Slovenský InoBat chce postaviť baterkáreň v Srbsku

InoBat predstavil už celú sériu veľmi ambicióznych zámerov. Chce stavať hneď niekoľko "baterkární".

, 16.11.2022 12:00
inobat Foto:
Vizualizácia vývojového centra InoBat-u vo Voderadoch.
debata

InoBat je startup so slovenských pozadím, ktorý by rád hral významnejšiu úlohu v rozbiehajúcom sa batériovom biznise. Jeho konkurenčnou výhodou by mala byť schopnosť vyrábať prémiové batérie „na mieru“ presne podľa požiadavky výrobcu elektrovozidiel. Firma totiž venuje špeciálnu pozornosť vývoju chémie svojich batérií, vďaka čomu ich dokáže v oveľa väčšej miere než iní výrobcovia batériových článkov „individualizovať“.

Ešte v roku 2020 kúpil InoBat vo Voderadoch výrobnú halu, ktorú v polovici roku 2021 začal prestavovať a približne do roka plánoval jej prestavbu na batériovú fabriku ukončiť, V akom stave sa projekt nachádza teraz, nie je známe, Inobat však koncom minulého roku podpísal kontrakt na dodávku prvej linky na výrobu batérií pre elektromobily s čínskou firmou Wuxi Lead. Mala by byť schopná vyrobiť až 260 000 batéri­í ročne.

Ide o spoločnosť, ktorá už predtým batériové linky navrhla a predala napríklad automobilkám Volkswagen, Nissan, ale aj americkej Tesle. Batériová linka by sa mohla vo Voderadoch rozbehnúť do konca budúceho roku.

Inobar, batérie, Faysal Sohail, Čítajte viac InoBat už vo Voderadoch stavia inovatívne batériové centrum

Ani medzitým však InoBat nezaháľa. Koncom minulého roku získal zaujímavého investora v podobe jednej z najväčších ťažiarenských spoločností na svete Rio Tinto. Tá je zaujímavá aj tým, že vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare. V tomto roku získal niekoľko ďalších zaujímavých investorov, napríklad spoločnosti Ricardo alebo GUS Technologies.

Zároveň InoBat začína hľadať aj odberateľov. Ešte v minulom roku uzavrel dohodu s výrobcom autobusov SOR, ktorý v Česku vyrába mestské a medzimestské autobusy a ktorý plánoval testovať dve batérie v autobusoch v tomto roku. Viac o tomto zámere a výsledkoch testovania nie je známe, obe spoločnosti sme s otázkou na jeho stav oslovili. Tento rok uzavrel startup akési predbežné „memorandum o porozumení“ s nadnárodnou spoločnosťou Lilium s centrálou pri nemeckom Mníchove.

Tá vyvíja jeden z prvých plne elektrických lietajúcich strojov s vertikálnym vzletom a pristátím, ktoré by sa mohli dostať do komerčnej prevádzky. Lilium už má zazmluvnených dodávateľov batérií, no obe spoločnosti sa dohodli, že budú „spoločne skúmať príležitosti na vývoj, výrobu a recykláciu vysokovýkonných batériových článkov novej generácie pre letecké produkty Lilium“.

Inobar, batérie, Faysal Sohail, Čítajte viac InoBat sa vo Voderadoch rozbieha. Kúpil špičkovú batériovú linku

Popritom spoločnosť o sebe dáva vedieť aj snahou kúpiť niektoré už existujúce európske baterkárne, jednu fabriku by chcel mať v západnej a jednu fabriku vo východnej Európe. Napríklad britský projekt batériovej gigafabriky Britishvolt má problémy a jednou z možností vraj je, že jej nedokončený projekt v severnom Anglicku odkúpi Inobat. Ten však v októbri tohto roku oznámil, že zvažuje aj výstavbu nového výrobného závodu v španielskom Valladolide, kde tiež podpísal zatiaľ nezáväznú dohodu, v ktorej deklaruje svoj záujem o výstavbu. Ešte skôr – konkrétne v júni oznámil, že chce stavať batériovú gigafabriku v americkej Indiane.

Najnovšie sa objavili informácie, že InoBat podpísal so srbskou vládou vyhlásenie o zámere postaviť v balkánskej krajine továreň na výrobu batérií pre elektrické vozidlá s kapacitou až 32 gigawatthodín. Vyhlásenie nie je zmluvou, ale skôr, rovnako ako v Španielsku, oficiálnym deklarovaním prejaveného záujmu o spoluprácu.

Britishvolt - výrobný závod na batérie v Británii Čítajte viac Kúpi slovenský startup britskú gigafabriku na batérie?

Závod by sa mal otvoriť s počiatočnou kapacitou 4 GWh v roku 2025. Srbská vláda už súhlasila s poskytnutím finančných prostriedkov až do výšky 419 miliónov eur, vrátane grantov a daňových stimulov na podporu projektu, uviedol InoBat. Aj keď dohoda nie je konečná, zdroj oboznámený s touto záležitosťou uviedol, že jej finalizácia je „na spadnutie“.

Verme, že aspoň časť týchto ambicióznych plánov slovenskému startupu vyjde a že bude mať dostatok prostriedkov na ich realizáciu, ktoré sa budú musieť pri výstavbe dvoch gigafabrík a dokončení projektu vo Voderadoch pohybovať v rádoch miliárd eur.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobilita #InoBat #výroba batérií #gigafabrika
Články podľa značiek