Pokračovanie článku: Šéf Škody Auto na Slovensku: Bez dotácií do elektromobility bude Slovensko outsiderom

Ak sa pozrieme na Škodu, tá je už tradične silnou fleetovou značkou, najmä vďaka Octavii. Neobávate sa kvôli nedostatku áut straty pozície v tomto dôležitom segmente?

Je pravdou, že Octavia má vo fleetovom segmente na slovenskom trhu unikátnu pozíciu a v našom portfóliu patrí už tradične k najpredávanejším modelom. Zákazníci si na ňu zvykli a sú aj naďalej loajálni k tomuto modelu, čo my vysoko oceňujeme. Fleetoví klienti model Octavia objednávajú s väčším časovým predstihom, pretože situáciu na trhu už poznajú a snažia sa tomu prispôsobiť. My sa im snažíme maximálne vychádzať v ústrety a veríme, že v priebehu budúceho roku sa nám situáciu s dostupnosťou modelu Octavia podarí stabilizovať.

Keď sa však pozrieme na ekonomické výsledky niektorých automobiliek, ktorým klesá predaj ale rastú zisky, nemôžem sa ubrániť dojmu, že situáciu zneužívajú na výrazné navyšovanie vlastnej marže na jednotlivých modeloch. Ako to vidíte vy?

Iných výrobcov by som nerád komentoval. Našou snahou je byť stále konkurencieschopní a zachovať to, čo je pre značku Škoda typické – dobrý pomer medzi cenou a hodnotou. Určite nechceme a ani nemôžeme prenášať zvýšené náklady na vstupoch lineárne priamo na zákazníka. Hľadáme úspory a efektivitu doma, ale cenovým nárastom do budúcna nezabránime. Pri našej pozícii na trhu si rozhodne nemôžeme dovoliť nejakú dramatickú zmenu cenovej politiky, prišli by sme tým o klientov.

Keďže elektromobily sú stále pomerne drahé, budete pokračovať aj s vývojom spaľovacích áut a hlavne nových spaľovacích motorov?

V prvom rade – chceli by sme priniesť na trh aj cenovo dostupnejšie elektromobily, preto zrýchľujeme ich vývoj. Preto do roku 2026 chceme predstaviť tri nové elektromobily. Dva z nich budú rozmerovo aj cenovo pod modelom Enyaq. Jedným z nich bude kompaktné SUV vo veľkosti modelu Karoq, druhým bude crossover, rozmerovo porovnateľný s modelom Kamiq. Tretím bude model, vychádzajúci z nedávno predstaveného konceptu Vision 7S.

A čo tie spaľovacie motory?

Samozrejme, pokračujeme aj s vývojom konvenčných spaľovacích modelov a motorov. V druhej polovici budúceho roka predstavíme napríklad následníka súčasného modelu Superb, ktorý sa bude vyrábať v Bratislave. V druhej polovici budúceho roka predstavíme aj druhú generáciu modelu Kodiaq. V priebehu budúceho roka príde aj k medzigeneračnému omladeniu modelov Kamiq a Scala. A neskončili sme ani s vylepšovaním spaľovacích motorov a technológií, budeme v tom pokračovať aj naďalej. Už dnes máme vylepšený motor 1.5 TSI EVO II, ktorý sme len nedávno nasadili napríklad do nového modelu Karoq.

Sme v poslednom kvartáli roku 2022, je už pomaly čas hodnotiť ho ako celok. Aký teda bol v predaji áut a čo očakávate od budúceho roka?

Vzhľadom na komplikácie, ktoré tento rok automobilový trh sprevádzali nielen na Slovensku, ale prakticky na celom svete predpokladám, že z hľadiska predaja nových áut bude rok 2022 na Slovensku o niečo málo lepši ako predošlý rok s celkovými registráciami nových áut niekde okolo hranice 80 tisíc. Z hľadiska budúceho roka chcem zostať optimistom a verím, že problémy so zásobovaním už nebudú až tak markantné. To by malo napomôcť vydodať zákazníkom vysoké množstvo nevybavených objednávok, ktoré máme v knihách. Zároveň však vidíme, že recesia nám doslova „klope na dvere“, takže je ťažké predikovať, čo sa z pohľadu ekonomiky a kúpnej sily na trhu nielen predaja áut bude diať naozaj.

generálny riaditeľ spoločnosti Škoda Auto... Foto: Peter Frolo
Jaroslav Hercog generálny riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko

Pracuje pre značku ŠKODA už viac než 20 rokov. Štyri roky riadil expanziu značky na 22 západoeurópskych trhoch. Pred dvoma rokmi sa stal novým konateľom spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko a prebral zodpovednosť za vedenie predajných, marketingových a popredajných služieb.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Auto #dodacie lehoty #Jaroslav Hercog #vývoj automobilového trhu
Články podľa značiek