Európska únia si stanovila pre rok 2030, respektíve 2035 z hľadiska šírenia elektromobility pomerne ambiciózne ciele. Napríklad teraz je v Európe približne 300 000 verejných nabíjacích miest, z toho polovica v dvoch štátoch. Podľa analytikov ich však v uvedenom čase budeme potrebovať približne 6,5 milióna. Sú podľa vás takéto ciele z hľadiska penetrácie trhu elektromobilmi a rozvoja nabíjacej infraštruktúry splniteľné?
Jedna vec sú politické proklamácie, druhou realita, ale faktom je, že prechod k elektromobilite je nezastaviteľný. Legislatívne rámce sú dané a rozvoj elektromobility sa bude v najbližších rokoch na Slovensku a aj v ostatných krajinách výrazne urýchľovať. Na to však Slovensko súčasným tempom príprav a politickej podpory nie je vôbec pripravené. A to ani ak zohľadním chystaný plán obnovy pre rozvoj nabíjacej infraštruktúry.
Pravdou je, že sa točíme trochu v kruhu. Pokiaľ nebudú nabíjačky, nebude možné nabíjať elektromobily, prevádzkovatelia nabíjacích sietí zas tvrdia, že je na trhu málo elektromobilov na to, aby ich začali rozširovať masovo a boli pritom aj rentabilní. V najbližších rokoch sa však tempo predaja elektrických áut výrazne zrýchli nástupom elektrickej modelovej ofenzívy a preto je potrebné aby prevádzkovatelia infraštruktúrnych projektov na to reagovali ich rozširovaním. Verejná a firemná nabíjacia infraštruktúra musí predchádzať nárastu počtu elektromobilov na cestách.
Čoraz viac šéfov automobiliek a expertov však tvrdí, že prechod na elektromobilitu je predčasný, príliš násilný a v súčasnej podobe neudržateľný…
My ako koncern Volkswagen a samozrejme aj značka Škoda Auto máme stratégiu prechodu k elektromobilite ako hlavný smer, aj keď sa prirodzene interne bavíme u niektorých značiek aj o iných alternatívach, napríklad o syntetických palivách. Prechod na batériové elektromobily pre naplnenie cieľov dekarbonizácie dopravy sa nám však v súčasnosti javí ako najefektívnejší a z pohľadu technológie najdostupnejší. My elektromobilite veríme a robíme všetko preto, aby sme postupne do roku 2035 boli schopní plynule prejsť na výrobu čisto elektrických áut. Uvedomujeme si, že je to veľmi ambiciózny cieľ.
V súčasnosti niektoré automobilky vyrábajú elektromobily, aj keď sú na nich stratové. Ako ste na tom vy?
Profitabilita elektromobilov sa postupne ich škálovaním zlepšuje. Otázkou je, ako na to bude vplývať z dlhodobejšieho hľadiska súčasná situácia, keď prudko rastú ceny energií, nerastných surovín a ďalších vstupov. Výroba elektromobilov však musí byť zisková, žiadna firma ich nebude vyrábať s tým, že na nich bude dlhodobo strácať.
Čítajte viac Test: Škoda Enyaq iV 60 – menšej batérie sa nebojte. A ešte ušetríteNiektorí experti tvrdia, že dotácie na elektromobily pomáhajú ich šíreniu, iní zas oponujú, že vďaka nim pretrvávajú veľmi vysoké ceny elektrických áut. Z vášho pohľadu má pravdu kto?
Ukázalo sa, že v krajinách, kde vlády pristúpili k programom na podporu predaja, rástol trhový podiel elektrických áut oveľa rýchlejšie. Vidno to napríklad u našich susedov v Rakúsku, ale k dotáciám pristupujú aj v elektromobilite menej rozvinuté krajiny, napríklad Rumunsko. Dotácie podľa mňa, minimálne v tejto úvodnej fáze, majú svoj zmysel. Ich úlohou je „nakopnúť“ celý tento segment a motivovať zákazníkov, aby hľadali k cestu k elektromobilom, ktoré ešte stále patria k relatívne drahším autám. Na Slovensku je trhový podiel elektromobilov niekde na úrovni 1,7 percenta, čo je aj v porovnaní s inými krajinami EÚ veľmi málo. Slovensko tak patrí spolu s Českou republikou na úplný chvost v predaji čisto elektrických vozidiel.
Sú teda dotácie potrebné?
Dotácie by určite pomohli toto číslo zvýšiť. Dlhodobo dotovať elektromobily nie je dobrá cesta, pretože s rastúcim počtom modelov bude ich cena klesať, v úvodne fáze sú však tieto dotácie veľmi dôležité. Dokážu totiž urýchliť a zjednodušiť prechod od jednej zásadnej technológie k ďalšej, ktorá je podstatne ekologickejšia. Nové technológie navyše budia u časti zákazníkov vždy nedôveru a takáto podpora, nech už je finančná alebo daňová by ju pomohla prekonať. Ukázala by totiž, že za perspektívne ich do budúcna považuje aj štát. A táto podpora vízie na ceste k zdravému znižovaniu uhlíkovej stopy tu jednoducho chýba.
Vy ste sa ako značka dokázali s elektromobilmi presadiť na slovenskom trhu najviac. Čím je to, že ste komerčne úspešnejší než niektoré iné značky, ktoré o elektromobilite „hovoria“ oveľa viac a dôraznejšie?
Škoda už dlhodobo patrí k lídrom nielen na slovenskom trhu, ale aj v celej strednej Európe. Máme tu silnú značku a širokú klientsku základňu, ktorá nám dôveruje a ktorá prijala náš prvý elektromobil Enyaq iV tým pádom ústretovo a veľmi pozitívne. Zároveň máme silnú pozíciu aj vo fleetovom segmente, kde na prvý elektromobil značky Škoda klienti vyslovene čakali, pretože mali pozitívnu skúsenosť s inými našimi modelmi a to isté očakávali aj od modelu Enyaq. A dôležité je pre nich aj dobre predajné a servisné pokrytie, ktoré na Slovensku nesporne máme. Dá sa povedať, že priaznivci elektromobility do istej miery čakali na to ako a s čím vstúpime do tohto segmentu. Musím však podotknúť, že Enyaq iV patrí aj v iných krajinách k veľmi obľúbeným elektromobilom.