Pokračovanie článku: Šéf Škody Auto na Slovensku: Bez dotácií do elektromobility bude Slovensko outsiderom

Ako sa pozeráte na práve predstavený finálny návrh novej emisnej normy Euro7?

Osud malých áut ešte skôr, než prechod na elektromobilitu ovplyvní prijatie novej emisnej normy Euro 7 pre osobné vozidlá. Podľa práve zverejneného znenia spomínanej normy to vyzerá skôr tak, že v Európskej únii nakoniec predsa len zvíťazil zdravý rozum a bola schválená vo svojej miernejšej verzii. Vo svojej najprísnejšej podobe by totiž boli podmienky na prevádzku spaľovacích motorov tak náročné, že by aj v malých autách museli byť nasadené pomerne drahé a komplikované technológie, ktoré by zvýšili ich cenu tak, že by sa pre zákazníkov stali neatraktívnymi.

Jaroslav Hercog: "Podľa práve... Foto: Peter Frolo
hercog2 Jaroslav Hercog: "Podľa práve zverejneného znenia spomínanej normy to vyzerá skôr tak, že v Európskej únii nakoniec predsa len zvíťazil zdravý rozum.

Považujete plug-in hybridy za perspektívne? Aj na niektorých akciách vašej automobilky som totiž k nim zachytil pomerne výraznú skepsu vo vyjadreniach niektorých odborníkov.

Aktuálne máme vo svojom portfóliu dva plug-in hybridné modely – Superb iV a Octaviu iV. Z dlhodobého hľadiska si myslíme, že vývoj pôjde určite smerom k „čistým“ elektromobilom. Mať v aute dva pohony nie je až tak ekonomicky výhodné. Plug-in hybridy sú však veľmi dobré pre rozvinutie debaty o bezemisných technológiách a ako medzičlánok, kým sa dopracujeme k širokej infraštruktúre a rozšíreniu elektromobilov aj do nižších segmentov.

Je nesporné, že v rámci automobilizmu prichádza k zmene paradigmy. V rámci nej menia mnohé automobilky svoje stratégie, portfóliá a aj spôsob, akým sa pozerajú do najbližšej budúcnosti. Jednou z nich ste aj vy. Len nedávno ste predstavili nielen svoju stratégiu, ale aj zmenu vizuálnej identity. Mohli by ste o tom povedať viac?

Je pravdou, že automobilový priemysel prechádza veľkou transformáciou. Nejde pritom len o elektromobilitu, ale aj o digitalizáciu a elektronizáciu. Ani my nie sme výnimkou. Ako značka sme sa rozhodli nezostať bokom a urobiť rázny krok. Jeho súčasťou je zmena dizajnového smerovania, s ním súvisiaca zmena loga a samozrejme aj urýchlenie nástupu elektromobility. Aj kvôli nášmu rozširovaniu a lepšiemu povedomiu o značke na nových trhoch budeme menej využívať grafické logo, oveľa viac budeme pracovať s novým „slovným“ logom, ktoré je vizuálne naozaj vydarené. Je to súčasť zásadnej zmeny nášho dizajnového jazyka, ktorý sme nazvali „Modern Solid“. Ten bude určovať, ako budú vyzerať všetky naše nové modely.

A v čom sa teda odlišuje?

Budú preň charakteristické minimalistické a čisté línie, využívať sa bude menej hrán a ostrých uhlov, celkovo sa dizajn našich nových modelov zjednoduší a bude sa klásť dôraz na funkčnú jednoduchosť a autentickosť. Osloviť by mal zákazníkov, ktorí majú radi aktívny životný štýl a radi objavujú nové veci.

Škoda Vision 7S - 2022 Čítajte viac Škoda mení logo. Ide o najväčšiu zmenu za 30 rokov!

Súčasná doba je pre automobilky z rôznych dôvodov, napríklad kvôli nedostatku polovodičov, ruskej invázii na Ukrajinu, rastu cien energií a ďalších vstupov a s tým súvisiacou vysokou infláciou mimoriadne komplikovaná. Trúfali by ste si predikovať, ako to bude vplývať na ceny nových áut v budúcom roku?

Tak to by bolo asi na úrovni veštenia z kryštálovej gule. Stále chýbajú niektoré kľúčové komponenty a chýbať budú asi aj v priebehu budúceho roku, ceny niektorých vstupov rastú skokovo a je veľmi náročné akékoľvek logistické plánovanie. Aktuálne napríklad chýbajú v celej Európe logistické kapacity na prepravu už hotových vozidiel. Navyše nárast cien z posledného obdobia ešte stále nie je úplne premietnutý do cien produktov od našich subdodávateľov, takže odhadnúť ako sa bude vyvíjať cena áut v budúcom roku si v súčasnosti skutočne netrúfam. Môžem ale povedať, že v tomto roku ako značka už navyšovať ceny na Slovensku nebudeme.

A ako to vidíte s dodacími lehotami? Budú stále kvôli nedostatku komponentov rásť? Vedeli by ste napríklad povedať, ako dlho budú musieť zákazníci čakať na vaše modely? Už v súčasnosti sa totiž napríklad na Octavie čaká aj rok…

Pri našich modeloch v súčasnosti čakacie doby závisia aj od motorizácie, prevodovky a výbavy. Všeobecne sa pohybujú od troch do dvanástich mesiacov. Menšie modely vieme dodať rýchlejšie, približne do tých troch mesiacov. Na väčšie modely v súčasnosti naši klienti čakajú 6 až 12 mesiacov, na Octaviu je to skôr horná hranica uvedeného rozpätia. Veľmi nás tá situácia mrzí, klientom sa za ňu ospravedlňujeme a snažíme sa im ponúknuť aspoň cenové záruky. Podľa jednotlivých modelov cenu auta garantujeme do 12 až 15 mesiacov od jeho objednania klientom. Ak konkrétny model medzitým zdražie, v prípade, že ho mal už objednaný, dostane ho za cenu platnú v čase objednávky. A to je v dnešnej dobe už skôr výnimka.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #dodacie lehoty #Jaroslav Hercog #vývoj automobilového trhu
Články podľa značiek