Wartburg 353 predstavili východní Nemci v roku 1966. Patril hneď k tomu najlepšiemu, čo ste si v tom čase mohli dopriať od automobiliek za železnou oponou. Dacia 1300 či Lada 1200 boli ešte len v štádiu príprav. Bohužiaľ, tripäťtrojku prenasledovala viac ako tri dekády stigma dvojtaktného motora. Za týmto relatívne pohodlným a priestranným autom sa tak šíril oblak dymu a nepríjemného pachu zhorenej zmesi benzínu a oleja. Navyše si na 100 km jazdy potiahol aj deväť litrov benzínu, čo jeho majiteľom tiež práve nevoňalo.
Kým ešte v šesťdesiatych rokoch sa dal dvojtaktný motor ako-tak tolerovať, o tých sedemdesiatych a osemdesiatych to už rozhodne neplatilo. Trojvalec pod kapotou Wartburgu tak predstavoval doslova technologický pravek. A nielen v porovnaní so západnými automobilkami, ale aj s tými na Východe. Hoci automobilka z Eisenachu túžila po modernom 4-taktnom motore, socialistické hospodárstvo nemalo na túto inováciu dostatok financií. A to napriek tomu, že práve starý motor maril akékoľvek ambície na export, ktorý komunistický režim potreboval kvôli valutám.
Čítajte viac Tatra 613 Speciál: Chcete byť 'straníckou špičkou'? Lacné to nebudeZáchranu hľadali Nemci už začiatkom sedemdesiatych rokov v rumunskej Dacii, ktorej licenčný štvortaktný motor z Renaultu 12 dokázali bez vážnejších úprav vtesnať pod kapotu tripäťtrojky. Problém nastal, keď vysvitlo, že Rumuni nie sú schopní dodať Nemcom dostatočný počet motorov. Nemali ich dosť ani pre vlastnú potrebu. Obrátili sa preto priamo na Renault s tým, že francúzske motory v exportných verziách zaplatia priamo západoeurópski predajcovia.
Transakcia vyzerala sľubne, niektorí západní dodávatelia už dokonca tlačili prospekty nového Wartburgu 1300, takže sa zdalo, že ide o hotovú vec. Lenže na projekt mal predsa len určitou sumou prispieť štát, a to bolo pre štvortaktný Wartburg osudné. Honeckerov režim nemal žiadne finančné rezervy. Inovácie začali viaznuť aj pod vplyvom nového projektu RVHP. Vznikla totiž dohoda medzi českou Škodou a Wartburgom o výrobe spoločného vozidla s predným náhonom a so štvortaktným motorom. Nemci ale v roku 1979 od projektu odskočili.
Wartburg tak dymil ešte aj v časoch, keď sa už na cestách začali objavovať prvé Škody Favorit či Lady Samara – relatívne moderné hatchbacky s predným náhonom. Situácia bola naozaj kritická. Spasenie prišlo v roku 1984 zo „zahnívajúceho“ Západu, keď VW súhlasil s predajom licencie na výbehový liatinový 4-valec 1,3 8V z vtedajšieho Golfu a Pola. Nešlo o žiadnu technologickú bombu, ale v porovnaní s dymiacim dvojtaktom mal tento motor posunúť Wartburg do novej dimenzie. Lenže jeho implementácia pod kapotu Wartburgu trvala ďalšie štyri roky.
Čítajte viac ARO 244 Lux: Na predaj je 'rumunský Defender'. A v exportnej verziiZápadonemecký štvorvalec bol totiž dlhší, konštruktéri museli preto predĺžiť predný previs auta a motor posunúť viac dopredu. Tým však utrpeli jazdné vlastnosti. Pôvodné zadanie vmontovať nový motor bez úprav skeletu a podvozku sa jednoducho nevydarilo. Nasledovali ďalšie zdĺhavé rokovania na najvyššej politickej úrovni, aby štát pre Eisenach odklepol prostriedky na vývoj. Motor musel byť totiž umiestnený priečne, čo predstavovalo náročnú zmenu. Nová musela byť aj prevodovka a zavesenie s rozšíreným rozchodom. Nemcov to stálo nakoniec viac, ako vývoj vlastného motora.
Štvortaktný Wartburg 1,3 mal tak svetovú premiéru na domácom lipskom strojárskom veľtrhu až v roku 1988. Spotreba razom klesla pri rýchlosti 90 km/h na 6,4 litra. Najmä sa však stalo čosi neskutočné. Zmizol kúdol dymu, ktorý sprevádzal Wartburg celých 32 rokov života, ešte od čias typu 311. Lenže za dverami už bolo cítiť politické zmeny, ktoré vyvrcholili sériou revolúcií v roku 1989. Po páde Berlínskeho múru dali východní Nemci, ktorí zrazu držali v rukách západonemecké marky zamenené v kurze 1: 1, radšej prednosť „jazdenkám“ renomovaných výrobcov než vlastnému novému autu. Nasledoval tak prudký pád odbytu.
Čítajte viac V Grécku objavili neskutočnú Škodu Favorit. Je to 'stroj času' s 34 kmNovinka to mala jednoducho zrátané. Výroba bežala len do apríla roku 1991. Z Wartburgov 353 sa za 26 rokov síce vyrobilo 1,2 milióna kusov, ale len 152 757 z nich bolo Wartburgov 1,3 so 4-taktným motorom. Prečo to spomíname? Pretože na nemeckom internetovom autobazáre mobile.de sa práve objavil v ponuke jeden mimoriadne zachovaný exemplár. Ak ste fanúšikom socialistických youngtimerov, mohla by to byť rana do čierneho. Napokon, nostalgia za touto značkou funguje aj u nás, pretože do bývalého Československa bolo dovezených až 127 000 kusov tripäťtrojky. Stretnúť ste sa s ňou mohli doslova na každom rohu.
To je už ale naozaj minulosť, pretože absolútna väčšina z nich je dávno kdesi na šrotoviskách. Dlhšiemu životu nepomohla ani nízka kvalita výroby. Nájsť preto Wartburg v dobrom stave je doslova umenie, nehovoriac o 4-taktnej verzii. Ponúkaný exemplár vyzerá naozaj fantasticky, akoby ho hneď po kúpe ktosi zatvoril do garáže alebo múzea. A nemusíme byť ďaleko od pravdy, pretože na tachometri má iba 7 110 km! Tomu zodpovedá aj perfektný stav karosérie a interiéru. Majiteľ si za tento výlet do čias socializmu pýta 4 300 euro, čo nie je astronomická suma. Pripomeňme, že Wartburg 1,3 poháňa 4-valec s objemom 1 272 ccm s výkonom 43 kW, s spojený so 4-stupňovou prevodovkou.