Mercedes-Benz mal so svojimi elektromobilmi na najväčšom automobilovom trhu rozsiahle plány, narazil však na drsnú realitu. Čínsky trh s elektrickými autami je totiž silný, množstvo lokálnych výrobcov na ňom bojuje o svoje miesto pod Slnkom – a to dokonca tak, že ceny elektrických áut klesli natoľko, že trh dokáže byť životaschopný aj bez dotácií.
A do tejto situácie sebavedomo vstúpila nemecká prémiová značka, presvedčená o tom, že na ich – dvojnásobne drahšie – autá budú Číňania stáť v rade len preto, že majú hviezdu na kapote. V skutočnosti predaje elektrických mercedesov aj napriek rozsiahlej podpornej kampani zostávali minimálne. V posledných mesiacoch klesli dokonca predaje vlajkovej lode EQS v celej Číne len na stokusovú hranicu mesačne.
Pre ilustráciu: podľa údajov Čínskeho automobilového technologického a výskumného centra predal Mercedes-Benz v krajine od januára do júla približne 8 800 elektromobilov vrátane lacnejších modelov EQA, EQB a EQC. Čínska automobilka BYD, ktorá sa zameriava skôr na dostupnejšie elektromobily strednej a nižšej strednej triedy predala len v októbri za jediný mesiac takmer 220 000 elektromobilov.
Čítajte viac Európu čaká invázia. V roku 2025 sa tu má predať 800 000 čínskych áut!Problémom EQS, čo je elektrický variant Mercedesu-Benz triedy S je aj to, že nie je pre Číňanov dostatočne opulentný. Kvôli predĺženiu dojazdu totiž uprednostnil aerodynamický skosený tvar, kvôli čomu je o niečo menej miesta vzadu a zadná časť celkovo nepôsobí až ak luxusne, ako by si bohatí Číňania priali.
Predaje dvoch luxusných elektromobilov klesli v Číne tak výrazne, že rozhodnutie o razantnom znížení ich cien prišlo doslova zo dňa na deň a automobilka prisľúbila tým, ktorá si modely EQE a EQS kúpil v poslednom čase, že im finančný rozdiel dorovná a časť peňazí, ktoré do ich kúpy investovali, im vráti späť.
A o aké rozdiely teda ide? Cena Mercedesu EQE klesla z 528 000 jüanov (približne 71 320 eur) na 478 000 jüanov (64 580 eur). To je cenový pokles o približne 6 740 eur. Samozrejme, nechceme porovnávať modely pre čínsky a európsky trh, ale len pre zaujímavosť – na Slovensku začína EQE na cene 75 552 eur.
Čítajte viac Číňania už európske automobilky nepotrebujú. Skôr Európa sa začína báť čínskych značiekOveľa razantnejšie cenové zníženie nastalo pri vlajkovej elektrolodi EQS. Tá na Slovensku začína na cene 121 200 eurách. V Číne štartoval na sume 1 190 000 jüanov, čo je v prepočte takmer 160 720 eur. Aktuálne sa však už predáva za 956 000 jüanov, čo je v prepočte 129 120 eur. Cenu tohto modelu teda Mercedes-Benz znížil o 31 600 eur.
Mercedes-Benz na situáciu reagoval vyhlásením, že „sleduje a analyzuje dynamický vývoj na trhu, vrátane aktuálneho postavenia ostatných výrobcov v luxusnom segmente. Na základe toho Mercedes-Benz upravuje ceny niektorých modelov EQ v Číne.“ Podobne na cenový tlak lokálnych výrobcov zareagovala aj Tesla, ktorá v Číne znížila cenu celého svojho portfólia áut.
Verme tomu, že postupný príchod čínskych elektromobilov na európsky trh vyvolá rovnakú reakciu a extrémne vysoké ceny elektrických áut klesnú aj na Starom kontinente podobne, ako sa tak deje aktuálne v Číne.