Zlá správa: Zázračné batérie sa nekonajú. Najskôr tak o desať rokov

Toto nie sú dobré správy. Firma, ktorá vyvíja novú generáciu revolučných batérií s tuhým elektrolytom tvrdí, že nás od ich masovej výroby delí celá dekáda. Realitou pritom mali byť už vlani.

10.11.2022 12:00
debata (5)
Batérie s tuhým elektrolytom by dokázali... Foto: Martin Martiš, Storedot
Storedot - samoopraviteľná batéria Batérie s tuhým elektrolytom by dokázali vyliečiť mnoho nevýhod súčasných elektromobilov. Tak skoro ale neprídu.

Úspech elektromobilov závisí od prelomu v technológii batérií. Tie sú neuralgickým bodom elektrických áut. Súčasné sú stále príliš ťažké, drahé, majú nedostatočnú energetickú hustotu, čo znamená krátky dojazd, a dlho sa nabíjajú. Výrobcovia áut sa preto upínajú k novej generácii akumulátorov, najmä ak budú spaľovacie motory zakázané. Hovoríme o akumulátoroch „solid-state“, teda akumulátoroch s tuhým elektrolytom. Tie majú vyliečiť väčšinu nedostatkov li-ion batérií. Majú mať dvojnásobnú energetickú hustotu, takže môžu znížiť hmotnosť elektromobilov alebo predĺžiť ich dojazd na dvojnásobok, a majú sa tiež rýchlo nabíjať. Za dve minúty by mali byť schopné prijať energiu na 160 km jazdy. To sa už naozaj začína podobať tankovaniu auta so spaľovacím motorom.

northvolt Čítajte viac Megafabriku na baterky Nemcom možno 'ukradnú' Američania

Niektoré spoločnosti, ako napríklad Fisker, sľubovali, že takéto batérie použijú už v roku 2021. Nestalo sa. Taká Toyota zas informovala, že prvé „tuhé“ batérie použije v roku 2025, ale len v klasických hybridných autách. Lenže práve tie ich vlastne ani nepotrebujú. Dôvodom je vysoká cena. Vďaka hybridom bude ale môcť Toyota otestovať novú generáciu batérií s menšími rizikami ako v batériových elektromobiloch. Zdá sa teda, že solid-state batérie sú stále hudbou budúcnosti. Potvrdzujú to aj najnovšie informácie izraelskej spoločnosti StoreDot, ktorá na takýchto batériách pracuje, a do ktorej investovali automobilky ako Volvo, Polestar, VinFast či Daimler Trucks. StoreDot tvrdí, že spoliehať sa na rýchly príchod batérií s tuhým elektrolytom je predčasné.

Ťažba kobaltu na dne oceána Čítajte viac Elektromobily spustili 'kobaltovú horúčku'. Budú batérie z dna oceánu?

"Je veľmi dôležité, aby poprední vývojári batérií, ako je StoreDot, poskytli automobilovému sektoru realistický a čestný plán zavedenia technológií rýchleho nabíjania batérií. Podľa nás sú, napriek tvrdeniam niektorých našich konkurentov, batérie s tuhým elektrolytom vzdialené ešte desať rokov. Určite nie sú striebornou guľkou pre žiadneho výrobcu vozidiel, ktorý momentálne vyvíja elektromobily s rýchlym nabíjaním,“ povedal šéf StoreDot Doron Myersdorf. Spoločnosť si myslí, že realistickejšie je očakávať polotuhé batérie, ktoré by sa mohli objaviť ma trhu v masovejšom meradle v roku 2028. Tieto by dokázali skrátiť nabíjanie na 100 míľ, teda na 161 km, na tri minúty. Okrem toho budú podľa Myersdorfa vyžadovať jednoduchší proces výroby a budú preto lacnejšie.

Porsche - silikónové batérie Čítajte viac Aj Porsche investuje do revolučných silikónových batérií

Scenár zázračných batérií sa teda nekoná. Až v roku 2033 budú môcť byť elektromobily o čosi ľahšie a budú môcť mať výrazne lepší dojazd. Ale pozor! Týkať sa to bude najprv tých prémiových. Na túto drahú technológiu si budú musieť menšie a dostupnejšie elektromobily počkať ešte oveľa dlhšie. Uvidíme, či sa to vôbec podarí do roku 2035, kedy automobilky v Európe už iné, ako elektrické auto ani nepredajú.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #solid-state #batérie solid-state
Články podľa značiek