Koncern Stellantis elektromobily má a ďalšie plánuje. Nedá sa teda povedať, že by elektrifikáciu ignoroval. To rozhodne nie. Napriek tomu je jeho šéf Carlos Tavares jedným z najtvrdších kritikov nútenej elektrifikácie. Po nedávnej dohode Európskej únie zakázať predaj áut na benzín a naftu od roku 2035 poskytol rozhovore holandskému webu AD. A servítku pred ústa si veru nedával. Bol ešte ostrejší než zvyčajne. Tavares sa totiž obáva, že nové autá sa stanú pre bežných občanov čoskoro nedostupné. „Hrozí, že sa z osobnej mobility stane luxus a to nie je dobré. Keby som bol teraz kupcom auta, vzbúril by som sa,“ povedal.
Čítajte viac Komisár EÚ zvoní na poplach. Chce revíziu zákazu spaľovacích motorovToto nebezpečenstvo sa každým rokom podľa Tavaresa zvyšuje z dôvodu „idiotsky prísnych pravidiel“. „Táto transformácia je extrémne drahá a zákazník to určite pocíti.“ Stúpajúce ceny áut označil za priamy dôsledok regulačného tlaku Európskej únie. „Tieto opatrenia navrhli politici, ktorí by sa mali zastať svojich voličov. Namiesto toho vymýšľajú príliš veľa pravidiel, ktoré bežným pracovitým Európanom sťažujú život. Ako volič by som mal obavy a spýtal by som sa svojich zástupcov, aká dôležitá je podľa nich moja osobná sloboda pohybu,“ navrhuje Tavares.
Ceny áut budú bolieť
„Myslím si, že súčasná politika už nemá veľa spoločného s klimatickými cieľmi, ale hlavne s túžbou politikov zmeniť náš spôsob života. Zdá sa, že EÚ chce dostať obyčajných mužov alebo ženy z auta. Tieto pravidlá obmedzujú slobodu občanov, možnosť ísť kam a kedy chceme. A to musí prestať, pretože tá sloboda je veľké dobro,“ vysvetľuje Tavares. Podľa neho už dnes z trhu zmizli lacné autá ako Toyota Aygo a ich nástupcovia stoja dvakrát toľko. Mnohé z cenníkov nadobro vypadli, ako Peugeot 108, Citroën C1, Opel Karl, Seat Mii či Škoda Citigo. Peniaze na ich vývoj nasmerovali automobilky do vývoja oveľa drahších elektromobilov. Podľa Tavaresa bude preto tento prechod pre bežného Európana veľmi bolestný.
Čítajte viac Poznáme novú emisnú normu Euro 7. Nebude 'zabijakom' spaľovacích motorov„Čaká nás ešte veľa práce, aby sme cenu elektromobilu dostali na úroveň áut so spaľovacími motormi. Ale ľudia v Bruseli sa zdajú byť voči tejto realite hluchí a slepí.“ Tavares navrhuje plynulejší prechod, ktorý „nestráca zo zreteľa peňaženku strednej triedy“. Navrhuje tiež novú emisnú normu Euro 7 „okamžite hodiť do koša“. „Prečo nútiť automobilky, aby dávali do áut so spaľovacími motormi drahé technológie, keď je jasné, že aj tak ich o pár rokov nebudú môcť predávať? A za to všetko zákazníkom vystavíme účet! To sú pravidlá, ktoré ma privádzajú do šialenstva.“
Dotujme hybridy
Podľa Tavaresa by sa dali emisie z dopravy oveľa rýchlejšie znížiť dotáciami na nové úsporné autá, najmä hybridy. „Priemerné auto v Európe má v súčasnosti asi dvanásť rokov a priemerné emisie viac ako 200 gramov CO2 na kilometer. Ak dáte kupujúcim možnosť prejsť na čistejší model výhodnejšie, urobia tak. Potom uvidíte, že priemerné emisie autoparku rýchlo klesnú na približne 100 gramov na kilometer. To je o polovicu!“ A Tavares si neodpustil ani varovanie pred expandujúcimi čínskymi automobilkami, hoci Stellantis spolupracuje so spoločnosťou BYD, ktorá je najväčším výrobcom elektromobilov na svete a pre Stellantis dodáva aj batérie.
Čítajte viac Šéf Audi: Energetická kríza? Zaveďme nedele bez áut!"Myslím si, že čínske automobilky by mali mať rovnaké podmienky pre vstup na náš trh, aké máme my, keď chceme predávať v Číne. Táto súťaž je už teraz nespravodlivá,“ naráža Tavares na nutnosť vytvárať s čínskymi výrobcami spoločné podniky a zdieľať s nimi svoje technológie. Tavares tiež tvrdí, že je nerozumné otvárať Číňanom brány dokorán. „Nemali by sme chcieť, aby čínsky priemysel najprv prinútil európskych výrobcov kľaknúť na kolená a potom zvýšil ceny. Ak získajú príliš veľký podiel na trhu, mohlo by to mať strašné následky pre európskych výrobcov automobilov, zamestnancov v našich továrňach, ale aj pre spotrebiteľov v Európe. Musíme to brať veľmi vážne,“ apeluje Tavares.