Áut je málo. A aj tie hotové viaznu mesiace v prístavoch

Automobilový priemysel je rád, že v čase čipovej krízy vie vôbec nejaké autá vyrobiť. No ani tie vyrobené často nevie doručiť zákazníkom. V niektorých prístavoch sa totiž hromadia tisíce BMW, Tesiel, ale aj japonských a amerických vozidiel.

11.11.2022 14:00
debata
Tisíce áut je doslova uväznených v nemeckých či... Foto: Twitter
Prístav Tisíce áut je doslova uväznených v nemeckých či britských prístavoch. Nemá ich kto nalodiť a dosť nie je ani lodí.

Čipová kríza spôsobila nedostatok áut. Automobilky na to zareagovali zvýšením cien. Výsledok? Na dodanie nových áut čakajú zákazníci aj rok a ešte k tomu zaplatia aj o 20 % viac v porovnaní s tým, ak by si auto zadovážili pred rokom či dvoma. Tragédiou však je, že aj autá, ktoré sú vyrobené, nevedia automobilky doručiť k zákazníkom. Skvelým príkladom je súčasná situácia v nemeckom prístave Bremerhaven. Momentálne sa na jeho plochách a na lodiach nachádzajú tisíce áut, najmä modelov koncernu Stellantis a BMW, ktoré sú určené na export do USA a Mexika, ale aj elektrických Tesiel, ktoré putujú k európskym zákazníkom.

Rusko - prístav vop Vladivostoku Čítajte viac Ruské prístavy na Východe kolabujú pod náporom áut. Šedý dovoz 'explodoval'

Prístav Bremerhaven pritom patrí k jednému z najdôležitejších logistických uzlov pre transport áut. Ročne prepraví približne 1,7 milióna vozidiel. Kde je problém? Je to kombinácia klesajúcej prepravnej kapacity dopravcov a nedostatku obslužného personálu v prístave, najmä vodičov. Očakáva sa, že tieto nedostatky budú viesť minimálne k trojmesačnému oneskoreniu dodávok. Problém s prepravnou kapacitou má zas korene v celosvetovej pandémii, ktorá ukotvila až 250 lodí určených na prevoz áut. Prepravná spoločnosť Wallenius Wilhelmsen napríklad oznámila, že pre nedostatok lodí neprijme do konca decembra žiadne nové objednávky na prepravu vozidiel.

Prístav Zeebrugge - zadržané autá Čítajte viac Týchto 8 000 luxusných áut nemôže k zákazníkom. Nik nevie, čo s nimi

Počet lodí pritom ešte klesá z dôvodu vyradenia ďalších plavidiel, ktorým sa už skončila prevádzková životnosť. Momentálne je tak k dispozícii len 13 veľkých plavidiel, ktoré sú schopné prepraviť približne 8 500 áut. Nové sú síce objednané, ale do služby nastúpia až v roku 2024. To znamená, že logistický chaos potrvá aj celý budúci rok. Zákazníci to opäť pocítia na cenách, pretože platby za lodnú prepravu áut prudko rástli. Kým ešte v roku 2020 sa sadzba za jeden deň prepravy pohybovala na úrovni 10-tisíc dolárov, vlani to bolo už 34-tisíc dolárov a tento rok neuveriteľných 50– až 60-tisíc dolárov. Tieto zvýšené náklady sa premietajú do cien áut.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #logistika #prístavy #logistický chaos
Články podľa značiek