandero. Elektroautám kraľuje Tesla Model Y

Tá sa z tretieho miesta po prvých troch mesiacoch tohto roku posunula aktuálne až na piatu priečku. Toyotu to však rozhodne mrzieť nemusí, pretože pokles je daný tým, že mnohí záujemci o Yaris sa napokon rozhodli pre úplne nový crossover Yaris Cross – a ten sa predáva vynikajúco. V našom rebríčku ho však nenájdete, pretože je zaradený medzi crossovery a malé SUV.

Najväčší zostup oproti prvému kvartálu zaznamenal Renault Clio, ktorému po prvých troch mesiacoch patrilo 5. miesto, aktuálne však uzatvára prvú desiatku. Z rebríčku po troch kvartáloch vypadlo Suzuki Ignis a vrátil sa do neho FIAT 500 – a to rovno na 12. priečku. Dvojnásobné zastúpenie majú v rebríčku 15 najpredáva­nejších malých a mini áut na Slovensku len dve značky – Toyota (Yaris a Aygo X) a FIAT (500 a Panda).

Najpredávanejšie malé a mini autá za prvých 9 mesiacov na Slovensku

Model Predaj 1–9/22 cena od (*) Test
1. Škoda Fabia/Fabia kombi 2 154 13 330 (12 990) klikni sem
2. Dacia Sandero 1 166 10 950 (10 650) klikni sem
3. Peugeot 208 874 15 390 (14 790) klikni sem
4. Hyundai i20 802 13 490 (12 890) klikni sem
5. Toyota Yaris 760 14 490 (13 890) klikni sem
6. Citroën C3 679 14 690 (13 490)
7 Kia Rio 540 10 690 (11 990) klikni sem
8. Volkswagen Polo 180 15 590 (14 590) klikni sem
9. Nissan Micra 366 15 978 (15 090)
10. Renault Clio 349 13 850 (11 900) klikni sem
11. Opel Corsa 282 12 990 (12 990)
12. FIAT 500 214 13 300 (-)
13. Toyota Aygo X 184 13 390
14. Hyundai i10 177 11 990 (9 990) klikni sem
15. – 16. FIAT Panda 93 12 300 (-)
15. – 16. Nissan Juke 93 20 890 (18 240)

*_cena platná v marci 2022

Ako sme rebríček zostavili

Rebríček sme zostavili na základe predajných štatistík Zväzu automobilového priemyslu za prvých deväť mesiacov a oficiálnych cenníkov automobiliek, platných v októbri. Z hľadiska ceny sme sa orientovali na základný model v základnej výbave, za najnižšiu cenu sme považovali tú, ktorá je oficiálne uvedená v cenníku – vrátane štandardnej ponúkanej zľavy, nie však v prípade limitovanej niekoľko kusovej akciovej ponuky alebo zľavy viazanej na konkrétny spôsob financovania, prípadne spojenej s nutnosťou využiť ďalšie bonusy (napríklad kúpu zimných pneumatík), ktoré cenu ďalej navýšia. V prípade modelov, kde je dostupný cenník pre modelový rok 2022 a 2023, sme ako štandard volili novší.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #lacné autá #ZAP SR #najpredávanejšie autá na Slovensku #dostupné autá
Články podľa značiek