Mercedes-Benz mal so svojimi elektromobilmi na najväčšom automobilovom trhu rozsiahle plány, narazil však na drsnú realitu. Čínsky trh s elektrickými autami je totiž silný, množstvo lokálnych výrobcov na ňom bojuje o svoje miesto pod Slnkom – a to dokonca tak, že ceny elektrických áut klesli natoľko, že trh dokáže byť životaschopný aj bez dotácií.
A do tejto situácie sebavedomo vstúpila nemecká prémiová značka, presvedčená o tom, že na ich – dvojnásobne drahšie – autá budú Číňania stáť v rade len preto, že majú hviezdu na kapote. V skutočnosti predaje elektrických mercedesov aj napriek rozsiahlej podpornej kampani zostávali minimálne. V posledných mesiacoch klesli dokonca predaje vlajkovej lode EQS v celej Číne len na stokusovú hranicu mesačne.
Pre ilustráciu: podľa údajov Čínskeho automobilového technologického a výskumného centra predal Mercedes-Benz v krajine od januára do júla približne 8 800 elektromobilov vrátane lacnejších modelov EQA, EQB a EQC. Čínska automobilka BYD, ktorá sa zameriava skôr na dostupnejšie elektromobily strednej a nižšej strednej triedy predala len v októbri za jediný mesiac takmer 220 000 elektromobilov.

Problémom EQS, čo je elektrický variant Mercedesu-Benz triedy S je aj to, že nie je pre Číňanov dostatočne opulentný. Kvôli predĺženiu dojazdu totiž uprednostnil aerodynamický skosený tvar, kvôli čomu je o niečo menej miesta vzadu a zadná časť celkovo nepôsobí až ak luxusne, ako by si bohatí Číňania priali.
Predaje dvoch luxusných elektromobilov klesli v Číne tak výrazne, že rozhodnutie o razantnom znížení ich cien prišlo doslova zo dňa na deň a automobilka prisľúbila tým, ktorá si modely EQE a EQS kúpil v poslednom čase, že im finančný rozdiel dorovná a časť peňazí, ktoré do ich kúpy investovali, im vráti späť.
A o aké rozdiely teda ide? Cena Mercedesu EQE klesla z 528 000 jüanov (približne 71 320 eur) na 478 000 jüanov (64 580 eur). To je cenový pokles o približne 6 740 eur. Samozrejme, nechceme porovnávať modely pre čínsky a európsky trh, ale len pre zaujímavosť – na Slovensku začína EQE na cene 75 552 eur.

Oveľa razantnejšie cenové zníženie nastalo pri vlajkovej elektrolodi EQS. Tá na Slovensku začína na cene 121 200 eurách. V Číne štartoval na sume 1 190 000 jüanov, čo je v prepočte takmer 160 720 eur. Aktuálne sa však už predáva za 956 000 jüanov, čo je v prepočte 129 120 eur. Cenu tohto modelu teda Mercedes-Benz znížil o 31 600 eur.
Mercedes-Benz na situáciu reagoval vyhlásením, že „sleduje a analyzuje dynamický vývoj na trhu, vrátane aktuálneho postavenia ostatných výrobcov v luxusnom segmente. Na základe toho Mercedes-Benz upravuje ceny niektorých modelov EQ v Číne.“ Podobne na cenový tlak lokálnych výrobcov zareagovala aj Tesla, ktorá v Číne znížila cenu celého svojho portfólia áut.
Verme tomu, že postupný príchod čínskych elektromobilov na európsky trh vyvolá rovnakú reakciu a extrémne vysoké ceny elektrických áut klesnú aj na Starom kontinente podobne, ako sa tak deje aktuálne v Číne.