Pred niečo vyše mesiacom sme písali, že kríza trvá a predaj nových áut sa na Slovensku zatiaľ nedokázal rozbehnúť. V septembri sa totiž zaregistrovalo spolu 5 237 nových osobných vozidiel, čo bol oproti rovnakému obdobiu minulého roka výrazný pokles, blížiaci sa desiatim percentám. A tento neutešený stav trvá kontinuálne už niekoľko mesiacov.
Máme tu však výsledky za október a z nich vyplýva, že dlhodobý negatívny trend medziročného poklesu predaja nových áut sa konečne „zlomil“. Verme, že nejde o výnimku, ale o dlhodobejší stav. Podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) sa totiž na Slovensku v októbri 2022 zaregistrovalo 7 528 nových osobných áut (kategória M1). To predstavuje medziročný nárast na úrovni približne 23 percent.
Aby sme to však s optimizmom nepreháňali, pozrime sa aj na posledný zdravý (predkrízový) rok, ktorým bol 2019. Ten bol z hľadiska predaja áut na Slovensku rekordný a október v ňom patril s predajom 9 436 áut k tým najlepším mesiacom. V porovnaní s ním na Slovensku v októbri 2022 stále evidujeme približne 20-percentný pokles predaja.
Pozrime sa na niektoré údaje za október 2022 a aj prvých 10 mesiacov tohto roku podrobnejšie. Tie okrem iného ukazujú, že po dlhšom útlme, zapríčinenom nedostatkom áut, sa opäť nadýchla mladoboleslavská značka Škoda. Vidno to najmä na dátach za október, ktoré si po dlhšom čase „škodovka“ môže nechať zarámovať.
Čítajte viac Toto je 15 najpredávanejších SUV na Slovensku. Všetky zdraželi!V októbri totiž dosiahla najväčší trhový podiel zo značiek na úrovni 22,82 percenta, čo je o vyše polovicu viac, než dosiahol druhý v poradí, kórejská značka Kia (10,88 percenta) a na stupeň víťazov sa dostal aj Volkswagen s trhovým podielom 9,83 percenta. Trochu slabší mesiac má za sebou Hyundai, ktorý s trhovým podielom 8,78 percenta len tesne, o tri stotiny percenta, udržal štvrté miesto pred Toyotou. Reálne tento rozdiel predstavuje dve predané autá.
Ale späť ku Škode, tá navyše v októbri obsadila kompletný stupeň víťazov – na prvých troch miestach skončili Fabia, Octavia a Kamiq a do prvej desiatky sa ešte zmestili aj Scala a Karoq. Zároveň za 10. mesiac má Škoda aj najpredávanejší elektromobil – Enyaq. To zas až tak neprekvapuje, pretože Enyaq je napredávanejšie elektrické auto na Slovensku nepretržite každý mesiac od mája tohto roku.
Z hľadiska úspešnosti jednotlivých značiek má väčšiu výpovednú hodnotu ich trhový podiel za celých 10 mesiacov tohto roku – aj v ňom Škoda mierne navýšila svoj náskok pred prenasledovateľmi.
Trhový podiel jednotlivých značiek za prvých 10 mesiacov tohto roku:
– | Značka | Registrácie (ks.) | Trh. podiel (%) |
---|---|---|---|
1. | Škoda | 11 398 | 17,37 |
2. | Hyundai | 7 800 | 11,88 |
3. | Kia | 7 472 | 11,38 |
4. | Toyota | 6 727 | 10,25 |
5. | Volkswagen | 5 829 | 8,88 |
6. | Dacia | 3 088 | 4,70 |
7. | Peugeot | 2 830 | 4,31 |
8. | Mercedes-Benz | 2 109 | 3,21 |
9. | Opel | 1 986 | 3,03 |
10. | BMW | 1 863 | 2,84 |
(dáta: ZAP SR)
Pokiaľ ide o najpredávanejšie autá v októbri, ako sme už napísali vyššie, Škoda sa poriadne nadýchla a odsunula svojich prenasledovateľov kompletne mimo stupeň víťazov. V celej prvej desiatke nájdeme okrem modelov Škoda a kórejských áut iba jediného „votrelca“ – je ním Dacia Duster na deviatom mieste.
V rebríčku uvádzame aj porovnanie s októbrom minulého roku, ktoré je zaujímavé tým, že koncom roku 2021 sa výrazne prehĺbila čipová kríza v rámci celého koncernu Volkswagen. Pozrite sa, o koľko sa medziročne posunuli v rebríčku nielen modely Škoda, ale aj Volkswageny.
Skokanom roku za október je bezpochyby Toyota Yaris Cross. Ale to je dané tým, že práve v októbri minulého roku prišli na Slovensko vôbec prvé kusy, čo bola, okrem iného, aj podmienka, aby bolo auto koncom roku zaradené do ankety Auto roku 2022 na Slovensku. V nej sa napokon Yaris Cross dostal až do 7-členného finále, obsadil v ňom siedme miesto. Len pre pripomenutie, autom roku 2022 sa na Slovensku stal Peugeot 308.
Najpredávanejšie autá za október 2022 na Slovensku
(aj s medziročným porovnaním)
– | Model | Predaj 10/22 | Predaj 10/21 | Zmena |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 446 | 297 | – |
2. | Škoda Octavia | 317 | 151 | +6 |
3. | Škoda Kamiq | 262 | 115 | +6 |
4. | Kia Sportage | 257 | 174 | –2 |
5. | Kia Ceed | 222 | 262 | –1 |
6. | Hyundai Tucson | 221 | 235 | –3 |
7. | Hyundai i30 | 217 | 250 | –3 |
8. | Škoda Scala | 209 | 81 | +10 |
9. | Dacia Duster | 204 | 84 | +7 |
10. | Škoda Karoq | 173 | 100 | +2 |
11. | Toyota Corolla | 167 | 157 | –4 |
12. | Škoda Kodiaq | 165 | 60 | +17 |
13. | VW Golf | 163 | 38 | +27 |
14. | VW Tiguan | 134 | 38 | +26 |
15. | Toyota Yaris Cross | 128 | 2 | +202 |
(dáta: ZAP SR)
Pokiaľ ide o predaj áut na Slovensku za prvých desať mesiacov, vyzerá to tak, že Hyundai i30 si vytvoril dostatočný náskok, aby sa tento rok stal najpredávanejším autom. Za ním to však tak jednoznačné nie je. Slovenský importér Škody konečne získal od materskej automobilky viac áut, čo značí, že Fabia sa vrátila na druhé miesto, odkiaľ odsunula Ceed, za ktorým sa na štvrtom mieste s relatívne malým odstupom drží ďalšia Kia – Sportage.
Jej predaje „vyleteli“ nahor najmä v posledných troch mesiacoch, vďaka čomu sa prepracovala na pozíciu najpredávanejšieho SUV na Slovensku, kde relatívne dlho v tomto roku trónil sesterský Hyundai Tucson, ktorý je aktuálne šiesty.
V rebríčku najviac v poslednom čase padá nadol Dacia Sandero. Pri nej ale nie je problém v tom, že by o tento malý a cenovo dostupný hatchback nebol záujem, skôr ho materský koncern viac predáva v západnej Európe, kam smeruje väčšina vyrobených áut. Sandero sa totiž už v januári stalo najpredávanejším autom v Európe, v marci túto pozíciu obhájilo, po prvom polroku si stále držalo v európskom rebríčku vynikajúce druhé miesto, pred ním bol už len Peugeot 208. A pozíciu európskej dvojky si Sandero udržalo aj na konci augusta, teda po 8 mesiacoch, čo sú zatiaľ posledné oficálne údaje za celú Európu.
O tom, že ázijským automobilkám chýbali polovodiče menej než európskym, svedčia aj doterajšie výsledky predaja na Slovensku. Prvých šesť priečok si v ňom rozdelili len škodovky a kórejské autá. A v celej prvej 15-ke je až 7 ázijských modelov, 6 škodoviek, 2 Dacie a napríklad žiaden francúzsky model, čím myslíme predovšetkým tri silné značky: Citroën, Peugeot a Renault.
Treba však povedať, že hneď dve sa už na prvú pätnástku dotiahli pomerne tesne. Na šestnástom mieste je totiž Peugeot 208, ktorý je tým pádom po desiatich mesiacoch najpredávanejším francúzskym modelom na Slovensku a Citroën C3 je aktuálne na 22. mieste. Renault zatiaľ na Slovensku nemá dobrý rok. Jeho najúspešnejším modelom je po desiatich mesiacoch Clio, ktorému však priebežne patrí až 45 priečka.
15 najpredávanejších áut za prvých 10 mesiacov na Slovensku
– | Model | Predaj 01–10/22 | vs. 01–06/22 |
---|---|---|---|
1. | Hyundai i30 | 3 200 ks | – |
2. | Škoda Fabia | 2 600 ks | + 1 |
3. | Kia Ceed | 2 428 ks | –1 |
4. | Kia Sportage | 2 313 ks | + 1 |
5. | Škoda Octavia | 2 232 ks | + 1 |
6. | Hyundai Tucson | 2 133 ks | – 2 |
7. | Toyota RAV4 | 1 661 ks | – |
8. | Dacia Duster | 1 615 ks | + 1 |
9. | Škoda Kamiq | 1 537 ks | + 1 |
10. | Škoda Karoq | 1 354 ks | + 1 |
11. | Toyota Corolla | 1 297 ks | + 1 |
12. | Škoda Scala | 1 275 ks | + 3 |
13. | Dacia Sandero | 1 219 ks | – 5 |
14. | Škoda Kodiaq | 1 175 ks | – 1 |
15. | Toyota Yaris Cross | 1 127 ks | + 1 |
(dáta: ZAP SR)